El
Müssli: [citat] Det tråkiga svaret är att det är omöjligt att svara på utan att veta mer om kabelavstånd, förimpedans och kortslutningsström.
Nilzons: [citat] Hej Har varit på semester. Ny termostat är köpt. Elektriker kommer till veckan och drar in nolla. Har kollar med multimeter och har rätt ohm-värde. Då borde väl slingan va OK dvs inte sönderbränd?
Hojte: Köp en sån box och den låter du kopplingen hänga förlängningssladden så att den kommer upp från marken så ska det nog inte hända så mycket
Freddedan: Hade för länge sen hem en reparatör som spenderade 30 minuter på att skruva sönder tvättmaskinen men kunde inte hitta nått fel, tills han gick ut i garaget och kollade proppskåpet och mycket riktigt hade en säkring gått
etompau: En snabb googling pekar på att det är Netonnet som har importerat den.
mackan_kal: Jag är inte elektriker, men jag håller på och bygger en villa i lösvirke och satte upp installationsakiktet samt gles i tak innan elektrikern kom. Ingen isolering i installationsskikt. Det man ska tänka på är övergången mellan tak och vägg. Sätter man översta 45:an dikt an mot takgles kan det vara svårt att komma fram med rören där. Om det inte är några innerväggar hade jag
tompaah7503: I samband med solelsinstallation tänkte jag å fasadmätarskåpet bytt Behöver tips på modell som kan fylla mina behov.. Förutom ingående anslutning från elnätet (20 A huvudsäkring) kommer jag behöva 5st utgående 5G6 till olika centraler (bostad, källare, 3x stall) Helst modulplatser för - smartmätare tillhörande växelriktaren (3 modulplatser) - jordfelsbrytare till växelriktaren
Nadjanda: Tack för snabba svar. [citat] Det blir inget omklädningsrum utan man kliver rätt in i bastun utifrån. Jag tänkte bygga en utskjutande vägg lite tjockare (båda sidor om väggen vätter mot uteluften) som centralen kan sitta i. [citat] Jag är van att göra allt själv och tänker att 12V är något som jag kan installera själv utan att behöva synka, vänta, kommunicera med någon som inte
MathiasS: [citat] Jag bygger inte nytt och behöver ingen byggström. Jag ska bara flytta elcentralen runt en hörna från en vägg till en annnan! Jag vill ändå tacka för alla tips, grundfrågan kring skåp är utredd, det jag ville ha finns inte och jag får göra som vanligt och bygga eget - det kommer bli bra det med.
Martin Lj: [citat] Luft-luft i huvudhuset och ett 1200w element i attefallshuset. Det räckte i vintras med det enda elementet för hela attefallshuset. Det blev nog lite väl mycket isolering.
ostersundaren: Är det så att vägen har statligt driftbidrag kan det även vara möjligt att söka bidrag för detta. Finns en del att läsa på Trafikverket. https://www.trafikverket.se/resa-och-trafik/vag/Enskilda-vagar/Underhall-av-enskild-vag/sarskilt-driftbidrag-till-underhall-och-investering-av-enskild-vag/
Anonymiserad 173289: Det dras under tak och sen ner i ett rör bredvid husknuten.blir hyfsat dolt.kan ju måla över också. Tack.
Bo.Siltberg: Reglerna är allmänt att anslutningar ska vara tillförlitliga och ändamålsenliga. Det finns inga regler i elinstallationsreglerna specifikt för olika slags apparater och dess terminaler. Detta får man ev hitta i tillverkarens anvisningar. Man kommer som sagt långt med sunt förnuft och omsorg vid arbetet. Man får bedöma hur två ledare av skilda slag kommer att fungera i terminalen, där
elmont: Och om ni vill ha spottar i taket så sätt även dit vanliga takdosor så att ni kan sätta upp vanliga armaturer när ni upptäckt att spottar kanske inte var så bra/häftigt.
-RB-: [citat] Nej. Det var här i vårt hus. Bägge hade vatten på. Den ena började brinna i slutet, möjligen under sköljningarna och den andra vid centrifugeringen. Brandvarnaren i tvättstugan slog larm vid bägge tillfällena. Den första maskinen var kanske 10 år gammal vid tillfället och den andra var lite drygt 3 år gammal.
Matten: [citat] Skulle kunna vara ett ECY-Certifikat som han viftar med. Tyvärr har jag varit med om någon skojare som viftat runt med sitt ECY-cert och fått kunden att tro att han har auktorisation. ECY-Certifikatet för du ju mer eller mindre så fort du gjord din lärlingstid, och nu försöker de även att ersätta lärlingstiden med ett prov så att du får det direkt när du går ut gymnasiet,
Immobil: Jag blev så förtjust i de första tre jag köpte. Köpte därför ytterligare 7 av den längre modellen (153 cm) som är på 24 W.
Ynnoj85: Elektriker har varit på plats så blev 3 vanliga uttag :)
GK100: Ser du något som avviker från vad som tidigare upprepats X ggr i tråden? Dvs TS kan helt oberoende ev handbok eller LF råd för betydligt tuffare miljöer välja en för sitt fall rimlig feluteslutningsmetod. Räcker med FUD i tråden kring DC i nätet och olika typer JFB. Bättre att ge TS råd i det större perspektivet kring en sån här installation så det inte blir som takbyte,
Bo.Siltberg: Gruppfördelningen blir säkert bra. Kanske lite i överkant med 16 A säkringar, t.ex till motorvärmare. RVVP är en armerad gummikabel (anslutningskabel), inte en installationskabel. Den fungera säkert, men det är som sagt ingen installationskabel... Jag kan därför inte säga om den är lämpligt att förlägga fast och dold. Rent allmänt ska dolda kablar skyddas där man befarar att de
useless: En batterivakt kan ju bryta bort vissa förbrukare när spänningen blir för låg. Den signalen borde gå att använda för att koppla in något annat istället? Sen behövs det lite elektronik för att köra startmotorn lagom länge på elverket också, men det bordeinte vara så avancerat om man utgår ifrån att det startar lätt...
Bo.Siltberg: Det är inte dåligt att ha runt 1 ohm i centralen, men i tätort borde nu nog ha bättre, hälften på sin höjd. Fortsätt dina mätningar, mät vid belastning på varje enskild fas och på olika platser för att se ett eventuellt mönster. Det kan glappa någonstans. Du kan även mäta spänningarna i mätarskåpet, alla faser mot jord och mellan varje fas, detta vid en kraftig enfasbelastning
tommib: Välkommen till forumet! Läs gärna vad pacman42 har skrivit om elbilsladdning och konstruktion av en egen laddare, där kan du säkert hitta mycket bra. https://www.byggahus.se/forum/threads/projektide-bygga-egen-laddbox-till-elbilen-laddhybriden.325257/
tommib: Sitter brytaren i Våtzon 1 eller sitter den i Område 1? Det är skillnad på de elektriska områdena och våtzoner. En ritning, bara en enkel skiss på papper med mått som du fotar, hjälper väldigt mycket. Du verkar ha en helt ogrundad oro för elledningar (som absolut inte är åtkomliga genom en normalt monterad strömbrytare). Om placeringen verkligen är helt olämplig, t.ex. direkt i
AXS: Kan du sätta ett mindre batteri och kanske solcell vid pumpen? Då klarar du dig med mycket klenare kabel.