Hej!

Jag har en liten stuga på min tomt som jag tänkte gräva ner elkabel till. Denna stuga används enbart på sommaren så ingen större uppvärmning krävs. Så jag undrar lite över vilken dimension jag behöver på kabeln som jag gräver ner. En bekant till mig sa att jag behöver 4x10mm men jag upplever att det kan vara lite i grövsta laget?

Längd till huset: 50meter så säg 70meter för att nå alla centraler.

Det extra huset har
*Varmvattenberedare 3300W
*Luftvärmepump 2500W (har maximalt dragit 1000W under sommarmånaderna)
*Spis 3-fas (ingen aning vad den drar på max men säg 7000W)
*Kylskåp 300w
*Belysning & uttag

tommib
Det går inte att svara på frågan utan att veta mer om förutsättningarna. Det som specifikt måste fram är förimpedansen som avgör vilken kortslutningsström du har tillgänglig i anslutningspunkten. Den avgör sedan hur grov kabel du behvöver för att använda en viss säkring och ledningslängd.

Den andra aspekten är energiförbrukningen i ditt andra hus. Med trefasspis, VVB och LLVP så skulle jag säga att du behöver 3x16A.

Ladda ner eldim (sök på forumet) och mata in dina värden så får du max ledningslängd. Justera uppåt tills du hittar en kabelstorlek som passar. Tänk på att avståndet du får fram är den absoluta maxlängden, dvs ledning till huset, gruppledning och ev skarvsladdar. Du vill ha så grov ledning som möjligt till centralen i det andra huset så att du kan använda normala dimentioneringsregler för gruppledningarna i huset.

Sammanfattningsvis är din bekanta troligen inte så långt från sanningen. En annan anledning till att det blir minimum 10 kvmm är om det används fyrledare, eftersom PEN-ledaren måste vara minst 10 kvmm. Jag skulle använda en femledare för säkerhets skull men den kan mycket väl behöva vara 10 eller till och med 16 kvmm ändå.

• Gilla
Nilnevs och 2 till
  • Laddar…
Hej! Tack för snabbt svar, ska kolla eldim. Misstänker att jag behöver 3x16A. Huset jag tar från har idag också 3x16A

Planen var att safea och köra 5 ledare.

tommib
Om dina huvudsäkringar idag är 16 A finns det stor risk att dessa kommer gå när du installerar ett till hus på dem. Tänk på att saker som matlagning och dusch ofta sker ungefär samtidigt i två hushåll.

Det är också svårt att sätta en effektvakt som balanserar två hus på det sättet.

Du kommer ev vara tvungen att uppgradera ditt abonnemang.

tommib tommib skrev:
Om dina huvudsäkringar idag är 16 A finns det stor risk att dessa kommer gå när du installerar ett till hus på dem. Tänk på att saker som matlagning och dusch ofta sker ungefär samtidigt i två hushåll.

Det är också svårt att sätta en effektvakt som balanserar två hus på det sättet.

Du kommer ev vara tvungen att uppgradera ditt abonnemang.
Tack för bra input. Gissningsvis har vi 20 A säkring eftersom vi har 3x16amp i garaget för svets osv (som aldrig används)

Det är ingen större skillnad på 10mm och 16mm i pris så det är väl likabra man safear !

tommib
Varför gissar du istället för att titta på elräkningen eller på de fysiska säkringarna? Det är inte alls säkert att ni har 20 A.

Eftersom det här jobbet ska göras av elektriker (eller hur?) så vet hen hur man dimensionerar kabeln korrekt. Om du tänker göra det själv, säg det rakt ut så får du mer anpassade svar. Jag bryr mig inte om legaliteten, bara att det blir säkert och korrekt utfört. Du bör göra en normal kabeldimensionering, det gör du enklast med t.ex. eldim som du kan hitta här på forumet.

• Gilla
Mikael_L
  • Laddar…
Anledningen till att din bekant säger 4*10mm är att PEN-ledaren får inte vara klenare än 10kvmm, om du drar femledare och tänker dra direkt från mätarplatsen och utan någon avsäkrning innan nya kabeln (och utan att räkna) så kan man anta att en 5G6 fungerar, men det kan behövas grövre.

tommib tommib skrev:
Varför gissar du istället för att titta på elräkningen eller på de fysiska säkringarna? Det är inte alls säkert att ni har 20 A.

Eftersom det här jobbet ska göras av elektriker (eller hur?) så vet hen hur man dimensionerar kabeln korrekt. Om du tänker göra det själv, säg det rakt ut så får du mer anpassade svar. Jag bryr mig inte om legaliteten, bara att det blir säkert och korrekt utfört. Du bör göra en normal kabeldimensionering, det gör du enklast med t.ex. eldim som du kan hitta här på forumet.
Just nu kan jag bara gissa då jag inte kan kolla exakt säkring eftersom det är en annan fastighet än den jag befinner mig i just nu. Jag ska kolla eldim så att det blir rätt. Min tanke var att kabeln skulle vara färdigdragen då elektrikern dyker upp. Jag kommer dubbelkolla
med honom innan jag drar någon kabel.

Om man har 16 inomhus borde man väl rimligen ha större huvudsäkring eller kan man ha 16 inne och 16 huvdsäkring ?

tommib
Man kan ha samma ja. Det är inte nödvändigtvis bra eftersom man inte får någon selektivitet mellan säkringarna men det är inte säkert att man får det med ett steg mellan heller (16->20).

H heathrow skrev:
Just nu kan jag bara gissa då jag inte kan kolla exakt säkring eftersom det är en annan fastighet än den jag befinner mig i just nu.
Om man loggar in på ”mina sodor” hos nätägaren så brukar man kunna se vilken storlek man abonnerar på.

• Gilla
heathrow
  • Laddar…
Som jag har förstått det får man inte dra el till en extra bostad, utan man måste skaffa ett abonnemang till.
Inte så att jag bryr mig, men kan kanske kan vara kul att veta.
Är det inte kul så var vänlig och ignorera mig

Tack för svar, tycker att det är luddigt..
https://www.ei.se/sv/for-energifore...ag-fran-kravet-pa-natkoncession-ikn/#hanchor3
Om man läser under 6 § så verkar det inte så enkelt, på vattenfalls sida står det:
Om det däremot är en gäststuga som är avsedd för mer permanent boende så krävs en egen elmätare och servis vilket innebär att en ny anslutning behöver göras.
Som jag förstår det betyder det att det beror på hur stugan är inredd. Med vv-beredare och LL-värmepump är man nog på fel sida gränsen om någon kommer och kollar. Inte så att jag tror det är någon större risk.
Som jag skrev tidigare så bryr jag mig inte om det enskilda fallet.
Tycker dock diskussionen är intressant!

Bra poäng och tack för svaret att man faktiskt får dra el till en gäststuga. Däremot känner jag lite att det är mycket man inte får här i livet :-)

Klart elbolagen och skattmasen ska ha sitt. Det är väl därför dessa regler finns från början.

Tycker texten var luddig, men ts skriver att det enbart är gäststuga för sommarbruk.
Citat:
Om det däremot är en gäststuga som är avsedd för mer permanent boende så krävs en egen elmätare och servis vilket innebär att en ny anslutning behöver göras.

Gäststuga för mer permanent boende låter som någon historia för affärsmässig uthyrning/etc, men för vanliga fastigheter där man har gäststuga/friggebod/attefall/etc kan man bortse från den texten och klarar sig med ett abonnemang.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.