På ett ställe där jag har en gammal takdosa med mittskruv vill jag sätta upp en nyare armatur som fästs i moderna takdosors två skruvhål. Och på ett annat ställe är det omvänt, där har jag en ny takdosa med två skruvinfästningar och vill sätta dit en armatur som är anpassad efter att den fästs med en kraftigare skruv i mitten av takdosan. Båda armaturerna är takfläktar med inbyggd armatur och väger ca 10kg så känns rätt viktigt att tyngden hamnar "i mitten" på dosan.

Finns det någon adapter att köpa för ändamålet?

Tack på förhand!

tommib
Jag känner på rak arm inte till någon adapter men det borde vara rätt lätt att tillverka en själv av en 10 cm stump plattjärn som man borrar hål på rätt platser i.

Eller så byter man plats på takfläktarna. Går inte det?

tommib tommib skrev:
Jag känner på rak arm inte till någon adapter men det borde vara rätt lätt att tillverka en själv av en 10 cm stump plattjärn som man borrar hål på rätt platser i.

Eller så byter man plats på takfläktarna. Går inte det?
Lite samma idé jag hade, men hade varit smidigare om det fanns en adapter. Känns som att många borde stöta på samma problem och då brukar det ju oftast finnas någon form av adapter.

Får se om jag hittar något lämpligt järn på Biltema om ingen annan här vet något. Takfläktarnas stil hör till respektive rum, annars hade det varit enklare.

Det finns inga adaptrar och oftast brukar man skruva fast takfläktar direkt i taket om det är betongtak eller i kottlingen som takdosan sitter fast i. Fästena för fläktar brukar ha en "bottendel" som har många olika fästhål.

• Gilla
tommib
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.