Hej allesammans,
Bor i en lägenhet vars hus är från typ 60-talet?
För 7-8 år sedan renoverade en ägare lägenheten, gjort allt själv ser det ut som när man kollar hur kaklingen är gjord på toaletten och hur elen är dragen.
Nu har spisen gått och tänkte således köpa en ny.
Jag kan ytterst ytterst lite om el så jag vet inte vilken spis som kommer att passa. De på elon (även hon väldigt okunnig) pratade om 4 eller 5 kablar.
Har tagit en bild på inkommande el bakom spisen:
En av de röda är jorden, eller hur? Men säger de 3 resterande kablar någonting? Kan jag ha Induktions-spis (inte häll, utan spis)?
Robin H
Bor i en lägenhet vars hus är från typ 60-talet?
För 7-8 år sedan renoverade en ägare lägenheten, gjort allt själv ser det ut som när man kollar hur kaklingen är gjord på toaletten och hur elen är dragen.
Nu har spisen gått och tänkte således köpa en ny.
Jag kan ytterst ytterst lite om el så jag vet inte vilken spis som kommer att passa. De på elon (även hon väldigt okunnig) pratade om 4 eller 5 kablar.
Har tagit en bild på inkommande el bakom spisen:
En av de röda är jorden, eller hur? Men säger de 3 resterande kablar någonting? Kan jag ha Induktions-spis (inte häll, utan spis)?
Robin H
Det är två röda kablar? En sitter i en skruv i väggen, därför trodde jag att det var jord. Men det kanske säger tillräckligt om min kunskap
Men som du säger kommer tre kablar från röret!
Här är propparna, två röda en grön. 2x10A och 1x5A?
Robin
Men som du säger kommer tre kablar från röret!
Här är propparna, två röda en grön. 2x10A och 1x5A?
Robin
Den röda som kommer genom röret lär vara sammankopplad med den som sitter fast i dosans botten. Den i dosans botten är för att skyddsjorda plåtdosan.
Första säkringen är en blå 20A, sedan två röda 10A, med andra ord enfas 20A till spisen.
Ta och sök upp å läs ”Spisbibeln” från Bo Siltberg här på Byggahus-siten, den är väldigt matnyttig.
Du kan i stora drag välja spisar som är märkta ”230V ~”, 400V 2N~”, ”400V 3N~”, men inte några som är märkta ”400V 3~”.
Första säkringen är en blå 20A, sedan två röda 10A, med andra ord enfas 20A till spisen.
Ta och sök upp å läs ”Spisbibeln” från Bo Siltberg här på Byggahus-siten, den är väldigt matnyttig.
Du kan i stora drag välja spisar som är märkta ”230V ~”, 400V 2N~”, ”400V 3N~”, men inte några som är märkta ”400V 3~”.
Här finns många fakta”blad” angående bla el, däribland Spisbibeln,
https://www.byggahus.se/el
https://www.byggahus.se/el
Grymt, tack för snabbt svar!
Vilken jäkla djungel för en okunnig!
400 V 2N~” och ”230 V~ etc. Hittar jag denna information i bruksanvisning/teknisk specifikation? Står ofta bara 400V el. 230V.
Spisbibeln var bra, gjorde mig dock mer nojig över att inte köpa fel spis. För som sagt känns det som en tidigare ägare har dragit el själv på "känsla"!
Perliex-uttag är uteslutet för min del iallafall, har jag förstått det rätt? Det kräver 3 faser, nolla och jord? Så långt ifrån mitt fall man kan komma isåfall haha!
Vilken jäkla djungel för en okunnig!
400 V 2N~” och ”230 V~ etc. Hittar jag denna information i bruksanvisning/teknisk specifikation? Står ofta bara 400V el. 230V.
Spisbibeln var bra, gjorde mig dock mer nojig över att inte köpa fel spis. För som sagt känns det som en tidigare ägare har dragit el själv på "känsla"!
Perliex-uttag är uteslutet för min del iallafall, har jag förstått det rätt? Det kräver 3 faser, nolla och jord? Så långt ifrån mitt fall man kan komma isåfall haha!
Nästan alla nya spisar har 230V elementspänning. Därför går de att använda i ditt kök. Nästan alla spisar nya som gamla har en maxeffekt som överskrider vad du kan få ut i din lägenhet. Därför kommer du inte att kunna använda högsta effekt på alla plattor och ugn samtidigt. Det kan du inte idag heller.
Så du kan mycket riktigt inte enkelt få ett perilexuttag. Men du kan välja de flesta spisar på marknaden. Se bara till att den inte är märkt "elementspänning 400V".
Så du kan mycket riktigt inte enkelt få ett perilexuttag. Men du kan välja de flesta spisar på marknaden. Se bara till att den inte är märkt "elementspänning 400V".
Tack för svar! Känns avancerat o mäta :/ Men vad kan jag leta efter för märkning på den befintliga spisen? Tog tid för mig att hitta om den va 400 (3proppar) eller 200 (1 propp i skåpet)
Hur ska den va kopplad för att ha neutralledare? Den har en typ av stickkontakt man sätter in i väggen...
Hur ska den va kopplad för att ha neutralledare? Den har en typ av stickkontakt man sätter in i väggen...
Medlem
· Västerbottens län
· 18 047 inlägg
Har du EN säkring till spisen och bor i lite äldre lägenhet har du med stor säkerhet nolla till spisen.
Bor du i ett hus från 60 talet och tidigare med trefas så kan man inte så noga veta.
70 talet och framåt kan vara lite si och så också.
in på 2000 talet är det mycket troligt med nolla fram, men inte HELT säkert.
Protte
Bor du i ett hus från 60 talet och tidigare med trefas så kan man inte så noga veta.
70 talet och framåt kan vara lite si och så också.
in på 2000 talet är det mycket troligt med nolla fram, men inte HELT säkert.
Protte
Någonstans på spisen finns en etikett med märkdata. På den skall det stå vad spisen har för elementspänning. Är elementspänningen 230V så kräver den nolla. Är elementspänningen 400V så krävs inte nolla. På din beskrivning gissar jag att du har ett perilexuttag. Det skall alltid ha nolla anslutet men det saknas ändå ibland.L Lalizita skrev:
Om du drar ut den gamla spisen och läser på märkplåten och på inkopplingsanvisningen så ser man om nuvarande spis kräver nolla eller inte.
Av denna märkskylt kan man utläsa att den inte kräver någon nolla utan kopplas bara till två/tre faser,
Av denna märkskylt kan man utläsa att den inte kräver någon nolla utan kopplas bara till två/tre faser,
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Medlem
· Västerbottens län
· 18 047 inlägg
Stäng strömmen.
Dra fram spisen.
Sitter det ett fyrkantigt uttag med en stickpropp (som går till spisen) med 4 eller 5 stift
Skruva av locket på uttaget.
Ta en bild, ladda upp den. viktigt med vad som sitter uppe till vänster, ser du något blått så är det bra.
Skruva tillbaka locket och proppa i spisen.
Slå på strömmen.
Vänta på svar......
Protte
Dra fram spisen.
Sitter det ett fyrkantigt uttag med en stickpropp (som går till spisen) med 4 eller 5 stift
Skruva av locket på uttaget.
Ta en bild, ladda upp den. viktigt med vad som sitter uppe till vänster, ser du något blått så är det bra.
Skruva tillbaka locket och proppa i spisen.
Slå på strömmen.
Vänta på svar......
Protte


