Bo.Siltberg
Bo.Siltberg: Jo du har rätt. Ibland ska man inte skriva vad reglerna säger för det kan misstolkas. Så folks, gör inte som på bilden! Man kan tro att en elektriker varit i farten ;)
8 svar · 4,8k läst
·
Fotografen
Fotografen: Lite märkliga val av färger men är kopplingen från sent 50- eller 60-tal behöver det inte vara något konstigt, man gjorde så.
8 svar · 1,3k läst
tommib
tommib: Mmmmmm..... Brazil Fantastisk film. Man kan för övrigt notera att den där svarta bälgen som "andas" i väggen troligen kommer från ett anestesisystem :love:
96 svar · 14,4k läst
Mahognymarkus
Mahognymarkus: [citat] Nej! Fasadmätarskåpet sitter på huset ca 7m från det fristående garaget. Garaget har egen elcentral.
10 svar · 11,0k läst
·
nino
nino: Finns pelletskaminer som duttar i pellets lite då och då så man alltid har glöd i koppen, när den ska starta så drar en fläkt igång och man har eld i koppen. Kräver iof el men man slipper tändningen hela tiden. Ctc var det på den jag hade
36 svar · 30,9k läst
A
Andreas_jti: [citat] Om det är billiga drivdon kan det även bli så att säkringen/dvärgbrytaren kan lösa ut av startströmmen. Det brukar finnas avsäkringstabeller på tillverkarens hemsida. 17 don borde dock inte vara något problem. Mvh Andreas
10 svar · 2,5k läst
·
Panor82
Panor82: [citat] http://www.eaton.se/ecm/groups/public/@pub/@europe/@electrical/documents/content/pct_1090229.pdf
5 svar · 10,2k läst
Müssli
Müssli: Jag har använt den som hsd länkade till men tröttnade på att hålla på och knöla tillbaka FK:n när man var klar. Nu har jag en rejäl genomskinlig plastlåda med lock. Plats för 8 rullar, jag plockar fram de som behövs för tillfället. Jag har flera backar i bilen, en med dosor och muffar, en annan för centralgrejer o.s.v. De är staplade i bilen och enkla att ta med in på jobben plus
5 svar · 5,3k läst
S
sunqan: För att få jämn last på faserna borde kanske det första elementet kopplas om så att det går på grå-svart - Men det beror ju på effekten på elementen.
11 svar · 8,6k läst
·
R
Ragnar_AT: John Eklund skriver att uttaget var avsett för likström: http://www.elmuseum.se/?/uttag.htm
29 svar · 10,1k läst
·
GK100
GK100: Ja om du ska dubbla varvtalet på samma fläkt. Men det blir som sagt ofta inte så effektivt att öka så mycket att sänka en för stor är däremot bättre. Du kommer kanske upp i 2-3 ggr högre flöde och får offra 8 ggr mer i eldrift. Skaffar du en fläkt som passar dina ändamål kommer du undan med mycket mindre motor. Och med omformare slår du som synes snart i taket effektmässigt på
19 svar · 4,6k läst
·
E
elmont: Men räta svaret är nej, du får inte flytta ett uttag.
15 svar · 3,2k läst
H
hempularen: Och hur hög effekt du skall ha är omöjligt att svara på. beror på rummets förutsättningar. Tänk på att också titta på vilken spridningsvinkel de anger. Om de har en alltför smal stråle, så är den lämplig att lysa upp din skulptur i hörnet. Men vill du ha allmänbelysning så skall det vara större spridningsvinkel, annars blir det bara punkter på golvet med ljus.
2 svar · 471 läst
tommib
tommib: Jag håller med. Jag tycker inte heller att pengarna är den stora grejen, det är mer logistiken (och den ologiska lagstiftningen). Tråkigt att det ska vara så att man måste ta till kronofogden för att få ut sina pengar när saker var överenskomna innan... Det visar bara att det finns dåliga kunder också.
66 svar · 6,3k läst
M
MagHam: Plugga VP röret om det går mellan kalla och varma delar av huset (eller om det drar i det).
2 svar · 1,5k läst
E
elmont: Dessutom ska man vara medveten om att på dom flesta skarvkablar så har man en lägre area på trådarna 1 mm2 är mycket vanlig, i alla fall dom som man för en billig penning kan köpa lite över allt.
8 svar · 1,1k läst
Bo.Siltberg
Bo.Siltberg: Man kan koppla enligt denna princip som nyttjar tändtråden hos befintliga strömbrytare så att ingenting behöver kopplas om där. Man byter bara den första dimmern mot en strömbrytare. Dosdimmern behöver alltså ligga sist för att slippa dra en styrtråd "bakåt". Det kräver dock tillgång till fast fas i sista dosan så det beror på. [bild]
2 svar · 3,6k läst
·
L
Leif i Skåne: Jag får inte ihop det! Från början i inlägg #1 var det ett ridhus. där är väl bara hästarna när man rider? Övrig tid är väl hästarna i stallboxar när där inte finns personer i närheten, t.ex på natten. Det räcker väl att detekterar rid-ytan samt korridorer samt mitten av gången där människor rör sig. hästarna är väl inte utanför boxen på natten?
30 svar · 3,8k läst
tommib
tommib: Min väldigt icke-professionella uppfattning är att man vanligen får vad man betalar för men det finns undantag åt båda hållen. Vissa grejer från Malmbergs är helt ok (t.ex. deras LED-spottar) men andra verkar vara sådär (t.ex uttag). Jag har faktiskt ett astrour från biltema i centralen som fungerar utmärkt. Det var egentligen en snabbfix som blivit kvar eftersom det fungerar bra.
4 svar · 883 läst
Thyro89
Thyro89: Låter bra. JFB har förra ägaren (eller dennes elektriker vill jag hoppas) installerat sen innan. Men elektrikern ska komma i veckan för att kolla på köks elen, så då informerar jag honom om överbelastningen, så får han kolla på det med. Tack för hjälpen och svaren
5 svar · 668 läst
A
Annie Hallberg: [citat] Elementet på plats. Det gick att öppna den och ut kom kabeln. Så enkelt!!! Tack för god hjälp!
7 svar · 574 läst
Bo.Siltberg
Bo.Siltberg: Den effekt en armatur är märkt med syftar på glödlampor typ halogen. Det är värmen som man är ute efter där, inte effekten eller strömmen. Då din ljuskälla troligen är en LED så är det lugnt med 6.5 W då den inte alls blir lika varm som en glödlampa.
1 svar · 1,1k läst
A
Atom: [citat] Korkade jag. Av ren tillfällighet började vi möblera om sovrummet intill bastun. Bakom sängen fanns ett doslock! Dit är den jävla kabeln ansluten! Mot en annan EKLK! Det blir att dra en meter gummikabel. Du hade rätt.
9 svar · 5,6k läst
·
GK100
GK100: [citat] När du mätt lindningarna som Bo beskrev och fått rimliga ganska låga värden kan du göra ett enkelt test. Bygla 7-9 med en trådstump och prova starta sen. Om den startar då kör bara kort några sekunder. Så får du rätt på om startreläet som ska koppla i och ur kondingen 120 uF funkar. Om den startar är kondensatorn troligen ok det är ett steg på vägen för att bena ut
16 svar · 8,9k läst
·
Bödde
Bödde: [citat] Tack!
4 svar · 1,7k läst
·
F
Facket: Borra hål i skåpet bredvid och koppla in diskmaskinen i skåpet med en förlängningssladd. Nu går det att koppla ur den hastigt om det skulle behövas.
3 svar · 9,6k läst
S
Slugge: Om det var en spis avsedd att köras på 3 faser är det såklart bäst att göra detta, man får bättre lastfördelning och kan hålla nere huvudsäkringar, men detta känns långsökt, särskilt som kabeln som följde med var 4-ledare. Var spisen begagnad kan det suttit fel kabel och var den ny med fellevererad kabel borde egentligen tillverkaren eller återförsäljaren stå för
4 svar · 3,0k läst
S
Slugge: https://www.schneider-electric.se/sv/product/WDE002141/str%C3%B6mst%C3%A4llare-2-pol-%2B1-pol-snabbanslutning-vit/?range=60117-exxact&node=166305480-str%C3%B6mst%C3%A4llare-och-tryckknappar#characteristics
1 svar · 1,5k läst
S
Slugge: I min mening har din kompressor inget med saken att göra, även om den kan ha strulat på sitt håll. Ditt nätbolag har troligen haft någon störning i nätet, du kanske kan ringa och fråga dem. Kanske att den lasten blev droppen för någon svag punkt, men din maskin kan inte orsakat så omfattande fel.
14 svar · 1,2k läst
S
Slugge: [citat] Skippas behörighetskrav eller krav på auktorisering är det fritt fram för alla EU-elektriker att jobba i Sverige, detta är inget nytt inom exempelvis byggbranschen. Är detta ett problem då? Tror egentligen inte installationerna nödvändigtvis hade blivit så mycket sämre på sikt men att det antagligen skulle uppstå en hel del missöden i alla fall de 5-10 första åren eller
91 svar · 8,7k läst
·
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.