4 915 läst ·
11 svar
5k läst
11 svar
Jordfelsbrytare löser ut vid släckning av lysrör
När man slår av strömbrytaren till lysrören under skåpen i käket så drar jordfelsbrytaren. Det verkar vara något i de två sista lysrören av 4 i rad som strular. Det är standardlysrör med två jordade uttag på varje. Släcker man lysrören på den switch som är på dem. Löser jordfelsbrytaren inte ut. I samma koppling har man dragit ut från strömbrytaren på väggen en parallellt kopplad lysrörsarmatur utan uttag i. Allt detta är mycket konstigt kopplat och när jag mäter på strömbrytaren av typ eljo som ju har L i nederkant och utgång i överkant så verkar man kopplat fasen på den högra utgången och de två tändsladdarna på L och utgången till vänster uppe. När jag mäter spänning mellan jord och L vid bruten brytare så är den 117, 8V och den utgång uppe till höger håller 230V samt den vänstra utggången 0V.....något är mycket fel....
Elektriker ska komma o kika kan jag säga men jag är nyfiken hur fel allt är? Får man parallellt koppla 4 lysrör i rad på samma tråd med ett paralellet i strömställaren?
Elektriker ska komma o kika kan jag säga men jag är nyfiken hur fel allt är? Får man parallellt koppla 4 lysrör i rad på samma tråd med ett paralellet i strömställaren?
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 26 883 inlägg
Det är svårt att hänga med i din beskrivning här men några allmänna svar går att ge.
Lysrör (en större mängd) kan mycket väl lösa ut en JFBn, speciellt om den är gammal (från 90-talet) och om lysrörsarmaturerna saknar faskompenseringskondensator. Om jag förstår dig rätt så löser JFBn när du släcker alla fyra med den gemensamma strömbrytaren på väggen, inte med den strömbrytare som sitter på varje armatur? Det låter i så fall rimligt.
Det låter som om strömbrytaren är felkopplad, ja, men vad är det för typ, kron eller trapp? Och hur är tändtrådarna fördelade mellan armaturerna? Går samtliga armaturer att manövrera?
När man mäter upp "spökspänningar" beror det vanligen på att en vanlig multimeter används. Dessa har så hög ingångsimpedans att de fångar upp kapacitiva och induktiva spänningar från fasledare i närheten. Man behöver använda en spänningsprovare för att avgöra om det är "riktig" spänning eller inte.
Lysrör (en större mängd) kan mycket väl lösa ut en JFBn, speciellt om den är gammal (från 90-talet) och om lysrörsarmaturerna saknar faskompenseringskondensator. Om jag förstår dig rätt så löser JFBn när du släcker alla fyra med den gemensamma strömbrytaren på väggen, inte med den strömbrytare som sitter på varje armatur? Det låter i så fall rimligt.
Det låter som om strömbrytaren är felkopplad, ja, men vad är det för typ, kron eller trapp? Och hur är tändtrådarna fördelade mellan armaturerna? Går samtliga armaturer att manövrera?
När man mäter upp "spökspänningar" beror det vanligen på att en vanlig multimeter används. Dessa har så hög ingångsimpedans att de fångar upp kapacitiva och induktiva spänningar från fasledare i närheten. Man behöver använda en spänningsprovare för att avgöra om det är "riktig" spänning eller inte.
Produkter som diskuteras: "spänningsprovare"
Spänningsmätare
Spänningsmätare, även kända som spänningsprovare, är verktyg som används för att fastställa om en elektrisk krets är "live", det vill säga om den har spänning. De kan användas för att testa allt från hushållsuttag till
Läs mer
På 1 verkar en slinga av lysrör vara kopplad på och mörer jag denna mot jord får jag 0v.
På 3 mäter jag 230v mot jord så det är nog fasen som går in där.
På 6 mäter jag 117.8V mlt jord, gissar det är drosslarna i den andra slingan med 4 st lysrör som ger denna spänning. Så det känns helt felkopplat. Borde inte 3 o 6 byta plats?
Bilden är lånad via länk från annan byggahustråd...
Nu har akutelektrikern varit här och kikat. Han tog bort jordfelsbrytaren och så fimpade vi golvvärmen då den kräver jordfelsbrytare. Inga säkringar har gått efter detta. Men i veckan så ska vi få en riktig felsökning
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 26 883 inlägg
Då var det nog dags att byta den. Vad gjorde elektrikern för kontroller som ledde till att han valde att koppla bort den gamla?
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden