Mikael_L
Sonle Sonle skrev:
Hej jag är nybörjare på detta men hur fick du din att funka? Bakom min brytare så fanns det bara en nolla och 2 fas. Hur ska jag koppla på min sonoff. Bifoga även bild.
OBS, den blå i din dosa är inte nolla.
 
Sonle Sonle skrev:
Hej jag är nybörjare på detta men hur fick du din att funka? Bakom min brytare så fanns det bara en nolla och 2 fas. Hur ska jag koppla på min sonoff. Bifoga även bild.
För det första ska man aldrig lita på färger, gulgrön är helig för skyddsjord men man kan aldrig vara säker utan att mäta.
Blå kan vara vad-som-helst i en kabel men ”ska” bara vara nolla när det är FK, men man kan aldrig vara säker, som i ditt fall (tyvärr).

Din blåa tändtråd ska bytas ut till en annan färg, anledningen är att om det är FK i rör/slang så får inte blå vara något annat än nolla. Blå får vara annat än nolla om det inte föreligger någon förväxlingsrisk.


Jag rekommenderar att du tar in någon som kan el (kanske med fördel elektriker) och kollar igenom din anläggning så att det inte finns fler liknande fel.
 
  • Gilla
tommib
  • Laddar…
Mikael_L
Demmpa Demmpa skrev:
Blå kan vara vad-som-helst i en kabel men ”ska” bara vara nolla när det är FK, men man kan aldrig vara säker, som i ditt fall (tyvärr).

Din blåa tändtråd ska bytas ut till en annan färg, anledningen är att om det är FK i rör/slang så får inte blå vara något annat än nolla. Blå får vara annat än nolla om det inte föreligger någon förväxlingsrisk.
Jag håller inte helt med.
TS installation kan vara utförd med en äldre färgstandard, då är den varken olaglig eller fel, och det blir bara värre och svårare att förstå för nästa om man byter färg på något enstaka ställe.

Men en sak är åtminstone säker, den blå i dosan på bilden är inte nolla, det är bruten fas, s.k tändtråd.

Är det vit nolla generellt i denna anläggningen skulle jag dra ner en vit nolla till dosan.


åsså tycker jag inte om den dåliga anslutningen av FK till strömbrytaren, sådär lämnar man det inte, man får in den avskalade kopparen helt, och kortar ner om avskalningen är gjord för lång.
 
  • Gilla
Tvapac och 2 till
  • Laddar…
Har blivit några fler Sonoff här sen sist. Blir ett beroende :)
 
Mikael_L
Mikael_L Mikael_L skrev:
Är det vit nolla generellt i denna anläggningen skulle jag dra ner en vit nolla till dosan.
Och ett litet tillägg.
Är den blå tändtråden här bara upp till närmaste takdosa så skulle jag mest troligt använda den som dragtråd och dra in en vit till nolla (förutsatt att det är vit som generellt är nolla i anläggningen) och en orange som ny tändtråd.
Detta för att minimera risken att någon i någon framtid misstar den blå för nolla och det blir fel då.
Egentligen behöver man ju inte bry sig i detta, den som sen grejer får ju endast göra det med tillräcklig kompetens, och det blir deras eget fel om kompetensen inte fanns.
Men det är en enkel och billig grej att fixa, när man ändå håller på.
 
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.