hej kamrater.

Jag bytte en motor idag, en med y-d start. Efter inkoppling går bara motorn på lågvarv, kontaktorer växlar upp men det verkar inte som den går in i nästa läge. Enligt märkplåten ska den dra 67/37 A vid 400/690 V.

Jag har 12 A per fas.

Vad kan vara fel?

Kan det vara så att jag förväxlat kablarna in i motorn ( givetvis är rotationsriktningen rätt), och spelar det någon roll egentligen var dom två inkommande ligger, dvs på u1 eller u2?

tommib
Uhh..... Utan att uttala mig i sakfrågan så låter det där som en pjäs du bör vara helt säker på inkopplingen på. Jag gissar att den inte sitter i en normalvilla.

Ang sakfrågan så gissar jag att du har kopplat fel så att du får 230V över lindningarna om du nu mäter 12A per fas. Lite bilder på det hela skulle hjälpa.

Tack Tommy. Men jag sökte ett lite bättre svar än så.

tommib
Välkommen till forumet förresten!

Men som sagt, bilder. Gärna typbeteckningar också. Någon som är riktig elektriker kanske ser direkt på din beskrivning vad som är problemet, jag gör det inte.

Vad jag förstår så lossade du bara anslutningarna i motorplinten och bytte motorn.
Har du kopplat tillbaka alla ledare på rätt plats har du gjort det så här du i D-läge 400V över varje lindning
Har du växlat 2 faser så här du 400V över 2 lindningar och 0V över den tredje

Redigerat:
  • Gilla
Bo.Siltberg
  • Laddar…
Hur menar du nu? Jag får inte ihop beskrivningen.

Det är förövrigt samma synkrona varvtal i Y och D läge.

U Uffe A skrev:
Vad jag förstår så lossade du bara ansökningarna i motorplinten och bytte motorn.
Har du kopplat tillbaka alla ledare på rätt plats har du gjort det så här du i D-läge 400V över varje lindning
Har du växlat 2 faser så här du 400V över 2 lindningar och 0V över den tredje
Exakt, jag har kopplat ur och kopplat in bara.

Nej allt sitter på samma plats som tidigare. Om jag förväxlat två faser borde dessutom rotationsriktning påverkas.

D Daniel 109 skrev:
Hur menar du nu? Jag får inte ihop beskrivningen.

Det är förövrigt samma synkrona varvtal i Y och D läge.
Motorn går, men vad jag vet så ska du höra när den växlar upp. Den borde väl dessutom dra betydligt mer ström.

Detta är till en bevattning och vi får inget tryck till systemet.

Vad är det mer du vill jag aka utveckla?

Skickar en snabb skiss
Har du tur är kablaget istyrskåpet märkt med partex
Då blir det lättare för dig Handritad skiss av elanslutningar märkta med L1, L2, L3 till en anordning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

• Gilla
rävlyan och 1 till
  • Laddar…
U Uffe A skrev:
Skickar en snabb skiss
Har du tur är kablaget istyrskåpet märkt med partex
Då blir det lättare för dig[bild]
Tack Uffe, det är inte märkt men jag kan följa kablaget och det är kopplat enligt bild. Men vad hade felbilden blivit ifall du byter ordning på kablarna till motorn, dvs u1v1w1 i D-läget istället.

I mina ögon spelar det ingen roll men vill försäkra mig på att det inte är bekrymret.

S Stev87 skrev:
Exakt, jag har kopplat ur och kopplat in bara.

Nej allt sitter på samma plats som tidigare. Om jag förväxlat två faser borde dessutom rotationsriktning påverkas.
Det med rotationsriktningen gäller om du har en koppling antingen Y eller D med blek
Vid YD start blir det på det sättet jag skrev om du växlat 2 faser på ena sidan
Lindningarna Handritad skiss som visar anslutning av motorlindningar för YD-start med markerade poler och faser.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
ligger så här mellan polerna

U Uffe A skrev:
Det med rotationsriktningen gäller om du har en koppling antingen Y eller D med blek
Vid YD start blir det på det sättet jag skrev om du växlat 2 faser på den sida som K2 och K3 si
Jag förstår.

Det är ingen risk att jag förväxlat ledare då jag tog kabel för kabel. Det skulle vara en minimal chans att jag förväxlat kablarna helt alltså bytt u1 mot U2 och etc. Men jag har kollar och dubbelkollat

S Stev87 skrev:
Tack Uffe, det är inte märkt men jag kan följa kablaget och det är kopplat enligt bild. Men vad hade felbilden blivit ifall du byter ordning på kablarna till motorn, dvs u1v1w1 i D-läget istället.

I mina ögon spelar det ingen roll men vill försäkra mig på att det inte är bekrymret.
Det som jag skrev 2 lindningar med 400V och den tredje med 0V
Motorn snurrar men går inte upp i full styrka

Redigerat:
U Uffe A skrev:
Det som jag skrev 2 lösningar med 400V och den tredje med 0V
Motorn snurrar men går inte upp i varv
Tack Uffe, du har varit till jättestor hjälp. Jag ska kolla detta imorgon.

Men motorn ska inte tagit skada?

Tusen tack för din hjälp!

Jag får summra lindningarna helt enkelt

Inte någon större risk att motorn skadats
Hoppas det löser sig
Återkom gärna med feedback
Trevlig kväll på dig

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.