Har ett litet problem som förbryllar mig, i sonens hus ifrån 60.talet med gamla vägguttag.
Kopplade in en router via 12 v trafo i ett vägguttag igår, efter ca en halvtimme löste Jfb ut.
Slog till den och allt funkade men efter 15 - 20 min händer det igen.
Tänkte då att det var något fel på nätadaptern men provade att byta till ett annat vägguttag och nu har det funkat i över ett dygn.
Sannolikt något fel på vägguttaget och vi skall byta samtliga.
Men nyfiken som man är så undrar jag förstås vad är fel?

Är routern jordad? (Inte direkt vanligt bland konsumentroutrar men tex Ubiquiti’s routrar är jordade, dessa börjar användas bland hemanvändaren)
Är uttaget som först provades jordat?
Är andra uttaget som provades jordat?

Det finns ett isolationsfel på någon jordad produkt någonstans i fastigheten.
Exakt var går inte att säga utan att felsöka.
Någonstans så ligger jord och nollan ihop pyttelite, när gruppcentralen snedbelastad mellan faserna så kommer det att gå mer ström i nollan och då kommer det pga jordfelet att även gå (mer) ström i jorden. När strömmen i jorden uppgår till ca 30mA så löser JFBn.

Vid felsökning så hjälper det tyvärr inte med att bryta/ta bort säkringarna utan det är nollan som måste tas bort.

Börja med att koppla bort allt inne & ute som är anslutet med stickpropp (även spisen om den inte är fast ansluten).
Därefter kopplar du in tex en kraftig lampa, vattenkokare etc i uttaget ni provade routern i först, om JFBn löser så är felet i den fasta installationen, då är det bara att ringa efter en elektriker.
Om JFBn inte löser ut så anslut utrustning efter utrustning tills JFBn löser.

• Gilla
KA-1 och 1 till
  • Laddar…
Tackar för ett långt och tydligt svar.
Routern är inte jordad. Ej heller något av de provade uttagen.
Mest förundrad över att inte Jfb löst direkt utan efter en tid.
De provade vägguttagen ligger på olika säkring.

När det "tar en tid" brukar jordfelet vara "långt ut" i installationen och behöver inte ha nått samband med den aktuella gruppen. Och som Dempa skriver så kan det visa sig när faserna belastas olikt mycket, ju större skillnad dess snabbare löser JFB.

• Gilla
KA-1
  • Laddar…
Prova en annan apparat i uttaget som först användes. Det kan vara felkopplat.

• Gilla
KA-1
  • Laddar…
O
K KA-1 skrev:
Sannolikt något fel på vägguttaget och vi skall byta samtliga.
Jag vet inte om du med "byta" enbart tänker på själva uttaget eller om ni även tänkt byta ledningarna fram till uttaget. Om du enbart tänkte på uttagen, något ni får göra själva, så rekommenderar jag dock att ni ändå tar dit en elektriker för att göra isolations- och kontinuitetsmätning på gruppledningarna. Skall ni däremot även dra nya ledningar så löser den delen sig självt.

O Steamboy skrev:
Jag vet inte om du med "byta" enbart tänker på själva uttaget eller om ni även tänkt byta ledningarna fram till uttaget. Om du enbart tänkte på uttagen, något ni får göra själva, så rekommenderar jag dock att ni ändå tar dit en elektriker för att göra isolations- och kontinuitetsmätning på gruppledningarna. Skall ni däremot även dra nya ledningar så löser den delen sig självt.
Var ju i första hand uttaget jag tänkte byta men inser efter tidigare svar att det knappast kan vara uttaget som är anledningen eftersom det inte är jordat. Får kolla upp kablage och anslutna apparater.
Tidigare ägaren har ju på andra ställen gjort lite "hemmapul" bla med anslutning av jord till vägguttag när det inte fanns nolla framme. Dessa problem uppdagades och åtgärdades när jordfelsbrytare monterades in förra året.

Även om uttaget är ojordat så kan det vara felkopplat såsom du beskriver att andra varit det. Men då skulle ni i så fall aldrig ha använt detta uttag tidigare?

• Gilla
KA-1
  • Laddar…
Bo.Siltberg Bo.Siltberg skrev:
Även om uttaget är ojordat så kan det vara felkopplat såsom du beskriver att andra varit det. Men då skulle ni i så fall aldrig ha använt detta uttag tidigare?
Vi har använt detta uttag tidigare dock mycket sporadiskt och skulle det vara felkopplat enligt ovan borde väl JFB lösa direkt?
Tror inte ens det finns jord framme i detta uttag. Däremot är apparatdosan en gammal historia i metall som kanske kan ställa till det.
Får väl roa mig med lite felsökning till midsommar mellan sill och nubbe. Helst före nubben åtminstone.

Mikael_L
Börja felsökning med att koppla in en mer effektkrävande apparat i uttaget där du satt satt in routern och JFB löste.
prova med typ en dammsugare, vattenkokare etc, då får du en stor ström och ev överledning mellan nolla och jord på något ställe ökar och JFB bör då kunna slå av i princip genast.

• Gilla
KA-1
  • Laddar…
O
K KA-1 skrev:
Var ju i första hand uttaget jag tänkte byta men inser efter tidigare svar att det knappast kan vara uttaget som är anledningen eftersom det inte är jordat.
Jordfelsbrytaren fungerar namnet till trots oberoende av om det är ett jordat uttag eller inte. Det den gör är att jämföra hur mycket ström som går ut genom fasledaren med hur mycket som kommer tillbaks genom nolledaren. Om skillnaden är större än t.ex. 300 mA så bryter den.

Edit: Jordfelsbrytaren mäter in- och utgående ström i alla delar av anläggningen den skyddar. Antag då att du på något annat ställe i din anläggning har ett fel som gör att 290 mA avleds till naturlig jord via omvägar. När du då kopplar din apparat i det krånglande uttaget, eller vilket annat uttag so helst, så räcker det med ett litet jordfel på ~10 mA för att den totala felströmmen anläggningen som helhet skall upp över den gräns där jordfelsbrytaren löser ut. Det är därför det kan vara svårt att hitta sådana här fel i gamla anläggningar. Det är inte ett fel utan en massa små fel.

Redigerat:
  • Gilla
KA-1
  • Laddar…
Vanliga jordfelsbrytare brukar bryta vid 30mA felström. :geek:

• Gilla
jnse och 1 till
  • Laddar…
K KA-1 skrev:
Vi har använt detta uttag tidigare dock mycket sporadiskt och skulle det vara felkopplat enligt ovan borde väl JFB lösa direkt?
Uteslut inga omständigheter för det kan finnas skäl som du inte själv inser. För att ringa in felorsaken för en JFB är alla observationer värdefulla. Det vi har att gå på just nu är att routern löser JFBn när den är ansluten i detta uttag, men inte i andra uttag. `

Eftersom det är ojordat är det lätt att misstänka felkoppling i uttaget, t.ex att det matas med en pol som går utanför JFBn. Man måste upp i 20-30 mA för att JFBn ska lösa, men en LED-lampa på 4 W skulle kunna fungera, så vilka apparater har du provat med? Routern borde dock lösa JFBn direkt.

Det kan också vara det klassiska felet med överledning N-PE, i detta fall nära uttaget eftersom det annars krävs än hög belastning för att lösa JFBn. Så detta är också ett test, hög belastning av något slag. Nätdelen till en router är ingen fjäderlätt belastning så den kan räcka.

Övrig belastning och dess fördelning på grupper och faser är också en faktor att titta på. Men vid detta skede är det också nära till hands att kalla in hjälp som får titta under huven och mäta lite.

• Gilla
KA-1
  • Laddar…
Stort tack för all intressant input. Trodde jag hade ganska bra kunskap om JFB:s funktioner men har lärt mig mycket idag. Suveränt Forum.
Kommer som sagt göra kontroller kommande helg och återkommer med resultat.
Tack alla!

• Gilla
hempularen
  • Laddar…
Återkommer sent omsider med feedback. Har nu efter många om och men lyckats komma fram till att det med största sannolikhet är pumpen i den djupborrade brunnen som är orsaken till sporadiska JFB frånslag.
Har inte löst ut en enda gång på mer än en vecka men idag började den och först när pumpen frånskildes så försvann problemet. Har nu kopplat pumpen till en grupp som inte ligger efter JFB.
Vi får se om problemet är löst. Får sedan ta ställning till hur vi går vidare. Kommunalt vatten skall anslutas till vintern så det känns inte så kul att investera i en ny pump.

• Gilla
GUBE
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.