Jag bara tänker rent spontant.

Jag har nu en elmotor till min båt.
38ips vet inte vad det motsvarar men typ 0,5hp.

Den e lite för klen och tyvärr har vatten kommit in i motorn så den går bara på ett läge fram och back.

Till min el fråga.

Kan man inte stoppa i en elmotor i “växelhuset “ tex sån jag bifoga vet inte vad modellen av den elmotorn heter. Finns 400-500w borde funka?

Men antar de inte tål vatten? I så fall behöver man få helt tätt till proppellen.

Och kan man få den att funka med back?
Jag har ju reglage på motorn nu. 5 fram tre bak. Eller kommer de fortfarande funka?

Svart 400W 12V-52V DC höghastighetsmotor för luftkylning med måttmarkeringar på vit bakgrund.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Det står att den är luftkyld. Jag antar att det betyder att det sitter en fläkt i den som behöver tillgång till luft den kan cirkulera?

Om det nu kan vara en bra ide att använda en motor ämnad för fräsapplikationer som båtmotor, så kan jag flika in att det finns vattenkylda varianter .. ;)

Just motorn jag skicka va för att visa vad jag menar för motor typ.

Luft kyld e körd då.

Stämmer varvtalet?
Ska du ha ut full effekt lär det vara på ett högt varvtal, har motorn tillräckligt med moment för att orka starta propellern?
Jag har väldigt dålig koll på båtmotorer, kanske är något som du redan tänkt på.
Bara en tanke

Staffans2000
Bygga om elmotor till båt?

Det vill jag på det bestämdaste avråda ifrån! Ett mer olämpligt utgångsmaterial för ett båtbygge får man leta efter!

Ursäkta. Men kunde inte låta bli:crysmile:

• Gilla
Lilak och 1 till
  • Laddar…
Förutom att motorn måste sitta i rätt miljö så behöver du säkerställa att propellern får rätt rotationshastighet. Man kan till viss del kompensera genom att byta propeller till en med annan stigning, men propellrar är vanligtvis inte så billiga.

Utväxlingen på ett drev för bensinmotor ligger typiskt runt c:a 2:1 vilket gör att du har max c:a 2500-3000 rpm på propellern i det fallet. Gissningsvis är det något liknande även om det är en elsnurra.

Motorn du länkade ser ut att ha ett varvtalsområde 2000-12000 varv, så du får en snurra som är 4 ggr svagare men å andra sidan skulle båten teoretiskt gå 4 ggr snabbare, fast den lär inte orka dra runt propellern så du får ro i alla fall :)

Rent mekaniskt så är det nog också vid ett fel en bättre idé att det kommer lite vatten i oljan i växelhuset än att vattnet kommer in i elmotorn...

Redigerat:
Tack för alla snabba svar. Lägger denna idén på hyllan direkt.

Skit att originalet e sönder rostad. Massa koppar trådar har rostat av och de stora magneterna har gått av i. Fast den funkar fortfarande. Antar att man inte kan köpa bara “motorn“ och sätta i.

Motorn är på fel varvtal och för klen. 400W är en dryg halv hästkraft.

mexitegel mexitegel skrev:
Rent mekaniskt så är det nog också vid ett fel en bättre idé att det kommer lite vatten i oljan i växelhuset än att vattnet kommer in i elmotorn...
De flesta elbåtmotorer är väl konstruerade så att motorn sitter längs ner direkt vid propellern? Så det finns inget växelhus och möjlighet att sätta själva motorn nån annan stans...

Är det inte mer intressant att ta en trasig vanlig utombordare och montera en elmotor där vanliga motorn satt tidigare?

• Gilla
Björnkramen
  • Laddar…
Precis. Då kan man sätta dit en elbilsmotor på några tiotal kW...

En ny elmotor till båten kostar typ 1500 kr. Går det verkligen att bygga något som är långsiktigt fungerande mycket billigare?

• Gilla
elmont
  • Laddar…
useless useless skrev:
De flesta elbåtmotorer är väl konstruerade så att motorn sitter längs ner direkt vid propellern? Så det finns inget växelhus och möjlighet att sätta själva motorn nån annan stans...
Inte en aning :oops:
Jag har bara rivit i Volvo Penta prylar och någon enstaka utombordare men som TS ställde frågan om att sätta motorn i växelhuset så antog jag att det inte var så idag.

Annars verkar ju Jaguar Vector vara något att snegla på:

• Gilla
lars_stefan_axelsson
  • Laddar…
Motor sitter nere i vattnet där uppe är bara styrelektronik, propeller sitter direkt på motor när det gäller de här små.

Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.