E
elmont: Centrumlock Radio/TV/Sat - E18 408 73
7 svar · 1,8k läst
R
roli: Det där ser ut som Eljo Decora. Tror att den försvann ur Eljo/Schneiders sortimentet någon gång tidigt 2000-tal.
2 svar · 662 läst
·
lars_stefan_axelsson
lars_stefan_axelsson: [citat] Jo, genom att skruva loss uttagen, titta i central och dosor osv. Och det får räkas till undersökningsplikten att man gör det. Men det är i vilket fall en mindre kostnad; så liten att det med största sannolikhet inte är värt att blanda in jurister.
18 svar · 3,1k läst
X
Xenetia: [citat] Hello, Ni vet om att den finns de facto nu? AFDD - Ljusbågsdetektorn - agerar på frekvensförändringen i en krets, och har ett inbyggt "minne" för de produkter där frekvensförändringar sker (typ borrmaskiner, tvättmaskiner etc.). Finns med i den tredje utgåvan av Elinstallationsreglerna. Lite mer info och nattlektyr:
40 svar · 5,8k läst
T
tmpolice: [citat] Tack för förtydligandet och förstår det. Nöjer mig med att kommentera det mer än så. Det är en utanpåliggande installation som det är fråga om. Då blir det treledare fram till kopplingsdosan och sedan en 4-ledare. Skulle aldrig tänka ens tanken att använda jord gul/grön till annat än det är tänkt för. Är också ett mycket bra påpekande. Uppskattat verkligen
28 svar · 4,7k läst
·
Bo.Siltberg
Bo.Siltberg: Jag har inte sagt att det är en komplex fråga. Det är helt enkelt fel att gå från TN-S till TN-C. Om man behöver göra en konvertering från TN-S till TN-C så ska den göras från den punkt där vi har TN-C och framåt, dvs behålla TN-C så långt det behövs och är möjligt. Man kan inte göra denna "konvertering" i någon bortre ände såsom det är gjort här, det får inte finnas
96 svar · 9,2k läst
·
H
Husqvarna220Ac: Eller ta bort uttaget, och lägg in kablaget i dosan bredvid, som matningen verkar komma ifrån, alt sätt uttaget där dosan sitter..
11 svar · 4,3k läst
·
H
hempularen: Om du inte gjort det ännu, så borde du kontrollera uttaget också. Det kan ha skadats av den höga temperaturen, så det brinner nästa gång.
11 svar · 2,7k läst
·
D
dunken: Då blir det biltema imorgon för att inhandla o testa :) Men inga problem att belasta den "dimmern" med en 5 meters led slinga ?
12 svar · 1,8k läst
·
Bo.Siltberg
Bo.Siltberg: Jag har noterat gamla brandspridningsklassen F3 för ACEFLEX, dvs inga problem att använda inomhus. Drakas nya pure-variant är halogenfri och har klassats enligt den nya standarden. Tror inte den gamla är dålig för det om nu inte någon EU-nisse förbjudit alla PVC-kablar...
11 svar · 4,6k läst
·
E
etompau: Kopplar du tändtråd til nollan skapar du en kortslutning och säkringen löser ut. Lampan eller uttaget ska kopplas till tändtråd och nolla, om det nu är svar på din fråga.
1 svar · 1,6k läst
·
S
Slugge: Är du inne och rotar är det ju inte fel om du märker ut nolla och skyddsjord med exempelvis blå respektive gröngul tape.
10 svar · 1,3k läst
·
T
tractor_love: Hej Ska bygga dubbelcarport och ett större förråd. För att slippa sätta upp så många eluttag så funderar jag på att sätta upp hängbox/elampel. Men försöker hitta om det finns någon hängskena som man kan fästa i taket och därmed få det hela lite mer mobilt. Vet någon om det finns eller är det bara att fixa en hängskena med hjul? Någon som har erfarenhet av hängbox/elampel?
0 svar · 1,2k läst
tommib
tommib: Är det såna ljushylsor? I så fall har clabbe...
7 svar · 4,6k läst
·
E
erix0n: ja precis, försökte lite försiktigt först men satt rätt hårt så fegade.. men tog i lite till nu o så lossnade den :) måste ha varit rester från tidigare renoveringar som gjorde att den satt så bra tack!
8 svar · 1,6k läst
useless
useless: Börja med att kolla om den befintliga elmätaren har den funktionen.
5 svar · 5,7k läst
·
Teacer
Teacer: [bild] 85 sekunder till kokning. Tack för all hjälp. Suverän hjälp. Spisen passade på millimetern när i gamla hålet. Puh. /T
60 svar · 8,8k läst
·
Marlen Eskilsson
Marlen Eskilsson: Jag har raderat tjafs och osakligheter i den här diskussionen. /Moderator
8 svar · 1,5k läst
·
C
claesborjesson: [citat] Det räcker med 5 ledare a 2.5 mm2 om hon samtidigt byter från 25 ampere till 16 ampere huvudsäkring. Troligtvis har hon idag 3 stycken ledare a 4 eller 6 mm2 som matning, så det borde inte vara problem med att dra ny matning.
159 svar · 23,9k läst
·
E
elmont: Och normalt ska man dra ur dom trådar som inte ska användas så att man får en "ren" och lättöverskådlig anläggning.
30 svar · 4,9k läst
Demmpa
Demmpa: Snyggt, man ser knappt själva skarvboxen eller sladdarna, vi vet ju var vi ska titta å då ser man det men dom som inte vet om det och är någon meter ifrån ser det inte. Den svarta sladden man ser ser ut att vara rätt klämt med dragavlastningen. Inget att anmärka på. Det jag kan tänka mig anledningen till elektrikerns kommentar är att han missade att du använde hela skarvboxen, han
23 svar · 3,3k läst
·
S
Slugge: [citat] Ja, håller med, intressant upplägg på säkringarna som spänns på plats med två snäppfästen, är brytarna kopplade före eller efter säkringarna samt vad kallas dessa? God tanke på den tiden kanske, idag vill man väl ha så få brytare som möjligt då dessa är potentiella felkällor. Har försökt söka information angående "dubbelnollan" men gått bet, en del verkar tyda på
32 svar · 3,6k läst
·
K
Kjell_G: [citat] Så gör säkert de som kan öppna väggen och gillar att måla och tapetsera Det här känns väldigt bra.
25 svar · 2,5k läst
·
H
Holmspel: Kanske ;)
13 svar · 5,2k läst
S
skutten11: Då är det nog ingen fara med arian , det blir en skarv med vulk på och led i ternan Ett hett tips vid skarv och anslutning , när du skalat så ta lite silikon och försegla mellan ledarna och skalet då kan ingen fukt eller vatten gå in i kabeln och rinna in i skarven Det med att åka flaggstång eller tandpetare :) på sjön är ett semesternöje men inte när man har en skärgård som
6 svar · 4,1k läst
M
m800sweden: Jag tänker mig att när man öppnar bastudörr så kommer det ånga, strömbrytarna hamnar på höger sida, och dörren är vänsterhängd
6 svar · 5,1k läst
·
E
erix0n: Nu är uttaget byt och det sitter fast ;)
5 svar · 4,7k läst
·
hsd
hsd: Har Du dubbelkollat att det är 35 Watt och ingen råkat bli 50 Watt Kolla även om lampsocklarna är hela och rena Det kan även vara kabelfel, spik, skruv mm
12 svar · 4,6k läst
·
martin43
martin43: Det här är ganska ungefär exakt precis men ändå inte riktigt samma fråga som min svärmors kusins farfars moster frågade i en annan tråd. https://www.byggahus.se/forum/threads/dra-vidare-trefas-i-garaget-manga-fragor.240564/ Kontentan var ungefär: Det är inte direkt fel men rekommenderas inte. Använd den bara till trefasgrupp (med trefasuttag som har ett schukouttag) och dra separat
1 svar · 1,4k läst
·
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.