Vulcan61
kolla runt lite på vägguttag , strömbrytare mm. Tex elso som är samma tillverkare som schnijder. Där kan man få en vägsuttag för 26 kr. 1vägs schnijder går på 69 kr billigaste som jag har hittat. Är det samma uttag tror ni? Känns som priserna i Sverige är rejäla överpriser på iallafall. Borde vara samma standard mått i Tyskland som här? Skicka lite länkar så få ni se

https://www.elektroradar.de/steckdoseneinsatz-rws-265004.html

https://www.elektroradar.de/steckdosen-einsatz-aws-20-euc-214-reflex-si-alpinweiss-20euc214.html

Redigerat:
Eller så har man andra omkostnader och skatteregler. Tex momsen är lägre.

Är du säker på att dom görs av Schneider, jag tycker inte att dom ser så ut ?

Det borde inte vara tre gånger så dyrt på grund av annan moms? Inte heller andra omkostnader borde skilja så mycket för större företag som säljer större partier direkt från grossist, typ elbutik.se.
Förmodligen är det tyska uttaget från någon lågprisserie vilket kan förklara en del av skillnaden.

Vulcan61
https://www.elektroradar.de/

Även merten görs av schnijder
Nästan längst ner på sidan kan du trycka på pilen vilka varumärken dom säljer så står det där

Vulcan61
..

• Skärmdump av en webbsida med kategorier för rulladen, garagentorantriebe och schnäppchen samt logotyper för olika tillverkare.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Vulcan61
Busch Jager tror ja är samma tillverkare som ABB

• Gilla
Ragnar_AT
  • Laddar…
Fairlane
Om det är samma eller inte vet jag inte. Momsen är lägre i Tyskland, 19% mot 25%. Det påverkar priset med några kronor i dessa nivåer, inte halva priset. Tyska löner är knappast lägre än svenska. Reservdelar, olja etc till bilar är också gärna halva priset i Tyskland. Jag tror det beror på två saker, omsättning och att folk här betalar ändå.

Fairlane Fairlane skrev:
Om det är samma eller inte vet jag inte. Momsen är lägre i Tyskland, 19% mot 25%. Det påverkar priset med några kronor i dessa nivåer, inte halva priset. Tyska löner är knappast lägre än svenska. Reservdelar, olja etc till bilar är också gärna halva priset i Tyskland. Jag tror det beror på två saker, omsättning och att folk här betalar ändå.
Folk i Sverige tittar inte på prislappen, de bara betalar. Hur många köper inte olja till bilen och betalar gladeligen 3,4,5 eller 600 kr litern, för oljor som kostar 35-70 kr på andra ställen (samma oljekvalitet med samma viskositet, från samma tillverkare)? En bekant fick till sig att verkstaden skulle byta olja i vederbörandes automatlåda för"ynka" 650kr/L (11 liter i lådan), en viss återförsäljare som börjar på "Mek" ville ha 400kr/L gör samma olja och det slutade med att jag hämtade samma olja för 46kr/L hos en viss oljeleverantör. (Nej, jag skriver inte ut namn på företag, men jag är rätt bitter på vansinniga prispåslag ut till kund i detta land).

tommib
E elmont skrev:
Är du säker på att dom görs av Schneider, jag tycker inte att dom ser så ut ?
Det är nog en av firmorna som Scheider köpt upp. Inte konstigare än att Bosch/Siemens Home Appliances har ett flertal varumärken inom koncernen vid varierande prisnivåer. Bosch/Siemens är entry level, Neff är mid range och Gaggenau är top range. Eller varför inte jämföra med VAG som bygger Seat, Skoda, VW och Audi (och säkert några till). Olika varumärken, olika byggkvalitet och prisnivå.

• Gilla
Ragnar_AT
  • Laddar…
Vulcan61
Skulle tro det är liknande som exxact serien i Sverige förutom att ramarna kan skilja endel och heter olika. Är ju samma design på dom tycker jag! Sen finns det massa olika modeller på dom

"Problemet" är att i vissa fall tar man lågprissortimentet och märker (dekaltrimmar) dom med "kvalitets fabrikatet" och folk tror att det är samma. Första ggn jag blev varse det var när ett lågprisfabrikatet från Finland köpte Busch-Jaeger (på den tiden ett toppfabrikat) och bytte namn på sina lågpris apparater. Och plötsligt fick man en lågprisapparat med "fina namnet". Det fungerade kanske ett eller två år sedan var Busch-Jaegers goda namn förbrukat och dom tappade nästan allt till Eljo och ELKO.

Vulcan61
E elmont skrev:
"Problemet" är att i vissa fall tar man lågprissortimentet och märker (dekaltrimmar) dom med "kvalitets fabrikatet" och folk tror att det är samma. Första ggn jag blev varse det var när ett lågprisfabrikatet från Finland köpte Busch-Jaeger (på den tiden ett toppfabrikat) och bytte namn på sina lågpris apparater. Och plötsligt fick man en lågprisapparat med "fina namnet". Det fungerade kanske ett eller två år sedan var Busch-Jaegers goda namn förbrukat och dom tappade nästan allt till Eljo och ELKO.
Ok synd att dom fina märkernA snåla in på kvallen. Tycker elko plus är snyggaste av dom alla. Synd bara att dom inte kan skaffa modeller som har samma vitt som ExxAct. Elkos vita är så dassiga

Vulcan61
Dom flesta kör nog exxact serien känns det som eller vad säger ni som jobba med att? Elkos plus design är bra mycket mer modern. Ändra dom färgen skulle du äga totalt hehe

• Tre olika vägguttagsdesigner: en Schneider strömbrytare, en dubbel USB-laddningsport och en Elko nätverksport.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Och när det gäller montagevänlighet tycker jag att Elko är helt överlägsna, men det är väl inget som man "upplever" om man bara sätter ett mindre antal någon gång då och då. För då är ju det mesta mer eller mindre "knökigt".

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.