Är på G att köpa en hobbysvets (Pinnsvets/MMA). Hittar flera intressanta modeller på nätet från Stamos. På spec finns det angivet "nominell ingångsström" eller bara ingångsström som anges till olika värden mellan 13-25A beroende på modell.
Min fråga är om detta innebär att jag inte kan köpa dessa modeller och driva dem med 10A som är vad jag har i proppskåpet eller hur bör jag tänka?

Vill ju ha en enfassvets för att undvika elarbeten för att kunna driva den...

Tacksam för svar på enkelt språk som inte kräver alltför ingående kunskaper i fackspråk. :)

• Gilla
robbie78_c
  • Laddar…
Du får alltid igång vilken som helst svets på 10A säkring och kan svetsa med 2,5 mm elektroder, sedan är en säkring rätt trög ock man svetsar inte kontinuerligt så säkringen får vila och kan därför överbelastas intermittent.

• Gilla
nclr11111
  • Laddar…
Aha. Så med tanke på att det blir intermittent svetsning så borde det vara grönt att skaffa något runt 13-15A.
Tack för snabba svar!

'Nominell ingångsström' är väl vad den drar vid nån 'nominell' belastning (vilken nu det är)? Beroende på vilken ström och elektrodstorlek man svetsar med så blir den faktiska strömmen lägre eller högre, så om du inte alltid har tänkt köra 4mm pinnar så borde det inte vara några problem...

• Gilla
nclr11111
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.