Jag håller med om att det är ganska luddigt. Om jag bygger ett fullutrustat boningshus med avsikten att använda det några veckor om året, är det då en gäststuga?
Om jag använder det några fler veckor om året, när övergår det då till att bli 'mer permanent boende'?

Tanken är kanske att om huset är möjligt att stycka av och bli huvudhus så ska det ha sin egen servis?

Om man läser de två fallen som ligger på energimarknadsinspektionen som jag länkade till så verkar skillnaden inte vara hur det brukas eller hur det är tänkt att brukas utan vilken standard det är. Jag antar att avsikten är att saker kan ändra sig vid t.ex. en försäljning av fastigheten så kommer en ny ägare och brukar på ett helt annat sätt. Fundera själv hur gäststugan skulle kunna beskrivas av en mäklare i säljannonsen (-:

Ja, det låter mest rimligt. Med andra ord spelar det ingen roll att man bara har tänkt använda huset tillfälligtvis på somrarna. Går det att bo där 'mer permanent' så ska det vara ett eget abonnemang.

Min erfarenhet är dock att elbolagen brukar vara väldigt flexibla. Både vid vårat förra hus och det vi bor i nu finns det byggnader på andra fastigheter som matas från huvudbyggnaden. Båda elbolagen har sagt att det egentligen är fel, men att det inte spelar så stor roll...
Men dom kanske inte har samma inställning när man bygger nytt?

Jag frågade Vattenfall hur man ska tolka 'mer permanent boende' och fick det här svaret:

"Det var en bra fråga!
Jag skulle säga att det är till egen tolkning.
T.ex att man hyr ut gäststugan till en annan person, eller att man använder den mer som ett annat typ av boende."

Solklart eller? Det enda tydliga i det svaret är väl att det är upp till var och en att tolka Vattenfalls regler? :rolleyes:

Kör med ett abbonemang även om det inte är självklart att det är formellt korrekt.

Då är vi safe för stugan är knappt isolerad så jag fryser arslet av mig på vintern. Kan knappat räknas som permanent boende då

D Daniel 109 skrev:
Kör med ett abbonemang även om det inte är självklart att det är formellt korrekt.
Helt rätt ! Nätavgiften är ju typ 5000kr där jag bor så varför skulle jag vilja ha dubbla om jag inte behöver. Jag kommer köra på ett

tommib tommib skrev:
Det går inte att svara på frågan utan att veta mer om förutsättningarna. Det som specifikt måste fram är förimpedansen som avgör vilken kortslutningsström du har tillgänglig i anslutningspunkten. Den avgör sedan hur grov kabel du behvöver för att använda en viss säkring och ledningslängd.

Den andra aspekten är energiförbrukningen i ditt andra hus. Med trefasspis, VVB och LLVP så skulle jag säga att du behöver 3x16A.

Ladda ner eldim (sök på forumet) och mata in dina värden så får du max ledningslängd. Justera uppåt tills du hittar en kabelstorlek som passar. Tänk på att avståndet du får fram är den absoluta maxlängden, dvs ledning till huset, gruppledning och ev skarvsladdar. Du vill ha så grov ledning som möjligt till centralen i det andra huset så att du kan använda normala dimentioneringsregler för gruppledningarna i huset.

Sammanfattningsvis är din bekanta troligen inte så långt från sanningen. En annan anledning till att det blir minimum 10 kvmm är om det används fyrledare, eftersom PEN-ledaren måste vara minst 10 kvmm. Jag skulle använda en femledare för säkerhets skull men den kan mycket väl behöva vara 10 eller till och med 16 kvmm ändå.
Nu har jag räknat lite med eldim och tagit reda på exakta säkringar. Huset jag drar ifrån har 16amp och "gäststugan" kommer ha 16amp. Enligt eldim kan jag dra 83 meter med 6mm kvadrat innan jag får röda värden på spänningsfall. Jag skulle vilja dra en 6mm pga priset och det kommer aldrig hända att jag använder hela 16amp fullt ut. Eldim indikerar att 6mm är fullt möjligt upp till 83 meter. Det är typ halva priset.

Planen är att sätta gästhuset på befintliga säkringar 16amp som idag används till garaget /svets (inte använt på 30 år)

Vidare tänker vi oss att varmvattenberedaren och spisen aldrig ska kunna gå samtidigt. Kommer bygga någon typ av timer så när jag trycker på den blir varmvattenberedaren utan ström 1 timme t ex.

Ser du några problem med detta? Vad är det värsta som kan hända att säkringen går? Gästhuset används extremt lite. Några helger på sommaren.

Jag får inte ihop din beräkning.
Vilken förimpedans har du räknat med?
Utgår kabeln ifrån mätarskåpet eller en elcentral i huvudhuset?
Har du beräknat spänningsfallet på huvudledningen eller gruppledningen?

Du ska utgå ifrån förimpedansen i den punkt som kabeln utgår ifrån.
Då det handlar om en huvudledning så är det i fliken Huvudledning som du ska beräkna spänningsfallet, i huvudledningen.
Men det är inte spänningsfallet som styr kombinationen säkring, area och längd, utan det är villkoren för automatisk frånkoppling. Eldim har dock inte stöd för att kontrollera detta på huvudledningar utan enbart på gruppledningar, så du kan sätta huvudledningens längd till 0 och beräkna under fliken Anläggning.
Där anger du 6 mm², säkring 16 A diazed, utlösningstid 5 sek.
Då får du veta max längs enligt utlösningsvillkoret. Det är vad du ska utgå ifrån. Det ska inte vara några problem att uppfylla dina 50 meter. Strunta i värdet på spänningsfall här för det är fel.

Nu kan du återvända till fliken Huvudledning och fylla i din säkring 16 A, belastningsström 16 A (udner avancerade inställningar), dina 6 mm² och 50 meter, temp 55 grader eller lägre. Nu får du ett nytt värde på spänningsfallet som bör hålla sig under 1 %. Kravet 4 % gäller ju huvudledning plus gruppledningar så du vill ha god marginal här.

Därefter kan du återvända till fliken Anläggning och räkna på dina gruppledningar i stugan. Huvudledningen måste ju som sagt ge marginal till dessa. Du kommer nog att se att det faktiskt blir lite trångt, speciellt map spänningsfallet.

• Gilla
tommib
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.