E
etompau: Omvandlaren kan belastas med 300 W, det betyder inte att den konstant drar denna effekt. Vad den drar i tomgång har jag ingen aning om, kanske 1- 2 W. För laddning av mobil/paddor bör du kunna använda någon lämplig 12 V-->USB-laddare. Hur stor effekt på omvandlaren du kan ha är avhängigt ditt solcellsystem, vad kan du ta ut från batterietpaketet, hur mycket är det avsäkrat för? En
6 svar · 2,3k läst
useless
useless: Hur ser lampan ut i övrigt? Är sladden och lamphållaren dubbelisolerad hela vägen så ska den inte vara jordad.
2 svar · 23,9k läst
T
Tosse: [citat] Precis, om man kopplar ihop mellantrådarna så funkar det inte. Men det blir inte farligt. Hade det varit sparkopplat kan man endera få det att funka eller att lampan lyser hela tiden. Man har ju då bara en mellantråd kopplat på ingången på brytarna och fas och tändtråd på utgående på brytarna. Kopplar man ihop fas och tänd så lyser lampan jämt. Kopplar man mellantråden
10 svar · 6,9k läst
·
Mjölsered
Mjölsered: [citat] Finns ju många som är takhängda, bara att göra ett väggfäste.
3 svar · 1,3k läst
·
Demmpa
Demmpa: Inget svar på frågorna men lite perspektiv på huvudmatningen. På en camping (ca 500 el-platser, ca 100 stugor, restaurang mm) som jag jobbade på på 90-talet så låg abonnemanget på 800A, matningen var 4st kablar direkt från trafostationen, varje matning var avsäkrad 250A. Ca 80% av platserna var avsäkrade 10A resten 16A. Kommer inte ihåg vad restaurangen, servicehusen mm var
4 svar · 2,2k läst
J
jonaserik: [citat] Det ska mäta verkligt lågohmigt, ett vanligt universalinstrument klara det inte, däremot om du kan få låna eller få hjälp med att mäta upp det , så går det med ett Isolationsprovare, En del elfirmor har det, nu ska det vara protokoll på alla nya anläggningar och även kortslutningsfaktor ska med. Priserna varierar med vad dom kan göra, men är kanske lite överkurs att köpa
22 svar · 1,8k läst
Bono_R
Bono_R: Snyggt (y) /B
24 svar · 5,3k läst
·
H
Herr mpm: [citat] Då om han drar dit en blå neutral ”nolla” så fungerar min önskan. Okey tack
3 svar · 676 läst
Bo.Siltberg
Bo.Siltberg: Det krävs JFB för belysningen idag också, så man får nöja sig med lite glöd från en fast ansluten brödrost ;)
15 svar · 1,8k läst
berisen
berisen: Det är en bra fråga. Det är absolut tänkt att det ska bli så så småningom så det kanske är lika bra att ordna det direkt. Ska kolla på det där, vad det är för prisskillnader för jobbet och sådär.
6 svar · 2,3k läst
Emilek
Emilek: [citat] Tack för snabbt svar! Ska kolla upp det. Tror du dock inte det går att brygga L till D2 och N till D1. Såg nämligen på tidigare installationen att D1 var till N och D2 till L på dimmerknappen.
4 svar · 1,2k läst
·
bax
bax: [citat] Låt elektrikern megga (isolationsprova) kabeln för att se om den är skadad. Gräv gärna först fram den för hand lite och se om du hittar någon typbeteckning, liknande "EKKJ 3x6+6" eller nåt, så elektrikern vet vad han ska ha med sig.
9 svar · 2,8k läst
·
E
ehsland: Hej, Går det installera Ikeas spottar ”Omplopp” i fönstersmygar (4 st) och sedan sätta en Trådfri driver bakom ett lock i taket i en låda som skyddar mot isoleringen?
0 svar · 2,0k läst
Dede77
Dede77: [citat] Kanon. Då slipper jag byta kabel
7 svar · 3,0k läst
·
K
krillokrokodil: [citat] Det är en ganska stor pump, lite för stor egentligen men leksakspumpen som kom med tunnan var inget vidare. Det är en Kripsol Coral tror jag den heter.
9 svar · 2,2k läst
P
proffsrik: Eller så skippar du kabelkanalen och ber elektrikern försöka hålla sig tight mot taket och väggen. Sedan när elektikern är klar sätter du en vågrät läkt av lämplig dimension direkt under flexrörsknippet och klär in med gips. (skruva spikrakt! eller limma så du inte kommer nära flexslangarna/vp-rören) Då blir det snyggare om du vill tapetsera om i rummet där centralen sitter.
6 svar · 1,5k läst
·
M
Martin Norbäck Olivers: Det finns många anledningar att ett element har läckströmmar till jord. Det kan t.ex. vara kondens i det. Står det i ett fuktigt utrymme? I så fall kan det vara värt att låta det torka ordentligt innan man slår på det (eller koppla in det utan jordning en stund så att kondensen försvinner, men det bör man förstås göra med försiktighet).
14 svar · 2,7k läst
S
Skärkarln: [citat] Ja hade jag gjort det själv hade jag aldrig låtit det se ut så
12 svar · 3,3k läst
·
K
karlmb: [citat] Kan inte tänka mig annat!
22 svar · 10,0k läst
Mikael_L
Mikael_L: Jag skulle skruvat fast uttaget, satt självhäftande kabelkanal för kabeln (nu när det är kakel), ev en skruv i början och slutet av listen. Men det ska ju dock vara en list med bra bett i klistret. Är det vitt kakel (helt vitt, ingen gul brytning) så skulle jag sätta Schneider exxakt uttag och optiline kanal, som jag nu såg har krav på skruv. Men jag skulle skruvat väldigt glest, 1 m
4 svar · 4,1k läst
L
LJN1954: Vill montera 5 st LED Downlight på mitt nya uterum och det är svårt att hitta rätt i utbudet som finns. Två på varje gavel i takfotsnivå och en i tak vid brutet hörn framsida. Helst i LED-hus typ "puckar" ( ej infällda ) och att dom inte lyser för starkt som jag tycker många gör. Lumen motsvarande en normal glödlampa på 15-25W borde räcka för mig? Tack för tips och köpråd på
0 svar · 1,8k läst
Bo.Siltberg
Bo.Siltberg: [citat] Ja och nej, det som har bäring är om man har en blandning av L-N och L-L-förbrukare på gruppen, och det har man normalt inte idag med dagens hällar och ugnar. Jag känner inte till någon 400 V-häll. Däremot kan ett CEE-uttag med ett schuko ha denna risk för där har man ingen aning om vad som pluggas i trefasuttaget. [bild]
12 svar · 5,8k läst
Bo.Siltberg
Bo.Siltberg: [citat] Ja, med dessa mått blir avståndet ca 160 cm mellan duschhuvud, runt kanten på väggen och till strömbrytaren. Så det är ett sätt att uppfylla det formella. Men minst lika viktigt är ju en strömbrytare i god kondition som inte riskera falla i bitar om man tafsar på den i blindo. [bild]
6 svar · 3,3k läst
·
GK100
GK100: I TS fall kan den ju göra sig fint på fjärde raden, inget som förvirrar vid sidan av den där och hela tredje för utbyggnad med ev fler säkringar. Givetvis inget som hindrar placering var som helst, men som sagt bra med någon form av tanke eller logik om det går.
6 svar · 1,1k läst
·
E
elmont: Skillnaden är väl ca 20 öre per meter (FK är billigare) och det gör någon hundring/lägenhet. Har man då några hundra lägenheter blir det några kronor. Men dom flesta grossister har väl slutat med FK och gått över till FQ.
8 svar · 13,7k läst
M
mendelsohn: [citat] Är väl mer en allmän uppfattning jag sökt efter. Vissa elementära saker kan såklart bra yrkesfolk svara på även på ett forum. Är såklart givande att få lite input. * Men Jag gjorde en Lekmanna-genomgång och konstaterade att en hel del av den Kulo som fanns i Barren faktiskt inte användes. En del ny el har dragits parallelt, dock med fult satt utanpåliggande kablar. Så de
18 svar · 13,8k läst
·
H
hempularen: Som ett råd för framtiden. Oavsett om du använder en multimeter, eller lampa som mätinstrument, så är en bra procedur att börja med att testa mätinstrumentet (lampan), koppla in den där du VET att det finns spänning. Sedan mäter du på uttaget du tänker koppla i, och ser att den nu är släckt. Sedan kontrollerar du instrumentet igen, det kan ju ha gått sönder när du mätte för
10 svar · 5,8k läst
P
PsychoCheF: [citat] Ok, då fattar jag reläet! Tusen tack! Har jag riktig tur nu så har jag gjort en fynd i mina gömmor!:rofl::ok: (Den som spar han har, tänk på det alla ni som säger att din bättre hälft sparar på för mycket grejer ;) ) Hittade några gamla ledlister med någon typ av sensor i. Efter lite demontering så gissar jag att det handlar om en fotocell och en ir-led som bildar någon
16 svar · 10,6k läst
·
13th Marine
13th Marine: Angående batterikapaciteten så skulle jag tro att dina första var avsiktligt märkta högre än de är. Misstänker att du kommer få samma eller bättre batteritid med de nya.
13 svar · 1,4k läst
·
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.