4 787 läst ·
18 svar
5k läst
18 svar
Hur ligger elen dragen kring proppskåpet 50-talshus?
Helvete, har jag blivit en klassiker!? Hedrande.Bo.Siltberg skrev:
Ja hur litet hål kan man egentligen göra och hur mycket kan man tänja på gråzoner? Jag får vibbar till @Daaaaaniel 's båtmanschett, en klassisk tråd... Bara det att dra en anslutningssladd eller skarvsladd mellan två rum är diskutabelt, det går inte att medge osett för det beror på beskaffenheten hos de båda rummen map skyddsjord. Den enda kabel som generellt är godkänd mellan två rum är en installationskabel som termineras i en kopplingsdosa eller uttag av rätt sort för rummet i fråga. Flera andra omständigheter spelar givetvis in också, ett uttag till routern kan betraktas som specifikt, dvs inte avsett för allmänbruk som det heter. Så den grundläggande tumregeln jag skulle vilja föra fram är - anslutningssladdar mellan rum är nej, dolda anslutningssladdar också nej. Sök en annan lösning.
Det finns en massa skäl till detta vilket jag beskrivit tidigare så jag är lat och länkar:
[länk]
[länk]
Det som kan ses som acceptabelt är en grov kort kanal i väggen mellan TV och mediabänk halvmetern under, det är dessutom samma rum.
Förövrigt, med anledning av tidigare tråd; jag lever, alla som någonsin besökte det hemmet lever också. Inger barn, inte äns en vuxen, var någonsin i närheten av kabeln. Kabeln fick ingen mekanisk påverkan, utsattes inte för någon överbelastning. Tro’t eller ej. Allt gick bra.
Men visst; det hade kunnat gå dåligt. Allt kan gå dåligt.
Redigerat:
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 26 874 inlägg
Ledsen jag drog upp din gamla tråd igen. Men nu gör du det klassiska misstaget igen att likställa "fungerande" med "säker", dvs fungerande även vid felfall. Man kan hoppa över säkringar, jordfelsbrytare, mantlade installationskablar och övriga regler som syftar till att ge skydd vid normal användning och få det att fungera finfint.
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 26 874 inlägg
Jag vill ändra mitt svar en aning. Jag tolkade instinktivt din "strömsladd" som den typ av sladdar som vi behandlar på detta forum, dvs starkströmssladdar för 230 V. En DC-sladd med 12 V och klen effekt får du göra vad du vill med.S fiar4387 skrev:
Inget att vara ledsen över. Jag är inte ledsen iaf. Som jag sa, hedrande. På gränsen till tårögt.Bo.Siltberg skrev:
Ledsen jag drog upp din gamla tråd igen. Men nu gör du det klassiska misstaget igen att likställa "fungerande" med "säker", dvs fungerande även vid felfall. Man kan hoppa över säkringar, jordfelsbrytare, mantlade installationskablar och övriga regler som syftar till att ge skydd vid normal användning och få det att fungera finfint.
Jag utttalar mig på inget sätt att jag tycker att den var säker. Så det där med ”misstag”...?
Jag säger bara att det gick bra. Jag vet inte vad det berodde på. Kanske tänkte jag till. Kanske fixade jag så att kabeln var skyddad. Att kabeln hade dragavlastning. Etc.
Eller så hade jag kanske bara hade tur. Planeterna kanske stod på linje. Sånt händer också.
Men jag har förstått att vi har mycket att tacka dig för här på forumet. Mycket. Så jag ska inte dryga mig. Förlåt. Allt det bästa.
Redigerat:
Klicka här för att svara