Ska dra ny el ned till garaget och låta sätta upp en liten undercentral där. Har i samband med att jag gräver ned en vattenledning till garaget funderat på att lägga ned en gul slang med elkabeln i samma dike. Som jag har förstått är det bäst att dra kabeln i röret medan allt ändå är uppgrävt och tänkte höra vilken dimension på kabel som är att rekommendera?

Garaget är på ca 40kvm och tanken är att ha lite uppvärmning (ca 10-15 grader vintertid) och kunna köra lite maskiner, eventuellt även trefasmaskiner, typ svets och liknande.

Du klarar dig säkert rätt bra med en 5g2,5. Men då måste den kopplas på säkringar i matande ände. Man kan också gå med 5g6kvmm, då kan man koppla den direkt på inkommande på lämpligt ställe efter mätaren.

Dert är ju en viss skillnad i kostnad, men gäller det en kortare sträcka så skulle jag absolut göra det framtidssäkrare med 6kvmm alternativet.

Gäller det väldigt långt så kan man behöva mer än 2,5 kvmm även med låg belastning i garaget.

• Gilla
Müssli
  • Laddar…
Om du ska köra en trefassvets så skulle jag inte dra något annat än 5G6.

• Gilla
Müssli
  • Laddar…
Tack för svar!

Jag är ju lite osäker på exakt vilka maskiner/verktyg jag kan tänkas använda i garaget i framtiden men det är ju dumt att ta för klen dimension på kabeln nu när jag ändå har marken uppgrävd.

Jag antar att detta är rätt produkt:
https://www.elbutik.se/product.html/n1xv-jordkabel-/-kraftkabel

tommib
Den blir jättebra. Håller med tidigare talare, kör 5G6 direkt om det inte är enorma sträckor det rör sig om.

Du kan också köra EKKJ 4x6+6 om du vill. Ett tips är att kolla lite på blocket om det är någon som har fått över en lagom lång stump, ibland kan man få tag på kabel till bra pris där.

• Gilla
hempularen
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.