Hoppas kunna få lite hjälp här!

Köpte induktionshäll igår och då sa säljaren att när den ska installerad så måste ”nollan vara framdragen”.

Hur vet man det? Vi bor i ett hus byggt på 70-talet men det sitter en glaskeramikhäll där nu.

Bifogar bild på hur uttaget ser ut.

Med vänlig hälsning, Johan

• Eluttag med flera anslutna kablar i en öppen vägg, troligen för en spishäll.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Eluttag för spis med öppen kabelkoppling och ledningar, avsett för kök installerat på 70-talet.
    Skapa konto
Är bilden upp o ner? Eller sitter uttaget vänt så en kabel med kontakt går uppåt?
Det syns en eller två blå kablar ner till höger? Det verkar gå en matning vidare då där är 2 kablar in.
Det bör kontrolleras av en elkunnig/ elektriker för att vara säker på att där är en fungerande nolla. Mät upp spänningar.

Det är föredömligt att butiken nämner detta med nollan. Det är ett steg i rätt riktning.

Uttaget är sannolikt i sin ordning i ditt fall då man kan skymta en blå ledare ansluten på N-plinten och då ni tidigare haft en häll. Man kan ytterligare bekräfta detta genom att titta på gamla hällens inkopplingsanvisning och dess perilexstickpropp (fota o posta). Det räcker för att vara säker. Annars behöver man ganska och mäta
uttaget. I ett hus från 70-talet fanns troligen ingen nolla framdragen från början.

• Gilla
Leif i Skåne
  • Laddar…
Blir lite nyfiken, det ser ju ut som om det kopplas vidare till ytterligare uttag/apparat. Vad kan det tänkas vara, brukar inte spis ha sin egen grupp?

Bo.Siltberg Bo.Siltberg skrev:
Det är föredömligt att butiken nämner detta med nollan. Det är ett steg i rätt riktning.

Uttaget är sannolikt i sin ordning i ditt fall då man kan skymta en blå ledare ansluten på N-plinten och då ni tidigare haft en häll. Man kan ytterligare bekräfta detta genom att titta på gamla hällens inkopplingsanvisning och dess perilexstickpropp (fota o posta). Det räcker för att vara säker. Annars behöver man ganska och mäta
uttaget. I ett hus från 70-talet fanns troligen ingen nolla framdragen från början.
Så här ser proppen ut samt vad som står i anvisningen.
L Leif i Skåne skrev:
Är bilden upp o ner? Eller sitter uttaget vänt så en kabel med kontakt går uppåt?
Det syns en eller två blå kablar ner till höger? Det verkar gå en matning vidare då där är 2 kablar in.
Det bör kontrolleras av en elkunnig/ elektriker för att vara säker på att där är en fungerande nolla. Mät upp spänningar.
Uttaget är vänt så att kabeln går uppåt.

• Hand håller en vit Perilex-plugg med text och specifikationer, framför ett eluttag, kabel ledande uppåt.
    Skapa konto
  • Anvisningssida med text om hur man ansluter apparat med förmonterad kabel enligt färgkodning.
    Skapa konto
Det ser rätt ut. Men en enkel mulltimeter på 100kr kan man kolla spänningen 230 V~ mellan i din bild ner till höger nollan och övriga tre kontakter
OBS normalt sitter nollan upp till vänster.

Jag lurade dig lite där. Bruksanvisningen anger aldrig hur en häll eller spis ska kopplas in. Det finns däremot en skylt under hällen som anger detta. Det vi vill se där är att hällen är 230 V och därmed använder nollan. Då kan vi vara mer säkra på att det finns en nolla i uttaget. Men det är ändå en god idé att mäta att nollan sitter på rätt ställe. Det var bara ett par dagar sedan vi hade en spis där både stickpropp och uttag var felkopplade så in i h-e.

Jag lurade dig lite där. Bruksanvisningen anger aldrig hur en häll eller spis ska kopplas in. Det finns däremot en skylt under hällen som anger detta. Det vi vill se där är att hällen är 230 V och därmed använder nollan. Då kan vi vara mer säkra på att det finns en nolla i uttaget. Men det är ändå en god idé att mäta att nollan sitter på rätt ställe. Det var bara ett par dagar sedan vi hade en spis där både stickpropp och uttag var felkopplade så in i h-e.
Så här ser det ut under

• Typskylt på en Robert Bosch Hausgeräte apparat med modell- och serienummer.
    Skapa konto
Ok, jag skulle våga stoppa i stickproppen till den nya hällen nu, om den nu kom med en sladd och perilexstickpropp? Men om jag vore på plats skulle jag givetvis syna lite närmare och mäta för att jag kan och har mätinstrument.

• Gilla
tommib
  • Laddar…
tommib
A alfista skrev:
Blir lite nyfiken, det ser ju ut som om det kopplas vidare till ytterligare uttag/apparat. Vad kan det tänkas vara, brukar inte spis ha sin egen grupp?
Jag gissar, med betoning på gissar, att det finns en ugn någonstans som ligger på denna grupp och att det är den vidarematningen vi ser. Perilexuttaget är med all sannolikhet eftermonterat. Man ser till höger i bild en "näsa" eller en anslutningsdosa där det kommer en kabel. Den gör gissningsvis en krök ner och kommer upp på undersidan av uttaget. Gissningen baseras på att TS nämner att det sitter en häll där nu. Detta kan givetvis vara helt fel också.

TS, om jag har rätt och det finns en ugn kopplad på denna grupp bör du se till att din nya häll använder de två faser som ugnen inte använder. Du bör kunna finna detta genom att se under vilken anslutning det ligger en resp två ledare.

Om vidarematningen består av mer än en fas, vilket den mycket väl kan göra baserat på kabelns grovlek, blir det svårare. Ett tips då är att titta hur den gamla hällen var kopplad och lägga in samma faser i nya.

• Gilla
Bo.Siltberg
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.