Hejsan!

Jag ska installera en rörelsevakt med bifogat kopplingsschema.

Inkommande kabels ledare ansluts till L-in, N samt jord. Utgående kabels ledare (lampan) ansluts till L-ut och jord men var kopplas lampans N-ledare? Man kan förstås ansluta flera ledare till en och samma sockerbits-ingång men det känns taffligt. Bättre att ansluta N via egen kopplingsklämma?

• Kopplingsschema för rörelsevakt visar anslutningen av inkommande och utgående kablar med beteckningar L, N, jord på svenska.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Rörelsevakt med öppet lock som visar kopplingsschema och kabelanslutningar bredvid en sockerbit.
    Skapa konto
  • Transparent sockerbitkopplingsklämma på en ljus träyta.
    Skapa konto
Stöder ljusreläet verkligen två kablar? Jag kan bara se att det får plats en kabel. Man behöver där en fyrledare. Det behövs även då en kopplingsdosa där kabeln till lampan ansluts.

Jag har haft liknande modell, och den har bara haft en kabelgenomföring, det var extern kopplingsdosa som gällde om det inte gick att koppla i lampan.

Ok. Så att koppla ur rörelsevaktens N-ledare från sockerbiten och ansluta den, ingående N och lampans N till en kopplingsklämma skulle vara en ok lösning? Jord och fas enigt schemat.

Ja, men du får inte in två kablar i rörelsevakten (enligt bilden på papperet).

Handritat elschema för anslutning av rörelsevakt, lampa och kopplingsdosor.
Skapa konto

Koppla tex såhär

Succé!

• Överexponerad bild av en oskarp elinstallation med öppen dosa, kablar och kopplingsklemmar.
    Skapa konto
Jag hoppas det där bara är för test och inte för fast installation, den där lampsladden är inte godkännd för fast installation.

Jag tror dessutom det råder missförstånd kring begreppen kabel och ledare. Följ Demmpa's skiss, en kabel till ljusreläet, inte två. Den där toppklämman fungerar dessutom inte med lsmpsladd, men nu ska ju en installationskabel användas istället.

tommib
Det är ärligt talat rätt snyggt att lyckas knö in en RK i en sån toppklämma (ser ut som biltemas, liksom rörelsevakten).

Men helt fel, som tidigare talare konstaterat. Gör om gör rätt. Demmpa har en bra skiss på hur det bör kopplas. Använd fyrledare till rörelsevakten, det är totalförbjudet att använda gulgrön till annat än skyddsjord.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.