Vill göra en fast installation av en Echo Input på altanen för att kunna styra utomhushögtalarna med Alexa. Får väl se hur länge den håller utomhus, kommer ju sitta skyddad under takutsprång iaf. Men vill prova!
Problemet är hur jag bäst löser det med strömförsörjningen? Det är ju en strömadapter typ laddaren till iPhone, dvs med USB utgång. Men att sätta ett utanpåliggande uttag och plugga i USB laddare (även om det är under tak) känns inte som en lösning jag vill ha. Hade helst sett att kablaget gick in i någon typ av kopplingsdosa som gör det mer fukttåligt och permanent.
Det finns framdraget tomrör under takutsprånget för att kunna dra el i denna.
Har ni någon idé om en smart lösning?
Problemet är hur jag bäst löser det med strömförsörjningen? Det är ju en strömadapter typ laddaren till iPhone, dvs med USB utgång. Men att sätta ett utanpåliggande uttag och plugga i USB laddare (även om det är under tak) känns inte som en lösning jag vill ha. Hade helst sett att kablaget gick in i någon typ av kopplingsdosa som gör det mer fukttåligt och permanent.
Det finns framdraget tomrör under takutsprånget för att kunna dra el i denna.
Har ni någon idé om en smart lösning?
Ett alternativ som jag själv har använt (till en webbholk) är att du matar ut svagspänning, 12-24 V DC till platsen för din pryl, där kopplar du in en billig cigarettuttagsladdare. Den omvandlar effektiv 12-24 V till 5 V för USB-matning. Säkert och enkelt.
Jag måste ändå dra ut 230v, men visst skulle jag teoretiskt kunna dra även svagspänning. Men hur monterar jag en cigarettuttagsladdare på ett vettigt sätt på utsidan? Och hur kopplas denna till svagspänningen? Har du några bilder?
Ett möjligt alternativ jag hittade är typ en sådan här:
Dock måste beställningen göras från Aliexpress så både kvalitet och leveranstid på över 30dgr känns sådär. Men kanske mitt bästa alternativ?
Ett möjligt alternativ jag hittade är typ en sådan här:
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Logga in
Skapa konto
Dock måste beställningen göras från Aliexpress så både kvalitet och leveranstid på över 30dgr känns sådär. Men kanske mitt bästa alternativ?
Japp redigt monster är vad det är! Hade väl tänkt mig något betydligt smäckrare...
Ska jag göra som dig får jag bygga en liten låda, eller om det går att trycka in i en kopplingslåda?
En sånhär kanske man kan få in i en kopplingsdosa:
https://www.jula.se/catalog/fritid/...tet/ovriga-12-v-komponenter/usb-uttag-650453/
Men då får jag dra fram både 230v och 12v till denna. Är det ok att ha båda spänningarna i samma dosa?
Ska jag göra som dig får jag bygga en liten låda, eller om det går att trycka in i en kopplingslåda?
En sånhär kanske man kan få in i en kopplingsdosa:
https://www.jula.se/catalog/fritid/...tet/ovriga-12-v-komponenter/usb-uttag-650453/
Men då får jag dra fram både 230v och 12v till denna. Är det ok att ha båda spänningarna i samma dosa?
Redigerat:
Hmm... Prova copy/paste
https://www.electrokit.com/produkt/dc-dc-omvandlare-step-down-1-23-30v-1-5a/
https://www.electrokit.com/produkt/dc-dc-omvandlare-step-down-1-23-30v-1-5a/
Tack, nu funka det...
Känns som allt blir onödigt krångligt om jag ska dra fram både 230v samt 24v kablage i samma rör, dessutom vara tvungen att sätta en transformator för att få 24v, plus en omvandlare.... dessutom ska jag ha detta på två ställen.
Funderar på att helt enkelt på att dra fram 230v kablage, sätta ett utomhusuttag, en apparatdosa bredvid denna där jag helt enkelt sätter en såndär ”förlängningssladd” av typen Eurouttag som jag klipper av så den bara kopplas in i utomhusuttaget bredvid. Sedan laddaren i denna.
Vad tror ni om det? Inte helt regelrätt jag vet, men ändå ganska simpelt och borde väl vara ok? Det enda som oroar mig är eventuell värmeutveckling och att det är en laddare som sitter i....
Verkar dock inte som att laddaren blir alls varm. Har aldrig märkt av det iaf.
Är väl inte helt hundra på att det får plats ännu dock!
Känns som allt blir onödigt krångligt om jag ska dra fram både 230v samt 24v kablage i samma rör, dessutom vara tvungen att sätta en transformator för att få 24v, plus en omvandlare.... dessutom ska jag ha detta på två ställen.
Funderar på att helt enkelt på att dra fram 230v kablage, sätta ett utomhusuttag, en apparatdosa bredvid denna där jag helt enkelt sätter en såndär ”förlängningssladd” av typen Eurouttag som jag klipper av så den bara kopplas in i utomhusuttaget bredvid. Sedan laddaren i denna.
Logga in
Skapa konto
Vad tror ni om det? Inte helt regelrätt jag vet, men ändå ganska simpelt och borde väl vara ok? Det enda som oroar mig är eventuell värmeutveckling och att det är en laddare som sitter i....
Är väl inte helt hundra på att det får plats ännu dock!
Klicka här för att svara