Verktygstokig
· Stockholm
· 268 inlägg
Hej alla båt, el intresserade och allmänt kunniga personer
Jag har köpt en äldre sportbåt av finsk modell. (en Finnspeed 435K)
Jag håller nu på med att göra i ordning den till den kommande säsongen och ska nu till att göra om elen i båten.
Erkänner direkt att jag är helt och hållet en nybörjare i att planera el-scheman.
Jag har nu läst runt lite på nätet och skissat upp ett schema utifrån vad jag lärt av det jag hittat.
Förväntar mig att det troligen finns det några riktiga "general" fel i det jag gjort hittills
Så jag vänder mig till er andra kunniga att hjälpa mig!
Tänkte att det borde finnas några entusiaster som kan allt om 12v el i båtar på forumet, som kanske skulle kunna hjälpa mig att få till detta ordentligt och riktigt, innan jag försöker mig på att börja bygga det.
Så om någon känner sig manad att hjälpa så är ni välkomna med idéer och förbättringar.
Jag har generellt försökt tänka systemet så enkel som möjligt med det viktigaste med, produkterna är tänkta i prisnivå "biltema produkter"
Skulle gärna även få hjälp med sätta ungefärliga kabel och säkrings dimensioner, för huvuddragningarna
Se bifogat "skiss schema" jag knappat ihop och såga det vid fotknölarna om det behövs för att det ska blir rätt tillslut
Mina önskade basfunktioner i systemet.
1. Nyckelstart, som startar förbrukningselen på nivå 1 och start på nivå 2 "återfjädrande" till läge 1
2. Separat batterier för start och för förbrukning, båda med batteriavkiljare lätt demontering och automathuvudsäkringar för att skydda huvud kablarna.
3. Laddning av båda batterier via utombordare och solpanel, men vill även får till en möjlighet för 230V laddning i hamn. men vet ej riktigt vart i systemet man kopplar i denna så det detta är ej utritat. (Startbatteri ska laddas upp först innan förbrukningsbatteri laddas)
4. Förbrukningsbrytarpanel med minst 5 knappar och automatsäkringar till lampor ekolod etc.
5. vill gärna ha systemet lite "öppet" och robust dimensionerad för framtida expansions möjligheter.
Båten kommer användas först och främst till fiske dag och nattetid, men också för bad/dagsturer ute på Mälaren.
Kom även gärna med ideér på nödvändiga "basic funktioner" jag kan ha missat, tex om man bör ha ett signalhorn osv.
// Marko
Glad och flitig båtägare!
Jag har köpt en äldre sportbåt av finsk modell. (en Finnspeed 435K)
Jag håller nu på med att göra i ordning den till den kommande säsongen och ska nu till att göra om elen i båten.
Erkänner direkt att jag är helt och hållet en nybörjare i att planera el-scheman.
Jag har nu läst runt lite på nätet och skissat upp ett schema utifrån vad jag lärt av det jag hittat.
Förväntar mig att det troligen finns det några riktiga "general" fel i det jag gjort hittills
Så jag vänder mig till er andra kunniga att hjälpa mig!
Tänkte att det borde finnas några entusiaster som kan allt om 12v el i båtar på forumet, som kanske skulle kunna hjälpa mig att få till detta ordentligt och riktigt, innan jag försöker mig på att börja bygga det.
Så om någon känner sig manad att hjälpa så är ni välkomna med idéer och förbättringar.
Jag har generellt försökt tänka systemet så enkel som möjligt med det viktigaste med, produkterna är tänkta i prisnivå "biltema produkter"
Skulle gärna även få hjälp med sätta ungefärliga kabel och säkrings dimensioner, för huvuddragningarna
Se bifogat "skiss schema" jag knappat ihop och såga det vid fotknölarna om det behövs för att det ska blir rätt tillslut
Mina önskade basfunktioner i systemet.
1. Nyckelstart, som startar förbrukningselen på nivå 1 och start på nivå 2 "återfjädrande" till läge 1
2. Separat batterier för start och för förbrukning, båda med batteriavkiljare lätt demontering och automathuvudsäkringar för att skydda huvud kablarna.
3. Laddning av båda batterier via utombordare och solpanel, men vill även får till en möjlighet för 230V laddning i hamn. men vet ej riktigt vart i systemet man kopplar i denna så det detta är ej utritat. (Startbatteri ska laddas upp först innan förbrukningsbatteri laddas)
4. Förbrukningsbrytarpanel med minst 5 knappar och automatsäkringar till lampor ekolod etc.
5. vill gärna ha systemet lite "öppet" och robust dimensionerad för framtida expansions möjligheter.
Båten kommer användas först och främst till fiske dag och nattetid, men också för bad/dagsturer ute på Mälaren.
Kom även gärna med ideér på nödvändiga "basic funktioner" jag kan ha missat, tex om man bör ha ett signalhorn osv.
// Marko
Glad och flitig båtägare!
Redigerat:
Verktygstokig
· Stockholm
· 268 inlägg
Ingen?
Båtel tycker jag rent allmänt bör hållas enkelt. Skälen är flera. Miljön är dålig för elektriska prylar, och det som inte finns kan inte gå sönder. Om något ändå går sönder så gör det det vid sämsta möjliga tillfälle, när du är blöt och kall och inte har vare sig elschema eller vettiga verktyg till hands. I värsta fall är det du som ligger i vattnet och någon annan ska försöka få igång båten. Då är det inte bra med en massa brytare som ska stå i särskilda lägen. Huvudbrytare och startnyckel - inget mer.
Lanternor och navigationsutrustning är inte förbrukare, utan säkerhetsutrustning, och bör i min mening vara högst prioriterade i en båts elsystem. Speciellt om båten inte startar nattetid så kan en fungerande ankarlanterna (eller egentligen rödljus, men det har man ju sällan på fritidsbåtar) vara skillnaden mellan en nära titt på undersidan av ett lastfartyg och inte. Kör du i 30 knop nattetid i tät skärgård så är det också tråkigt om plotter och sökarljus ger upp samtidigt.
Lågprioriterade förbrukare ser jag mer som kylskåp, innerbelysning och liknande som man kan vara utan.
Alltså bör du dra allt viktigt någon annan väg än via huvudsäkringar, skiljerelän och liknande. Säkerhetskritiska funktioner tycker jag bör vara säkrade var för sig så nära batteriet som möjligt. Då minimerar man risken att allt slocknar på en gång.
Vad gäller laddning så har jag solpanel som standardladdare och en vanlig lös C-tek med klämmor om jag vill ladda med landström. Återigen - håll det enkelt. Något som inte är permanent inkopplat kan inte gå sönder och ställa till det för resten av elsystemet.
Lanternor och navigationsutrustning är inte förbrukare, utan säkerhetsutrustning, och bör i min mening vara högst prioriterade i en båts elsystem. Speciellt om båten inte startar nattetid så kan en fungerande ankarlanterna (eller egentligen rödljus, men det har man ju sällan på fritidsbåtar) vara skillnaden mellan en nära titt på undersidan av ett lastfartyg och inte. Kör du i 30 knop nattetid i tät skärgård så är det också tråkigt om plotter och sökarljus ger upp samtidigt.
Lågprioriterade förbrukare ser jag mer som kylskåp, innerbelysning och liknande som man kan vara utan.
Alltså bör du dra allt viktigt någon annan väg än via huvudsäkringar, skiljerelän och liknande. Säkerhetskritiska funktioner tycker jag bör vara säkrade var för sig så nära batteriet som möjligt. Då minimerar man risken att allt slocknar på en gång.
Vad gäller laddning så har jag solpanel som standardladdare och en vanlig lös C-tek med klämmor om jag vill ladda med landström. Återigen - håll det enkelt. Något som inte är permanent inkopplat kan inte gå sönder och ställa till det för resten av elsystemet.
Osorterade synpunkter 
Som du ritat kan du göra. Det finns en del som kan göras annorlunda @PNO har vettiga saker att säga.
Tveksamt om det blir säkrare med att krångla till systemet med två batterigrupper. Fler saker som kan gå sönder. Samt att om du parallellkopplar batterierna så ökar batterilivslängden.
Anta att du har en planerad förbrukning som tömmer halva förbrukarbatteriet under en natt ute. Då har du ett fulladdat och ett som är nere på 50% när du skall starta. Då kan lite olika saker hända.
När skiljereläet kopplar på laddningen på förbrukarbatteriet så blir det en strömrusning från det friska batteriet då det är som att de kopplas ihop. Det är halvbra för batteriet som levererar.
Förbrukarbatteriet kommer att förfalla fortare än det andra. Det gör att laddningsreläet i snurran inte vet vilken laddström som är lämplig och matar ut fel spänning till båda grupperna.
Det finns utrustning som utjämnar ladding mellan olika batterier, men det krånglar till saker.
Solcellsregulatorer är dumma som spån. Det är en dålig ide att koppla den som du har i schemat. Antingen skaffar du en dyrare regulator som laddar två grupper. Eller så lägger du den så att den bara laddar ena batterigruppen.
Väljer du att koppla ihop batterierna i en dubbelt så stor batteribank vinner du några saker.
Din planerade förbrukning kommer bara sänka banken till 75%. Bara det förlänger livslängden på batterierna.
Batterierna får samma historia. Därmed så är det mindre troligt att det ena batteriet försämras mer än det andra och sänker det. Förlänger också livslängden.
Två batterier till start ger dubbelt så mycket CCA (Cold Cranking Amps). Därmed kan du köpa billigare fritidsbatterier. Det som sådana kan prestera kommer räcka till start av snurran även om de inte sägs vara gjorda för motorstarter.
Batterier är en djungel. AGM. Gel. Öppna celler. Marinbatterier. Global. Etc etc.
Alla vill ha dina pengar och har det absolut bästa.
Grundläggande fakta som är svåra att snacka bort är
Blybatterier håller längre ju tyngre de är. Bly är den aktiva ingridiensen. Ytan är det som arbetar. Tunna plattor ger mer ström men förfaller fortare. Elementärt.
Så kallade underhållsfria batterier går inte att underhålla. Istället för öppna celler där det går att fylla på vatten och syra så finns en labyrint i locket där vätgasen förmodas få plats. När batteriet laddas sugs den tillbaka och elektrolyten förblir intakt.
Om batteriet överladdas av någon anledning. Till exempel för att det ena batteriet har sämre status. Då räcker inte labyrinten och elektrolyten kokar bort. Du märker det genom att batterierna inte längre tar laddning.
Marinpoler är bra grejer. Bra anslutning är mycket värt i en båt.
Det som behövs om man väljer att ha en batteribank är ett lågspänningsskydd som skiljer av alla förbrukare utom t ex länspump om spänningen går under t ex 12volt.
Rasten är slut...
Mvh Findus
PS. Skit i automathuvudsäkring. Sätt vanliga men mycket större än du planerat. De är till för att förhindra att batteriet exploderar av en kortslutning i systemet. Därför bör du sätta så stora, vanliga, så att de klarar startmotorn och lite till. Om de smäller är det för att du lagt en skiftnyckel över kopplingsplintarna. DS
Som du ritat kan du göra. Det finns en del som kan göras annorlunda @PNO har vettiga saker att säga.
Tveksamt om det blir säkrare med att krångla till systemet med två batterigrupper. Fler saker som kan gå sönder. Samt att om du parallellkopplar batterierna så ökar batterilivslängden.
Anta att du har en planerad förbrukning som tömmer halva förbrukarbatteriet under en natt ute. Då har du ett fulladdat och ett som är nere på 50% när du skall starta. Då kan lite olika saker hända.
När skiljereläet kopplar på laddningen på förbrukarbatteriet så blir det en strömrusning från det friska batteriet då det är som att de kopplas ihop. Det är halvbra för batteriet som levererar.
Förbrukarbatteriet kommer att förfalla fortare än det andra. Det gör att laddningsreläet i snurran inte vet vilken laddström som är lämplig och matar ut fel spänning till båda grupperna.
Det finns utrustning som utjämnar ladding mellan olika batterier, men det krånglar till saker.
Solcellsregulatorer är dumma som spån. Det är en dålig ide att koppla den som du har i schemat. Antingen skaffar du en dyrare regulator som laddar två grupper. Eller så lägger du den så att den bara laddar ena batterigruppen.
Väljer du att koppla ihop batterierna i en dubbelt så stor batteribank vinner du några saker.
Din planerade förbrukning kommer bara sänka banken till 75%. Bara det förlänger livslängden på batterierna.
Batterierna får samma historia. Därmed så är det mindre troligt att det ena batteriet försämras mer än det andra och sänker det. Förlänger också livslängden.
Två batterier till start ger dubbelt så mycket CCA (Cold Cranking Amps). Därmed kan du köpa billigare fritidsbatterier. Det som sådana kan prestera kommer räcka till start av snurran även om de inte sägs vara gjorda för motorstarter.
Batterier är en djungel. AGM. Gel. Öppna celler. Marinbatterier. Global. Etc etc.
Alla vill ha dina pengar och har det absolut bästa.
Grundläggande fakta som är svåra att snacka bort är
Blybatterier håller längre ju tyngre de är. Bly är den aktiva ingridiensen. Ytan är det som arbetar. Tunna plattor ger mer ström men förfaller fortare. Elementärt.
Så kallade underhållsfria batterier går inte att underhålla. Istället för öppna celler där det går att fylla på vatten och syra så finns en labyrint i locket där vätgasen förmodas få plats. När batteriet laddas sugs den tillbaka och elektrolyten förblir intakt.
Om batteriet överladdas av någon anledning. Till exempel för att det ena batteriet har sämre status. Då räcker inte labyrinten och elektrolyten kokar bort. Du märker det genom att batterierna inte längre tar laddning.
Marinpoler är bra grejer. Bra anslutning är mycket värt i en båt.
Det som behövs om man väljer att ha en batteribank är ett lågspänningsskydd som skiljer av alla förbrukare utom t ex länspump om spänningen går under t ex 12volt.
Rasten är slut...
Mvh Findus
PS. Skit i automathuvudsäkring. Sätt vanliga men mycket större än du planerat. De är till för att förhindra att batteriet exploderar av en kortslutning i systemet. Därför bör du sätta så stora, vanliga, så att de klarar startmotorn och lite till. Om de smäller är det för att du lagt en skiftnyckel över kopplingsplintarna. DS
Redigerat:
Besserwisser
· Västra Götalands
· 11 201 inlägg
Bara för att understryka. Det är mycket vunnet i enkelhet att ha en batteribank, särskilt om den skall kunna laddas från olika källor; du har ju tre separata. Det du tappar är som sagt att säkert ha ström till start, men det är enklare att lösa det med övervakning/urkoppling i ett såpass litet system.
En annan sak man skall se upp med är strömvärde och kablar. Framförallt i segelbåtar/större båtar, så är det lätt hänt att en kabel till exv. en topplanterna blir så lång i förhållande till dimensionen att den inte klarar av att lösa ut säkringen vid kortslutning längst bort. Med brandrisk som följd. Så det bör man tänka på. Men det är ett mindre problem i en mindre motorbåt.
Av det skälet så är jag skeptisk till att inte ha lanternor via huvudbrytare. En huvudbrytare skall i mitt tycke bryta så mycket som bara går, enligt tesen "luktar det eller sprakar, så bryt först och tänk sedan". Men man kan ha olika synpunkter på det. (Det hade uppenbarligen installatörerna av underhållningssystemet på Swiss Air 111, med fatalt resultat...)
Men jag fuskar också med det. Jag har exv. inte solcellsladdaren via huvudbrytaren eftersom jag då inte kan ladda när båten ligger vid bryggan. Automatisk länspump kan ju också vara logiskt att lägga separat. (Nödljus skall man IMHO ha extra av, med batterier, s.a. man alltid kan tända dem, även om hela elsystemet har brunnit upp).
En bra bok om elsystem i båtar är "Elsystem ombord" av Micke Westin. Skydda t ex alla kopplingspunkter med vitt vaselin och krympslang så håller de betydligt bättre.
En annan sak man skall se upp med är strömvärde och kablar. Framförallt i segelbåtar/större båtar, så är det lätt hänt att en kabel till exv. en topplanterna blir så lång i förhållande till dimensionen att den inte klarar av att lösa ut säkringen vid kortslutning längst bort. Med brandrisk som följd. Så det bör man tänka på. Men det är ett mindre problem i en mindre motorbåt.
Av det skälet så är jag skeptisk till att inte ha lanternor via huvudbrytare. En huvudbrytare skall i mitt tycke bryta så mycket som bara går, enligt tesen "luktar det eller sprakar, så bryt först och tänk sedan". Men man kan ha olika synpunkter på det. (Det hade uppenbarligen installatörerna av underhållningssystemet på Swiss Air 111, med fatalt resultat...)
Men jag fuskar också med det. Jag har exv. inte solcellsladdaren via huvudbrytaren eftersom jag då inte kan ladda när båten ligger vid bryggan. Automatisk länspump kan ju också vara logiskt att lägga separat. (Nödljus skall man IMHO ha extra av, med batterier, s.a. man alltid kan tända dem, även om hela elsystemet har brunnit upp).
En bra bok om elsystem i båtar är "Elsystem ombord" av Micke Westin. Skydda t ex alla kopplingspunkter med vitt vaselin och krympslang så håller de betydligt bättre.
Verktygstokig
· Stockholm
· 268 inlägg
lars_stefan_axelsson skrev:
Bara för att understryka. Det är mycket vunnet i enkelhet att ha en batteribank, särskilt om den skall kunna laddas från olika källor; du har ju tre separata. Det du tappar är som sagt att säkert ha ström till start, men det är enklare att lösa det med övervakning/urkoppling i ett såpass litet system.
En annan sak man skall se upp med är strömvärde och kablar. Framförallt i segelbåtar/större båtar, så är det lätt hänt att en kabel till exv. en topplanterna blir så lång i förhållande till dimensionen att den inte klarar av att lösa ut säkringen vid kortslutning längst bort. Med brandrisk som följd. Så det bör man tänka på. Men det är ett mindre problem i en mindre motorbåt.
Av det skälet så är jag skeptisk till att inte ha lanternor via huvudbrytare. En huvudbrytare skall i mitt tycke bryta så mycket som bara går, enligt tesen "luktar det eller sprakar, så bryt först och tänk sedan". Men man kan ha olika synpunkter på det. (Det hade uppenbarligen installatörerna av underhållningssystemet på Swiss Air 111, med fatalt resultat...)
Men jag fuskar också med det. Jag har exv. inte solcellsladdaren via huvudbrytaren eftersom jag då inte kan ladda när båten ligger vid bryggan. Automatisk länspump kan ju också vara logiskt att lägga separat. (Nödljus skall man IMHO ha extra av, med batterier, s.a. man alltid kan tända dem, även om hela elsystemet har brunnit upp).
En bra bok om elsystem i båtar är "Elsystem ombord" av Micke Westin. Skydda t ex alla kopplingspunkter med vitt vaselin och krympslang så håller de betydligt bättre.
Tack för bra vettiga kommentarer,
har faktist tänkt med på att köra ett batteri istället men ha bra bevakning på det, min maskin i dagslägete har både drag och elstart. Så det går att starta ändå i kris.
Tycker också att nästan allt ska drag via huvudbrytaren, undantag för länspumpen, den får går utanför och sen har man med sig extra nödbelysning men möjlighet till att använda batterier.
Tack för boktippset, det ska jag kolla upp.
Om man har separata batteribanker så väljer man väl inte samma batterityp i båda?
Ett startbatteri är optimerat för att ge mycket ström under kort tid, har inte så bra livslängd och tar skada av djupurladdning.
Ett förbrukarbatteri är optimerat för kapacitet, livslängd och för att tåla djupare urladdningar.
Jag ser att det finns batterier som är avsedda både för start och förbrukning, men det måste väl vara en halvbra kompromiss?
(jag har varken båt, husbil eller liknande, så jag har ingen praktisk erfarenhet av detta)
Ett startbatteri är optimerat för att ge mycket ström under kort tid, har inte så bra livslängd och tar skada av djupurladdning.
Ett förbrukarbatteri är optimerat för kapacitet, livslängd och för att tåla djupare urladdningar.
Jag ser att det finns batterier som är avsedda både för start och förbrukning, men det måste väl vara en halvbra kompromiss?
(jag har varken båt, husbil eller liknande, så jag har ingen praktisk erfarenhet av detta)
Besserwisser
· Västra Götalands
· 11 201 inlägg
Njae, i idealfallet så väljer man inte samma till båda. MEN eftersom riktiga förbrukningsbatterier kostar så mycket, mycket mer, så blir det ändå så att alla väljer den halvmessyr som kallas "fritidsbatterier" eller dylikt. Och dessa är mycket mer startbatterier än "deep cycle". De är inte ens "halvbra" på båda, utan snarare "dåliga" på båda. Så i praktiken så blir det "samma" batterier i båda bankarna. Jag har exv. identiska batterier i båda bankarna. Det blir billigast.B b_hasse skrev:Om man har separata batteribanker så väljer man väl inte samma batterityp i båda?
Ett startbatteri är optimerat för att ge mycket ström under kort tid, har inte så bra livslängd och tar skada av djupurladdning.
Ett förbrukarbatteri är optimerat för kapacitet, livslängd och för att tåla djupare urladdningar.
Jag ser att det finns batterier som är avsedda både för start och förbrukning, men det måste väl vara en halvbra kompromiss?
(jag har varken båt, husbil eller liknande, så jag har ingen praktisk erfarenhet av detta)
Sedan så parallell-kopplas batterierna ändå vid start i många (de flesta?) kopplingarna ändå, så i praktiken så blir förbrukningsbatterierna "startbatterier" ändå. Det beror lite på. (I min båt så drar ett sammankopplingsrelä när startknappen trycks in. Så då är det samma bank ändå.)
Lösningen i båt idag är i vilket fall inte att köpa riktiga djupcykel-batterier till sin förbrukningsbank, utan att gå till LiFePo4-batterier. Och då ha ett (eller flera) i en bank. Jag hade gjort det vid senaste bytet, om det inte fört med sig att jag då behövt byta två batteriövervakningssystem, en (stor, dyr) landströmsladdare med dubbla utgångar, samt den bra, dyra, solcellsregulatorn. Det drog med sig för mycket att byta batterikemi, även om det kostat ungefär lika mycket för samma kapacitet.
Hej
Jag kan bidra med en formel där man räknar ut vilken ledningsarea man behöver
0,0164 x I x L
S= --------------------------
. E
E= spänningsfallet i volt
I= strömmen i ampere
L= ledningens längd i meter från strömkällan till förbrukaren och tillbaka till strömkällan.
S= ledningsarean i kvadratmillimeter
Normalt acceptabelt spänningsfall är 0,2-0,5 volt.
Det finns också en tabell för minsta ledningsarea i förhållande till säkringen:
Säkring för 35A kräver en minsta ledningsarea av 10 kvadratmillimeter
25A 6
20A 4
16A 2,5
max10A 1,5
Jag kan bidra med en formel där man räknar ut vilken ledningsarea man behöver
0,0164 x I x L
S= --------------------------
. E
E= spänningsfallet i volt
I= strömmen i ampere
L= ledningens längd i meter från strömkällan till förbrukaren och tillbaka till strömkällan.
S= ledningsarean i kvadratmillimeter
Normalt acceptabelt spänningsfall är 0,2-0,5 volt.
Det finns också en tabell för minsta ledningsarea i förhållande till säkringen:
Säkring för 35A kräver en minsta ledningsarea av 10 kvadratmillimeter
25A 6
20A 4
16A 2,5
max10A 1,5
Besserwisser
· Västra Götalands
· 11 201 inlägg
Den får man som sagt vara lite försiktig med. Det är tumregler som fungerar med lagom långa ledare, och i de flesta fall, men det är som sagt inte säkert att en 1,5mm2 kabel kan säkras med 10A i alla lägen. Det är egentligen något man får räkna på om man har en lång ledare (exv till en topplanterna på en segelbåt).M Mats_R skrev:
http://24volt.eu/kalkyl_kabelarea.phpM Mats_R skrev:Hej
Jag kan bidra med en formel där man räknar ut vilken ledningsarea man behöver
0,0164 x I x L
S= --------------------------
. E
E= spänningsfallet i volt
I= strömmen i ampere
L= ledningens längd i meter från strömkällan till förbrukaren och tillbaka till strömkällan.
S= ledningsarean i kvadratmillimeter
Normalt acceptabelt spänningsfall är 0,2-0,5 volt.
Det finns också en tabell för minsta ledningsarea i förhållande till säkringen:
Säkring för 35A kräver en minsta ledningsarea av 10 kvadratmillimeter
25A 6
20A 4
16A 2,5
max10A 1,5
Klicka här för att svara

