S
Svar nej inte hål för 110 men en 50 m2 ska kunna gå att stoppa i ett rör som inmúrats i vägg upp till skåpet
50 rör<räcker för upp till 16 m2 , men elverken lägger alltid 50 m2 och då ska dom ha 110 i mark för ett gänga 3 skåp , står även i länken som xLnT hänvisade till

Fast nätägaren skarvar ju ner från 50mm2 Alu till någon behändigare kopparkabel.
Det skiljer sig säkert på förläggningar i tätbebyggt område och i glesbygd, där jag bor (på landet) så kommer nätägaren in med 50mm2 Alu som de skarvat ner till 4g6 koppar, den ligger rakt i backen, inte i rör.

Men till fasadmätarskåpet (och några meter ifrån) ligger det 50mm slang, och dragavlastning i skåpet.

Så 63A går väl utmärkt att köra i 50mm rör, dvs 4g16.

S
Så du har en skarv i marken från 50 Alu till 16 CU ??? och 50 rör ?? vet inte hur normalt det är hos dig med sådant , men inte i södra delen av landet , Eon . Kraftringen som är dom stora , där gäller 110 för
5X50 Alu

Jag har en 50mm2 kabel, som är nerskarvad (av nätägaren Eon) till 4g10 alternativt 4g6 (blev osäker nu) som ligger i backen, 4g6/4g10 går sen i 50mm röret till fasadmätarskåpet.

Ser ut såhär:
Elkabel nerskarvad i grävd grop med 50mm rör som leder till ett fasadmätarskåp vid byggnad.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

S
Då har du ett G 2-skåp max 25 Amp , då kan jag förstå skarvningen
Har ett G3 - skåp det var 110 punkt slut :worried: och 50 Alu rakt in

Det är inte meningen att låta dryg, jag är geuint intresserad och nyfiken, därav mina frågor.
Så om jag skulle uppgradera min huvudsäkrning till låt säga 63A, då skulle nätägaren tvinga mig att förlägga ett 110-rör upp mot plåten på fasadmätarskåpet? Och inte skarva på 4g16 på 50mm2 kabeln och dra den i det befintliga 50mm röret?
Vad är isf anledningen till detta?

S
Inget att känna sig dryg , alla har frågor ska besvaras om det är möjligt , det finns många på forumet som vet en hel del
Elverken lägger inte mindre än 10 m2 CU , i bland 16 m2 CU eller 50 Alu numera , har du 25 amp max och vill gå upp till 63 Amp är det upp till elverket att godta 50mm rör eller säger vi ska ha 110 . varsågod lägg nytt

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.