En hand håller avskalade elektriska kablar i färgerna grönt-gul, brun och blå mot en suddig bakgrund.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Där var inga solida ledare.

• Gilla
Albertini
  • Laddar…
tommib
Otippat. Jag trodde det var en EKK. Det där är helt ok att ansluta fast. Se till att du får med alla kardeler och att inget spretar utanför.

• Gilla
Albertini
  • Laddar…
Tackar samtliga för era råd och tips i denna tråd!

Byggahus.se är ett kanonforum att vända sig till när man är osäker på saker och ting.

thomas33 thomas33 skrev:
Har du minst 3x16 Amp säkringar till spisen är det inga problem.
Är det inte bättre att montera ett perilexuttag på väggen?
[bild]
Några veckor efter installationen har gått. Spisen har fungerat utmärkt.
Dock idag hände något spännande.
Ugnen slutade fungera, samt även en av spisplattorna.

Jag kollade säkringarna. Ingen har gått. Kollade sedan huvudsändningarna och inte heller någon av den hade gått.

Jag har 3x10 amp säkringar.
Du skriver här att jag minst borde ha 3x16 amp säkringar. Kan det vara detta som spökar?

Kolla säkringarna en gång till. Om det är smältsäkringar så brukar måttlig överlast inte sprätta lös pluppen där bak men om du petar på den så faller den nog ut. Är den en dvärg så prova att manuellt motionera vippan ned+upp.

Kom på en annan sak nu.
Vi håller på att renovera köket och idag plockade jag bort två gamla element som var kopplat enligt följande bild:
Öppen eldosa med isolerade kablar och färgkodning, några kopplade och andra avslutade, vid en köksrenovering.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Svart + hel-grön,
Brun + brun,
Jordad + jordad.
Dessa kablar jag nämnde kommer från väggen. Övriga kablar kommer från elementen och är inte relevanta.

När jag tog bort kopplingen isolerade jag varje kabel för sig, just för att jag inte kommer att använda elen där ifrån.

Kan detta ha påverkat kanske?

Det mesta brukar hänga samman med varann, men jag tycker det är märkligt om ledningarna till spisen har någon koppling till ledningarna för elementen.

Tacksam för svar

Jag har kört min 400V trefasspis med 3x10A i massor med år utan att säkringarna löst ut pga överlast.

Huvudbrytaren Asgarvad skrev:
Jag har kört min 400V trefasspis med 3x10A i massor med år utan att säkringarna löst ut pga överlast.
Skönt att höra.
Då känns det som det andra alternativet trots allt har en påverkan.
Hur är det möjligt dock?

Spisen har ju egna säkringar?

Nog med gissningar. Har du kollat säkringarna igen? Om du är säker på att de är hela så är det dags att plocka fram mätinstrument och se var strömmen försvinner, om det är spisen i sig som gått sönder.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.