Hej!

Kanske är en jättefin fråga men jag provar ändå.

Har sökt på nätet men inte funnit och hoppas nu att någon kan peka mig i rätt riktning.
Jag söker en väggbrytare med impuls både upp och ner.
Den ska alltså inte leda åt något håll obelastad utan ge en kontakt när man trycker på nedre kanten eller övre kanten. (2 olika signaler)

Någon som har lösningen? :)

Skulle inte funka med en kronbrytare istället då?
Dvs 2 vippor och en fjäder under varje.

A
Ingen installationsströmställare vad jag vet som är av trelägestyp. Då får man gå på knx/svagströmsbrytare med tillhörande aktor/relä.

H hedlunde skrev:
Hej!

Kanske är en jättefin fråga men jag provar ändå.

Har sökt på nätet men inte funnit och hoppas nu att någon kan peka mig i rätt riktning.
Jag söker en väggbrytare med impuls både upp och ner.
Den ska alltså inte leda åt något håll obelastad utan ge en kontakt när man trycker på nedre kanten eller övre kanten. (2 olika signaler)

Någon som har lösningen? :)
Sådan här kanske duger?
https://www.conrad.se/p/vaeggbrytar...&utm_term=övrigt-13&utm_term=1343275&vat=true

• Gilla
Bo.Siltberg och 1 till
  • Laddar…
Peter2400:
Du är nära vad jag söker. Vill dock ha mer vanliga utseendet på dem då tanken är att ersätta allt brytare i hela huset med denna sort.

Annars får det bli dubbla med fjädrar i men det känns inte helt rätt.

Tanken är att upp ska tända/dimma upp och ner ska släcka/dimma ner.

H hedlunde skrev:
Peter2400:
Du är nära vad jag söker. Vill dock ha mer vanliga utseendet på dem då tanken är att ersätta allt brytare i hela huset med denna sort.

Annars får det bli dubbla med fjädrar i men det känns inte helt rätt.

Tanken är att upp ska tända/dimma upp och ner ska släcka/dimma ner.
Själv har jag insett att vriddimmer är absolut bäst, kör med plejd och vridadapter.
Vad har du tänkt för dimmer?

Tanken var att köra z-wave (fibaro dimmer)
Har en hc2 som ligger och väntar på att flyttlasset ska gå mot huset.
Sen ska jag ha OpenHab alt hass som övergripande automationssystem i huset.

Är du nöjd med plejd?
Kör du det till allt?

Sök på markisbrytare, är visserligen två vippor på dom men är oftast märkta med pilar också.

Hur tänkte du lösa det? Med S2-ingången?

Nyfniken Nyfniken skrev:
Hur tänkte du lösa det? Med S2-ingången?
Ja det var tanken. :)
Får väl se om jag lyckas hitta några väggbrytare som uppfyller kraven annars blir det nog tyvärr en trådlös sändare utanpå. (hade gärna sluppit det och fått lite högre driftsäkerhet)

H hedlunde skrev:
Är du nöjd med plejd?
Kör du det till allt?
Plejd är grymt bra, använder det bara till belysning.
Till allt annat kör jag tellstick znet, Sonoff och Shelly:)

Är det helt otänkbart att använda den som det är tänkt med en monostabil brytare?

Ett alternativ skulle annars kanske vara en kronbrytare med två fjädrar, en uppe för den ena knappen och en nere för den andra knappen?

Värt att veta är att om du ska använda dig av S2 så krävs det script, vilket inte är 100% pålitligt.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.