Hejsan!
Jag ska installera en rörelsevakt med bifogat kopplingsschema.
Inkommande kabels ledare ansluts till L-in, N samt jord. Utgående kabels ledare (lampan) ansluts till L-ut och jord men var kopplas lampans N-ledare? Man kan förstås ansluta flera ledare till en och samma sockerbits-ingång men det känns taffligt. Bättre att ansluta N via egen kopplingsklämma?
Jag ska installera en rörelsevakt med bifogat kopplingsschema.
Inkommande kabels ledare ansluts till L-in, N samt jord. Utgående kabels ledare (lampan) ansluts till L-ut och jord men var kopplas lampans N-ledare? Man kan förstås ansluta flera ledare till en och samma sockerbits-ingång men det känns taffligt. Bättre att ansluta N via egen kopplingsklämma?
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 26 838 inlägg
Stöder ljusreläet verkligen två kablar? Jag kan bara se att det får plats en kabel. Man behöver där en fyrledare. Det behövs även då en kopplingsdosa där kabeln till lampan ansluts.
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 26 838 inlägg
Jag tror dessutom det råder missförstånd kring begreppen kabel och ledare. Följ Demmpa's skiss, en kabel till ljusreläet, inte två. Den där toppklämman fungerar dessutom inte med lsmpsladd, men nu ska ju en installationskabel användas istället.
Det är ärligt talat rätt snyggt att lyckas knö in en RK i en sån toppklämma (ser ut som biltemas, liksom rörelsevakten).
Men helt fel, som tidigare talare konstaterat. Gör om gör rätt. Demmpa har en bra skiss på hur det bör kopplas. Använd fyrledare till rörelsevakten, det är totalförbjudet att använda gulgrön till annat än skyddsjord.
Men helt fel, som tidigare talare konstaterat. Gör om gör rätt. Demmpa har en bra skiss på hur det bör kopplas. Använd fyrledare till rörelsevakten, det är totalförbjudet att använda gulgrön till annat än skyddsjord.
Klicka här för att svara





