E
EyEr0n: [citat] Haha. Tänkte inte på det. Råkade nog hitta hit genom "Liknande ämnen" längst ner. Får skylla på den som kodat den funktionen utan nått "gammal tråd filter". :)
30 svar · 5,6k läst
Bo.Siltberg
Bo.Siltberg: Det låter som om strömbrytaren har gått sönder och inte ger kontakt längre.
3 svar · 1,1k läst
F
fromDKtoSE: send din adresse i em PB, så skicker jeg dig en i posten gratis ;) EDIT: hov - så lige at din har større avstand mellem polerne - dem har jeg ikke :( - du må dog gerne få een hvis du vil) [bild]
4 svar · 1,2k läst
·
F
fromDKtoSE: [citat] Jojo, men i DK ville man som huselektriker skifte fra 10 til 13 uden at tøve.
50 svar · 7,2k läst
K
kraft1: Jag talade med Tramo-etv om att tillv. upp filter för detta ändamål. De gör inga beräkningar eller uppskattningar, utan vill ha direkta data för att tillv upp ett filter som dock inte var särskilt dyrt, varför man kan beställa ett par stycken redan f.b. De har ej heller spolar med variabel kärna (som en svetstransformator) vilket gör att man måste ligga nära f.b utan risk för
4 svar · 1,3k läst
E
elmont: Och jag skulle svara att skyddsjordningen är den viktigaste åtgärden och att JFB är ett tilläggsskydd. Skyddsjord är en enkel och rätt utfört mycket tillförlitlig en JFB är en "apparat" som man inte kan lita till hundra % på för som alla apparater tenderar dom att i bland "gå sönder". Därför är och kommer alltid JFB att vara ett (bra och säkert när det fungerar) tilläggsskydd.
4 svar · 7,5k läst
Bo.Siltberg
Bo.Siltberg: Om du ska mata en anslutningspunkt av något slag, t.ex en apparatdosa, då ska du dra med en inkopplad skyddsjordsledare även om du inte ser någon nytta med den.
4 svar · 4,6k läst
T
Torgab: Ok. Tack för snabbt svar.
51 svar · 32,8k läst
·
E
elmont: Och antagligen är det rätt vanligt att trådar skadas av dosfräsar, dels av cetrumborren eller av sågtänderna.
15 svar · 7,2k läst
·
N
Anonymiserad 170696: Fel.
253 svar · 118,2k läst
·
Bo.Siltberg
Bo.Siltberg: Potentialutjämningen är till för att skydda personer och egendom mot överspänningar där t.ex åskan slår ned i elledningen. Denna potentialutjämning kallas då skyddsutjämning. Vattenrören kommer där att fungera som "motpol" mot jord så man blir därmed utsatt för hela överspänningen inne i huset mellan elledningar och diskbänk o annat som kan vara jordat. Denna fara undviker man
1 svar · 1,9k läst
F
Fjeddan79: Jag bor mitt ute i skogen och är väldigt lågprioriterad vid strömavbrott, och har varit strömlös i några dygn vid stormar etc.. Jag köpte ett elverk på jula (2200w om jag inte minns fel). Jag satt ett intag på utsidan av pannrummet och drog en separat elslinga inne i huset från det.. Ett uttag i pannrummet, sen ett ute i hallen.. Från uttaget i pannrummet så kan jag driva
22 svar · 44,6k läst
Müssli
Müssli: Dessutom finns det i stort sett alltid utrymme bakom de utdragbara lådorna under hällen. Många spisuttag sitter 20-30 cm över golvet och det är inga problem att ha en lös anslutningssladd hängande bakom lådorna upp till hällen.
33 svar · 11,1k läst
E
elmont: Om kabeln är i bra skick är det inte farligare att använda den i dag än för nått årtionde sedan. det ligger mängder av just 3g6+6 i den Svenska jorden utan att det vållar några speciella problem. Men som sagt det är ju inte OK i dag. Och om du bor inte all för avsides så skulle jag GISSA att du kan plocka ut ca 13-15 kW trefas utan att det blir problem. MEN det ska din elektriker
5 svar · 2,4k läst
Müssli
Müssli: Jag kan lova att 0,5 mm åt varje håll inte spelar någon roll, du kan använda de hålsågar du har. Det kan ju vara som elmont säger också, att du har T70 och T80.
4 svar · 15,1k läst
·
A
andreas_ryden: Bo.Siltberg Tyvärr är jag inte hemma men jag jag ska pröva detta och se hur skyddet uppför sig!
5 svar · 7,1k läst
·
E
elmont: Man ska demontera dom "trådar" som inte används, i alla fall koppla ur dom och isolera ändarna med tex. Wago.
1 svar · 3,3k läst
E
elmont: Det vet man inte innan man sett hur det ser ut just hos dig. Men eftersom dom g:a rören är lite smalare så brukar det gå bra att byta dosor.
7 svar · 4,1k läst
·
E
elmont: Du får väl beställa per postorder så har du en om några dagar. Dom kallas lite olika men det är ett intag och startapparat.
1 svar · 3,9k läst
·
D
Daniel 109: Skåpet är normalt sett ditt. Nätägaren har ansvar för ledningen fram till huvudsäkringarna. Så det eventuella isolerings felet är nätägaren ansvar. Skicka en bild till nätägaren.
2 svar · 1,9k läst
·
D
dillen76: [citat] Tackar. Jo jag har testat från båda ändar men de sitter. Endel av sladdarna går i rör och någon del av sladdarna går ej i rör så lite knixigt. Men då klipper jag och bygger igen.
2 svar · 820 läst
Bo.Siltberg
Bo.Siltberg: Det var inget större fel på ditt svar i #2...
30 svar · 22,4k läst
·
K
KjellTimell: [citat] Jag har lekt med den tanken också, tänkte ringa ett par leverantörer när helgen är över och se vad dom säger. Dock förefaller dom vara dyrare än Lunatone dimmern som låg inom -20-50C. [citat] Det är LED moduler, fast 230V AC moduler som inte behöver extern driver. Mer specifikt dessa: http://www.seoulsemicon.com/upload2/ACmodule_SMJD_XD12W4P3_Rev2.0.pdf [citat] Tittat på den
8 svar · 2,0k läst
·
C
Calle14: Tack för all hjälp, ja det har den!
30 svar · 4,0k läst
·
F
FRS05: Tack, då monterar jag ihop grejerna igen och kan sova lugnt:)
2 svar · 4,5k läst
·
tommib
tommib: En annan variant är att byta inkommande FK till t.ex. EXQ i röret och fortsätta med den obruten till armaturen. Bägge varianterna är lika behörighetskrävande.
2 svar · 1,8k läst
P
Anonymiserad 67789: hej Jag planerar att montera hidelite spottar 1202 12v i mitt kökstak, då de är lågbyggande. ( jag har svårt att få till ett snyggt mönster med andra spottar som är djupare och kräver spotthinkar. Detta pga reglar och värmeför ovan innertaket. Det är ett gammalt innertak av takskivor från 1973 som består av 2 masonitskivor med luft i mellan ca 25 mm tjockt. Min fundering är om man
0 svar · 1,4k läst
Bo.Siltberg
Bo.Siltberg: Jo du har rätt. Ibland ska man inte skriva vad reglerna säger för det kan misstolkas. Så folks, gör inte som på bilden! Man kan tro att en elektriker varit i farten ;)
8 svar · 4,8k läst
·
Fotografen
Fotografen: Lite märkliga val av färger men är kopplingen från sent 50- eller 60-tal behöver det inte vara något konstigt, man gjorde så.
8 svar · 1,3k läst
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.