6 110 läst ·
51 svar
6k läst
51 svar
Hager CDA425R jfb - pris elfirma
Jo, men det har fortfarande inget att göra med ev listpriser och liknande. Villkoren i ALEM09 gäller även till det priset som grossisten faktiskt tar av hantverkaren. Därför är det orimligt att hänvisa till ALEM09 och säga att garantin kostar (påslaget som hantverkaren gör).
Sen kan man diskutera till döddagar ang nyttan av en garanti på t.ex. en JFB, som troligen fungerar som den ska eller är DOA. För min egen del betraktar jag den typen av garantier som likvärdiga med det t.ex. elgiganten försöker sälja på mig om jag köper en ny TV.
Sen kan man diskutera till döddagar ang nyttan av en garanti på t.ex. en JFB, som troligen fungerar som den ska eller är DOA. För min egen del betraktar jag den typen av garantier som likvärdiga med det t.ex. elgiganten försöker sälja på mig om jag köper en ny TV.
Du missförstår mig Tommitommib skrev:
Jo, men det har fortfarande inget att göra med ev listpriser och liknande. Villkoren i ALEM09 gäller även till det priset som grossisten faktiskt tar av hantverkaren. Därför är det orimligt att hänvisa till ALEM09 och säga att garantin kostar (påslaget som hantverkaren gör).
Sen kan man diskutera till döddagar ang nyttan av en garanti på t.ex. en JFB, som troligen fungerar som den ska eller är DOA. För min egen del betraktar jag den typen av garantier som likvärdiga med det t.ex. elgiganten försöker sälja på mig om jag köper en ny TV.
När jag pratar påslag så är det inte några ockerpriser, men det tar tid att beställa och hämta mtrl.
Fördelen för kunden är att hantverkaren har allt ansvar för att rätt grejor i tillräckligt antal finns på plats.
Om kunden själv köper mtrl och det fattas så att hantverkaren inte kan fortsätta och få sin fulla tid hos kunden den dagen så får ju kunden vara beredd att bli debiteras för de timmarna.
Men listpriserna hos gossen är enligt mig ett jäkla lurendrejeri.
Verkar finnas till bara för att kunden ska kunna bli uppskörtad.
Jag skulle aldrig få för mig att sälja mtrl till en kund med ett ohemult påslag på mitt inköpspris eller att ta betalt enligt listpriser.
Har än så länge inte haft några klagomål.
Den enda grossist jag känner till som inte använder sig av listpris och rabatter är Malmbergs så där handlar jag gärna kabel och belysning. De har dessutom bra priser
Absolut. Här beror det ju på om du (som i det vida begreppet hantverkare, inte du personligen) åker iväg på tid som jag betalar för eller inte. Om du åker mitt på dagen och fakturerar för den timmen, då förväntar jag mig noll och intet i påslag eftersom du redan fått betalt för att hämta prylen. Om du kommer med en fullastad bil som du beställt och hämtat på din egen tid, då är det rimligt med påslag. Sen håller jag med dig om att kunden får skylla sig själv om saker saknas. Antingen har man kompetens att köpa in rätt grejer eller så betalar man någon annan för den kompetensen.U Uffe A skrev:
Den här diskussionen är dock ändlös. Jag tror allmänt att de hantverkare som hänger här på BH tillhör den mer rimliga delen av yrkesgrupperna som själva tycker att det ger lite sura uppstötningar att lägga på 100%, men samtidigt är det så utbrett i yrkesgruppen att det är lätt att bli hemmablind.
För att förtydliga så har jag inte uppfattat dig som någon ockrare (eller något annat otrevligt). Jag invände mest mot ALEM09 och värdet av den garantin för konsumenten.
Jag har aldrig varit med om att behöva utnyttja den heller men det kanske beror på att jag inte arbetar med dåliga fabrikat
Men jag har heller aldrig använt det som argument för att lägga påslag på mtrl
Och köpa mtrl på tid betald av kunden är inte heller aktuelltfaktiskt så är mina priser i paritet med de på Eldirekt, Elbutik och Hornbach ibland lite dyrare ibland billigare
Å andra sidan tillhör jag inte de som har lägst timpris och eftersom jag har det här vid sidan om mitt ordinarie arbete så jagar jag inte heller kunder utan får kunder genom rekommendationer.
Samt åtar mig bara mindre jobb
Men jag har heller aldrig använt det som argument för att lägga påslag på mtrl
Och köpa mtrl på tid betald av kunden är inte heller aktuelltfaktiskt så är mina priser i paritet med de på Eldirekt, Elbutik och Hornbach ibland lite dyrare ibland billigare
Å andra sidan tillhör jag inte de som har lägst timpris och eftersom jag har det här vid sidan om mitt ordinarie arbete så jagar jag inte heller kunder utan får kunder genom rekommendationer.
Samt åtar mig bara mindre jobb
Min "ilska" går inte ut över det du nämner.Mikael_L skrev:
Ja du gör som du vill.
Själv skulle jag knappast orka alltför mycket. Jag skulle lägga hantverkaren på listan av hantverkare jag inte anlitar igen, samt avråda alla för denne, istället för att orka bråka om några tior till.
Hantverkaren har lärt sig en liten läxa nu, och fick backa på en sak, du lärde dig också nåt.
Ja gör precis som du vill, men glöm inte att räkna på värdet av att spela kubb med barnen en kväll, eller kolla solnedgången med ett glas av något gott i handen, jämfört med att sitta och skriva sura och arga brev.
Jag gör dessutom vad jag kan för att underlätta elektrikerns arbete, samordnar själv, och är beredd att hålla eller bära nåt om han behöver hjälp.
Han arbetar på större firma med "kontor", och det är kontoret jag krånglar med.
Moderator
· Stockholm
· 57 826 inlägg
Om en elektriker hävdar att han måste lägga på 100+ % för att täcka garatirisken, så vill jag nog inte ha hans undermåliga material i mitt hus.
Klicka här för att svara
