Jag bara tänker rent spontant.
Jag har nu en elmotor till min båt.
38ips vet inte vad det motsvarar men typ 0,5hp.
Den e lite för klen och tyvärr har vatten kommit in i motorn så den går bara på ett läge fram och back.
Till min el fråga.
Kan man inte stoppa i en elmotor i “växelhuset “ tex sån jag bifoga vet inte vad modellen av den elmotorn heter. Finns 400-500w borde funka?
Men antar de inte tål vatten? I så fall behöver man få helt tätt till proppellen.
Och kan man få den att funka med back?
Jag har ju reglage på motorn nu. 5 fram tre bak. Eller kommer de fortfarande funka?
Jag har nu en elmotor till min båt.
38ips vet inte vad det motsvarar men typ 0,5hp.
Den e lite för klen och tyvärr har vatten kommit in i motorn så den går bara på ett läge fram och back.
Till min el fråga.
Kan man inte stoppa i en elmotor i “växelhuset “ tex sån jag bifoga vet inte vad modellen av den elmotorn heter. Finns 400-500w borde funka?
Men antar de inte tål vatten? I så fall behöver man få helt tätt till proppellen.
Och kan man få den att funka med back?
Jag har ju reglage på motorn nu. 5 fram tre bak. Eller kommer de fortfarande funka?
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Produkter som diskuteras: "fläkt"
Fläktar
Flytta förbrukad luft ut ur ditt hem med mekanisk frånluft. I den här samlingen hittar du vårt sortiment av badrumsfläktar, kanalfläktar och värmeflyttare.
Läs mer
Allvetare
· Västra götaland
· 10 928 inlägg
Om det nu kan vara en bra ide att använda en motor ämnad för fräsapplikationer som båtmotor, så kan jag flika in att det finns vattenkylda varianter .. 
Stämmer varvtalet?
Ska du ha ut full effekt lär det vara på ett högt varvtal, har motorn tillräckligt med moment för att orka starta propellern?
Jag har väldigt dålig koll på båtmotorer, kanske är något som du redan tänkt på.
Bara en tanke
Ska du ha ut full effekt lär det vara på ett högt varvtal, har motorn tillräckligt med moment för att orka starta propellern?
Jag har väldigt dålig koll på båtmotorer, kanske är något som du redan tänkt på.
Bara en tanke
Förutom att motorn måste sitta i rätt miljö så behöver du säkerställa att propellern får rätt rotationshastighet. Man kan till viss del kompensera genom att byta propeller till en med annan stigning, men propellrar är vanligtvis inte så billiga.
Utväxlingen på ett drev för bensinmotor ligger typiskt runt c:a 2:1 vilket gör att du har max c:a 2500-3000 rpm på propellern i det fallet. Gissningsvis är det något liknande även om det är en elsnurra.
Motorn du länkade ser ut att ha ett varvtalsområde 2000-12000 varv, så du får en snurra som är 4 ggr svagare men å andra sidan skulle båten teoretiskt gå 4 ggr snabbare, fast den lär inte orka dra runt propellern så du får ro i alla fall
Rent mekaniskt så är det nog också vid ett fel en bättre idé att det kommer lite vatten i oljan i växelhuset än att vattnet kommer in i elmotorn...
Utväxlingen på ett drev för bensinmotor ligger typiskt runt c:a 2:1 vilket gör att du har max c:a 2500-3000 rpm på propellern i det fallet. Gissningsvis är det något liknande även om det är en elsnurra.
Motorn du länkade ser ut att ha ett varvtalsområde 2000-12000 varv, så du får en snurra som är 4 ggr svagare men å andra sidan skulle båten teoretiskt gå 4 ggr snabbare, fast den lär inte orka dra runt propellern så du får ro i alla fall
Rent mekaniskt så är det nog också vid ett fel en bättre idé att det kommer lite vatten i oljan i växelhuset än att vattnet kommer in i elmotorn...
Redigerat:
Tack för alla snabba svar. Lägger denna idén på hyllan direkt.
Skit att originalet e sönder rostad. Massa koppar trådar har rostat av och de stora magneterna har gått av i. Fast den funkar fortfarande. Antar att man inte kan köpa bara “motorn“ och sätta i.
Skit att originalet e sönder rostad. Massa koppar trådar har rostat av och de stora magneterna har gått av i. Fast den funkar fortfarande. Antar att man inte kan köpa bara “motorn“ och sätta i.
Medlem
· Etelä Pohjanmaa
· 2 467 inlägg
Motorn är på fel varvtal och för klen. 400W är en dryg halv hästkraft.
De flesta elbåtmotorer är väl konstruerade så att motorn sitter längs ner direkt vid propellern? Så det finns inget växelhus och möjlighet att sätta själva motorn nån annan stans...mexitegel skrev:
Inte en aninguseless skrev:
Jag har bara rivit i Volvo Penta prylar och någon enstaka utombordare men som TS ställde frågan om att sätta motorn i växelhuset så antog jag att det inte var så idag.
Annars verkar ju Jaguar Vector vara något att snegla på:
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden