Hej! Skulle behöva lite hjälp med vad som verkar vara en kortslutning?
Upptäkte nyligen att radiatorerna blivit strömlösa. Slog av strömmen i proppskåpet (äldre modell) för att närmare kolla propparna, varpå det blixtrade till i brytaren och hela huset blev strömlöst. Bytte trasiga säkringar vid jordfelsbrytaren och testade igen men med samma resultat. Bytte säkringar i jordefelsbrytaren igen men lät nu proppskåpet vara påslaget då hände inget annat än att jag fick tillbaka el till en del av huset samt gässtuga. Vad kan vara orsaken till detta och varför går säkringar när jag kopplar av strömmen snarare än tvärt om?
Tar tacksamt emot förslag på en lösning.
MVH Vold
Upptäkte nyligen att radiatorerna blivit strömlösa. Slog av strömmen i proppskåpet (äldre modell) för att närmare kolla propparna, varpå det blixtrade till i brytaren och hela huset blev strömlöst. Bytte trasiga säkringar vid jordfelsbrytaren och testade igen men med samma resultat. Bytte säkringar i jordefelsbrytaren igen men lät nu proppskåpet vara påslaget då hände inget annat än att jag fick tillbaka el till en del av huset samt gässtuga. Vad kan vara orsaken till detta och varför går säkringar när jag kopplar av strömmen snarare än tvärt om?
Tar tacksamt emot förslag på en lösning.
MVH Vold
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 26 874 inlägg
Det är svårt att följa din beskrivning. Det vore bra om du kunde fota ditt proppskåp och din gruppförteckning så att vi ser vilka säkringar som betjänar vad. Beskriv sedan exakt vad du gjorde och vad som hände så att det går att följa på bilderna. Du verkar visserligen ha en fel i din huvudbrytare som föranleder ett elektrikerbesök men vi kanske kan guida lite kring omfattningen av ditt problem innan dess. Det kanske endast är denna huvudbrytare som behöver bytas.
Tackför svar!
Proppskåpet ser ut som följer:
Ok. Förutom det jag redan beskrivit så tog jag även bort alla proppar i ett försök att lokalisera den felande apparaten. Detta eftersom jag tyvärr saknar ett schema för proppskåpet. Började med att skruva i en propp högst upp till vänster, vilket gav mig ström i vardagsrummet. Stängde av jordfelsbrytaren och skruvade i propp två till höger om den första. Satte på strömmen igen och då lös inget alls. Testade lite olika kombinationer och fick runt ström lite här och där. Och så som det ser ut nu (se bild) så har vi ström lite varstans men inte överallt. Konstigt nog, när jag enbart kör en propp som beskrivit ovan så får jag inte tillbaka elen i v-rum?
Något som jag märkte innan jag skruvade ur något var också att en av propphuvarna inte var riktigt iskruvad. Kan det orsakat korslutningen måhända? Samt varit orsaken till att radiatorerna inte fick ström i första taget?
Proppskåpet ser ut som följer:
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Ok. Förutom det jag redan beskrivit så tog jag även bort alla proppar i ett försök att lokalisera den felande apparaten. Detta eftersom jag tyvärr saknar ett schema för proppskåpet. Började med att skruva i en propp högst upp till vänster, vilket gav mig ström i vardagsrummet. Stängde av jordfelsbrytaren och skruvade i propp två till höger om den första. Satte på strömmen igen och då lös inget alls. Testade lite olika kombinationer och fick runt ström lite här och där. Och så som det ser ut nu (se bild) så har vi ström lite varstans men inte överallt. Konstigt nog, när jag enbart kör en propp som beskrivit ovan så får jag inte tillbaka elen i v-rum?
Något som jag märkte innan jag skruvade ur något var också att en av propphuvarna inte var riktigt iskruvad. Kan det orsakat korslutningen måhända? Samt varit orsaken till att radiatorerna inte fick ström i första taget?
Redigerat:
Finns det passkontakter ( en keramisk botteninsats ) på de platser du skruvat i säkringar? Det verkar ju saknas i de "hål" som inte har säkringar och "propphuvar" monterade.
Bara för klargörande : Så 7 platser är normalt utan säkringar ? Rad 1 :3 och rad 2 :2+3+4 och rad 3 : 2+3+4 har inga säkringar utan bara tomma "propphuvar" ? Om så är fallet, så måste det nog mätas en del bakom plåten och resultaten jämföras med gruppförteckningen.V vold skrev:
Redigerat:
Nej. Normalt sitter säkringar på alla tillgängliga platser i skåpet på bilden. Det finns dock ett skåp bredvid som jag inte rört på ett tag som alltid saknar två säkringar.HasseTeknik skrev:
Då finns det allvarliga fel ! Utan passkontakter vet man ju inte vilken " styrka" det ska vara på säkringen och kontakteringen mellan säkring-Propphuv-fasskena blir ju fel !V vold skrev:
Det är nog läge att låta en elektriker titta på installationen, så du inte säkrar fel och riskerar brand p.g.a. felaktig säkring ( för stor i förhållande till ledningsdimension ) eller glappkontakt i centralen !