Mikael_L
K KA-1 skrev:
Har nu kopplat pumpen till en grupp som inte ligger efter JFB.
Om det funkar, kör vidare på detta viset då fram tills ni får kommunalt eller att pumpen helt ger upp.

Jag tycker inte det finns någon anledning att i just denna situation göra något mer.

• Gilla
KA-1 och 2 till
  • Laddar…
Mikael_L Mikael_L skrev:
Om det funkar, kör vidare på detta viset då fram tills ni får kommunalt eller att pumpen helt ger upp.

Jag tycker inte det finns någon anledning att i just denna situation göra något mer.
Tack för svaret Mikael_L, då kör vi så och hoppas pumpen hänger med ett tag till.

Mikael_L
Enda egentliga nackdelen med denna "lösning" är väl att ifall pumpen väljer att totalt braka samman så sker det väl antagligen på torsdag kväll inför en långhelg fre-sön.
Det brukar åtminstone ske vid sämsta möjliga tidpunkt.

Men jag tror nog att pumpen håller något eller några halvår till om den nu precis börjat lösa jfb, dvs läckström på nått runt 20-25mA

• Gilla
KA-1
  • Laddar…
Hur länge har det fungerat med jordfelsbrytaren och denna pump?

Det jag är ute efter är om pumpen har blivit dålig, eller om den egentligen alltid varit felkopplad eller fuljordad (skyddsjord o Nolla ihopkopplade i anslutning till pumpen).

• Gilla
KA-1
  • Laddar…
H hempularen skrev:
Hur länge har det fungerat med jordfelsbrytaren och denna pump?

Det jag är ute efter är om pumpen har blivit dålig, eller om den egentligen alltid varit felkopplad eller fuljordad (skyddsjord o Nolla ihopkopplade i anslutning till pumpen).
Hej!
Jordfelsbrytaren sattes in i augusti förra året och det har fungerat klockrent i nästan ett år. Först nu de senaste veckorna som det börjat strula. Är ju inte helt hundra på att det är pumpen som är orsaken.
Men det verkar väl mest sannolikt?
Efter omkopplingen i onsdags så har JFB inte löst någon gång. Självfallet kan det ju som tidigare har skrivits ovan finnas fler mindre jordfel i anläggningen men vi får se.
Är det ett vanligt symptom att det blir läckströmmar när pumpen börjar tröttna?
Vet ej hur gammal den är men troligtvis ifrån -89 när huset byggdes om till permanentboende.
Någon som har tips på en billig bra pump om den nu lägger av?

R
En pump av något slag som står under vätskenivå kommer förr eller senare att lösa ut en JFB till 80%
Därför så ska en sådan alltid ha egen grupp med egen JFB 300mA s.k maskinskydd då det alltid är någon fukt som kan bli i pumpen

• Gilla
KA-1
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.