32 521 läst ·
44 svar
33k läst
44 svar
Vilken kabel i mark till garage?
Motorvärmare är rätt fina på att skjuta jfb:s
Det bästa sättet att lösa detta är att ansluta huset och garaget parallelt direkt från elmäteren på stolpen och sen sätta en egen oberoende central i garaget. naturligtvis då med egen jfb.
Men då tror jag inte att det duger med några 2.5 mm inte utan min 5X6mm2 eller 4X10
Det bästa sättet att lösa detta är att ansluta huset och garaget parallelt direkt från elmäteren på stolpen och sen sätta en egen oberoende central i garaget. naturligtvis då med egen jfb.
Men då tror jag inte att det duger med några 2.5 mm inte utan min 5X6mm2 eller 4X10
Personligen skulle jag lägga 3x10+10, 3x6+6 eller N1XV 4G10 beroende på vad jag först kom över. Därefter lägga den direkt från utgående plint i mätarskåpet, trä in den i röret medan det ligger på marken och sedan gräva ner hela paketet samtidigt. Det är så lätt att klämma ihop skyddsslangarna, bättre då med SRN50-rör.
Till slut en normcentral med jordfelsbrytare inne i garaget.
Till slut en normcentral med jordfelsbrytare inne i garaget.
Medlem
· västra götaland
· 372 inlägg
Hej tänkte testa denna tråden innan man startat en ny även om den är gammal
Jag bygger ett garage på 120 kvm där 60 kvm ska bli en lägenhet, Garaget kommer ha de finesser man kan tänka sig med 3fas och frånluftsvärmepump, spis, kyl/frys mm
Garaget skall matas från mätarskåpet efter mätaren.
Jag tänker mig en kabel SE-NIXV 5G6 eller 5G10 räcker detta tro? Eller ska man gå upp ytterligare?
Jag bygger ett garage på 120 kvm där 60 kvm ska bli en lägenhet, Garaget kommer ha de finesser man kan tänka sig med 3fas och frånluftsvärmepump, spis, kyl/frys mm
Garaget skall matas från mätarskåpet efter mätaren.
Jag tänker mig en kabel SE-NIXV 5G6 eller 5G10 räcker detta tro? Eller ska man gå upp ytterligare?
Det beror på saker och ting.
Bl.a. avstånd till garaget, förimpedansen vid mätarskåpet, spänningsfallet i servisledningen (det sista är nog överkurs, i praktiken aldrig ett problem).
Men ganska troligt klarar sig 5g6mm², och 5g10mm² är väldigt troligt tillräckligt. Om man vill ha möjlighet till 20 eller 25A till garaget/lägenheten.
Men utan att veta fler parametrar går inget att lova, främst om det är lång sträcka till garaget.
Bl.a. avstånd till garaget, förimpedansen vid mätarskåpet, spänningsfallet i servisledningen (det sista är nog överkurs, i praktiken aldrig ett problem).
Men ganska troligt klarar sig 5g6mm², och 5g10mm² är väldigt troligt tillräckligt. Om man vill ha möjlighet till 20 eller 25A till garaget/lägenheten.
Men utan att veta fler parametrar går inget att lova, främst om det är lång sträcka till garaget.
Medlem
· västra götaland
· 372 inlägg
Mikael_L skrev:
Det beror på saker och ting.
Om det hjälper så är det ett 4 år gammalt hus/mätarskåp och ca 30 meter kabel mellan garaget central och mätarskåp
Ja då är det nästan 100% säkert att 5g10 alla gånger klarar allt upp till 25A.
Jag skulle inte ens bemöda mig med att räkna eller kolla något i det fallet.
Troligtvis räcker 5g6 också.
Ja om det nu inte är något lantligt beläget där jag kan skymta en liten 16kVA stolptransformator några hundra meter bort som troligen försörjer huset.
Då kan det börja vara dags att dra öronen åt sig och kontrollera hur det ligger till, då har man troligen flera hundra mohm i utimpedans redan i sekundärlindningen, och sen serviskabeln på det.
Du kan själv testa förimpedansen med vattenkokarmetoden.
Jag skulle inte ens bemöda mig med att räkna eller kolla något i det fallet.
Troligtvis räcker 5g6 också.
Ja om det nu inte är något lantligt beläget där jag kan skymta en liten 16kVA stolptransformator några hundra meter bort som troligen försörjer huset.
Då kan det börja vara dags att dra öronen åt sig och kontrollera hur det ligger till, då har man troligen flera hundra mohm i utimpedans redan i sekundärlindningen, och sen serviskabeln på det.
Du kan själv testa förimpedansen med vattenkokarmetoden.
Medlem
· västra götaland
· 372 inlägg
Ska jag även ha likadan kabel mellan centralerna inne i garaget? Blir en i central i garaget och en i lägenheten
Japp
Eller FK i rör, samma dimension.
Fast det blir alltså RK eller MK då, du hittar nog inte, och vill inte dra FK i den dimensionen.
Tänk på brandceller.
Kabel, eller rörinstallation ska fungera i brandcellsgränsen, dvs kabeln ska vara av rätt brandsäkerhetsklass.
Eller FK i rör, samma dimension.
Fast det blir alltså RK eller MK då, du hittar nog inte, och vill inte dra FK i den dimensionen.
Tänk på brandceller.
Kabel, eller rörinstallation ska fungera i brandcellsgränsen, dvs kabeln ska vara av rätt brandsäkerhetsklass.
Medlem
· västra götaland
· 372 inlägg
Mikael_L skrev:
Ok men till lägenheten borde jag kunna få ner till SE-NIXV 5G6 som man drar i en 25 mm flexislang?
För att brandklassa slangen så skall mellanrummen tätas bara och tärningar även där man går igen dubbelgipsen om man gör Så? Eller menar du att kabeln skall vara av rätt brandklass=rätt plaster mm?
Ja och ja
Det är ju en kort bit till lägenheten ifrån fördelningen, så det kommer fungera utmärkt med 6mm²
Och vill du t.ex. bara säkra av 16A till lägenheten så går det ju bra med 2,5mm² också. Men då ska du ha en till uppsättning säkringar i matande ände på 16A, dvs lite grövre kabel blir nog billigare.
Och vad gäller brandklassning så har jag inte jättekoll, och de har dessutom nyligen ändrat klassningssystemet och beteckningarna så jag är ännu mer vilsen nu.
Men kabel med hölje av PE är förbjuden att dra mellan brandceller, den är i de flesta fall inte heller tillåten ens inom samma brandcell förutom korta sträckor.
Här kan du läsa lite kortfattat och översiktligt om de nya klasserna.
http://draka.se/inblickar/vad-innebar-cpr-for-dig/
Det är ju en kort bit till lägenheten ifrån fördelningen, så det kommer fungera utmärkt med 6mm²
Och vill du t.ex. bara säkra av 16A till lägenheten så går det ju bra med 2,5mm² också. Men då ska du ha en till uppsättning säkringar i matande ände på 16A, dvs lite grövre kabel blir nog billigare.
Och vad gäller brandklassning så har jag inte jättekoll, och de har dessutom nyligen ändrat klassningssystemet och beteckningarna så jag är ännu mer vilsen nu.
Men kabel med hölje av PE är förbjuden att dra mellan brandceller, den är i de flesta fall inte heller tillåten ens inom samma brandcell förutom korta sträckor.
Här kan du läsa lite kortfattat och översiktligt om de nya klasserna.
http://draka.se/inblickar/vad-innebar-cpr-for-dig/
Och jag skulle bedöma att din byggnad blir i klass Br3 (för du håller dig väl under 200 m²?)
https://www.boverket.se/sv/PBL-kuns...dskydd/byggnadsklass-och-verksamhetsklasser/#
Och då har du ganska stor frihet i kabelvalet, du kan använda vilken flamskyddad kabel som helst, dvs i princip alla moderna kablar som kan tänkas funka för dig här.
Men se som sagt upp för kablar med PE-isolering. T.ex. N1XE som är avsedd för markförläggning och har ej flamskyddad PE i höljet - förbjuden att dra mellan brandceller.
N1XV är OK.
https://www.boverket.se/sv/PBL-kuns...dskydd/byggnadsklass-och-verksamhetsklasser/#
Och då har du ganska stor frihet i kabelvalet, du kan använda vilken flamskyddad kabel som helst, dvs i princip alla moderna kablar som kan tänkas funka för dig här.
Men se som sagt upp för kablar med PE-isolering. T.ex. N1XE som är avsedd för markförläggning och har ej flamskyddad PE i höljet - förbjuden att dra mellan brandceller.
N1XV är OK.
Ser det som mindre troligt att TS skulle få tag i kabel med PE dvs N1XE i klenare areor och om det väljs 6 mm2 risken obefintlig. Och i frågan kring area kan vi närmast med säkerhet säga att 5G6 mm2 blir bra i detta fallet. Men ett vattenkokartest från TS sida vore intressant och ett enkelt test för alla att använda för att ge lite bakgrundsfakta i denna typen trådar.
Jag var och la in en huvudledning åt en kund, som han grävt ner själv. Det var N1XE 4g10.
Det var en bit som blivit över när det satts upp belysningstolpar någonstans.
Men det gick ju bra i detta fall, ledningen gick ju bara genom yttervägg och rakt in i gruppcentralen.
Det var en bit som blivit över när det satts upp belysningstolpar någonstans.
Men det gick ju bra i detta fall, ledningen gick ju bara genom yttervägg och rakt in i gruppcentralen.
Klicka här för att svara