Byggahus.se
Hej,

Har nu fått en offert för elinstallationen i mitt nybygge och är lite instresserad av att höra vad forumet tycker om prisnivån. Huset är ett souterränghus med boyta på ~143 kvm boyta i Jönköpingstrakten, och utöver svensk standard vill vi ha:

29 st fönsterspots kopplade till astrour & timer (rör är fördragna i ytterväggar)
17 st takspot
6 st utomhusspot kopplade till astrour & timer (rör är fördragna i ytterväggar)
20 st fasadarmaturer kopplade till astrour & timer (rör är fördragna i ytterväggar)
1 st sockelbelysning under köksgolvskåp
1 st anslutning av bubbelbadkar
6 st nätverksuttag
2 st HDMI-uttag
13 st extra uttagsdosor
1 st astrour med timer

Samtliga innerväggarna lämnas naturligtvis öppna på en sida åt elektrikerna.

Vi har inte lagt till så många uttag eller brytare/dimmers utöver svensk standard, utan snarare flyttat på dem för att få den placering vi vill ha.

Vi kommer köra med LIVOLO ramar och moduler (för brytare, dimmers, nätverksuttag, eluttag, antennuttag och HDMI-uttag), men detta beställer vi själva och kostnad för detta tillkommer alltså utöver offerten. Detsamma gäller även bubbelbadkaret och samtliga fasadarmaturer, men allt annat material ingår (inkl fasadmätarskåp). Jag kommer dessutom att installera alla eluttag, dimmers och brytare själv då jag ändå ska göra ytskikten i huset själv och de kommer därmed ändå behöva plockas bort.

Offerten ligger på cirka 230 000 kr. Jag frågade en elektriker jag tidigare använt mig av under husrenovering men som av tidsskäl tyvärr inte kan åta sig vårt nya hus, och han tyckte liksom jag att det lät ganska högt i pris. Vad tycker forumet?

K
Vi har precis dragit el i vårt nybygge (110 m2) utan en massa spottar och annat dyrt, men drygt 110 dosor sattes med lika många renova uttag och strömbrytare, ca 3 km fördragen slang pratade han om, nätverksuttag i 6 rum. Med elektrikerns ockerpåslag på materialet men rimligt timpris slutade det på strax över 110000 kr.

Det är ju alltid svårt att uttala sig om rimlighet min upplevelse är att elektrikern jobbade mycket snabbt så man förlorar nog inget på att ta det på löpande.

• Gilla
Cecilia Kastrati
  • Laddar…
Mikael_L
Brukar det inte bli ungefär 1000:-/kvm för enkel standardinstallation vid nybygge.
Sådär mellan tummen och pekfingret.

En massa spottar i fönster ingår inte i begreppet "Svensk standard", som standarden felaktigt brukar kallas.

• Gilla
Daniel Herrlin
  • Laddar…
Att det inte ingår fönsterspottar i "svensk standard" är jag väl medveten om, och som påpekas i TS är ju listan som skrivs ovan utöver "svensk standard". :)

Offert enligt "svensk standard" och helt utan tillval kändes ganska rimlig på cirka 120 000 kr, men sen tillkommer alltså lika mycket till för tillvalen (men exklusive majoriteten av det "synliga" materialet).

Ingen mer som har någon input att bidra med? Tack på förhand!

Mikael_L
Nu är ju jag inte den söm räknar och lämnar priser.
Men om 1k/kvm är en hygglig schablon och 1kkr / extra enhet och du har ca 80 extra enheter så skulle det ju hamna i häraden 140k + 80k = 260 kkr

Så det behöver ju inte vara helt uppåt väggarna.

Jag tror chefen min brukar snabbräkna med ca en tusenlapp per enhet (enhet = en armatur, strömbrytare, uttag, osv).

Men lite större jobb typ detta bör nog offereras lite mer ordentligt. Men då måste man ju veta mer om förutsättningarna

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.