3 822 läst ·
28 svar
4k läst
28 svar
El-fråga (vilken spis)
Tack! Googlade och det ser ut som ett perilexuttag. Check på den. Men otur då att det ändå kan saknas nolla ibland...A Avemo skrev:Någonstans på spisen finns en etikett med märkdata. På den skall det stå vad spisen har för elementspänning. Är elementspänningen 230V så kräver den nolla. Är elementspänningen 400V så krävs inte nolla. På din beskrivning gissar jag att du har ett perilexuttag. Det skall alltid ha nolla anslutet men det saknas ändå ibland.
Åh, det vågar jag nog inte!prototypen skrev:
Stäng strömmen.
Dra fram spisen.
Sitter det ett fyrkantigt uttag med en stickpropp (som går till spisen) med 4 eller 5 stift
Skruva av locket på uttaget.
Ta en bild, ladda upp den. viktigt med vad som sitter uppe till vänster, ser du något blått så är det bra.
Skruva tillbaka locket och proppa i spisen.
Slå på strömmen.
Vänta på svar......
Protte
https://www.elgiganten.se/product/v...051BOW/electrolux-inspiration-spis-ekc6051bow
Kan jag köpa den är? Om ja så gör jag det direkt!
Står ju 230V, men det säger inget om elementspänningen eller är det densamma?
Kan jag köpa den är? Om ja så gör jag det direkt!
Står ju 230V, men det säger inget om elementspänningen eller är det densamma?
Om man kollar på Electrolux sida så verkar det som om att den spisen är en ren 230V-spis, ja den kan du ha i din lägenhet.
https://www.electrolux.se/kitchen/cooking/cookers/electric-cooker/ekc6051bow/
https://www.electrolux.se/kitchen/cooking/cookers/electric-cooker/ekc6051bow/
Magnus E K
Husägare
· Östergötland
· 4 611 inlägg
Magnus E K
Husägare
- Östergötland
- 4 611 inlägg
Det vi ser på bilden är nog sen huset byggdes snarare än draget av förra ägaren (beroende på hur gammal förra ägaren är uteseluter det ena i och för sig inte det andra rent tekniskt...). Menar du toaletten/badrummet? Om badrummet har renoverats under 2000-talet med eluttag utan jordfelsbrytare så är det ett grovt och farligt fel. (Eller finns det en jordfelsbrytare bredvid centralen som vi inte ser på bilden?)Robbanh92 skrev:
Magnus E K skrev:
Det vi ser på bilden är nog sen huset byggdes snarare än draget av förra ägaren (beroende på hur gammal förra ägaren är uteseluter det ena i och för sig inte det andra rent tekniskt...). Menar du toaletten/badrummet? Om badrummet har renoverats under 2000-talet med eluttag utan jordfelsbrytare så är det ett grovt och farligt fel. (Eller finns det en jordfelsbrytare bredvid centralen som vi inte ser på bilden?)
Det finns en jordfelsbrytare där det står: "JFB FÖR DUSCH 13A". Duschen är en "massage-ångbastu-radio-dusch". Så får väl anta att den är till hela våtutrymmet?
Men den har jag slagit av då jag inte vill ha någon inkommande el dit överhuvudtaget (duschens radio etc krånglar massa). Har jag gjort fel då? Gjort det ännu osäkrare?
Besserwisser
· Västra Götalands
· 11 184 inlägg
Nej, om du slår av en JFB så bryter du strömmen (spänningen) på de grupper som skyddas av den så det blir inte osäkrare, tvärtom.Robbanh92 skrev:
Det finns en jordfelsbrytare där det står: "JFB FÖR DUSCH 13A". Duschen är en "massage-ångbastu-radio-dusch". Så får väl anta att den är till hela våtutrymmet?
Men den har jag slagit av då jag inte vill ha någon inkommande el dit överhuvudtaget (duschens radio etc krånglar massa). Har jag gjort fel då? Gjort det ännu osäkrare?
Men har du fortfarande ljus i badrummet med JFBn av? I så fall så har du någon grupp som inte täcks av den JFBn (vilket är helt OK i de flesta fall, dvs ljus utan JFB, det får bara inte finnas några uttag då).
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Blir man klokare av dessa bilder?prototypen skrev:
Stäng strömmen.
Dra fram spisen.
Sitter det ett fyrkantigt uttag med en stickpropp (som går till spisen) med 4 eller 5 stift
Skruva av locket på uttaget.
Ta en bild, ladda upp den. viktigt med vad som sitter uppe till vänster, ser du något blått så är det bra.
Skruva tillbaka locket och proppa i spisen.
Slå på strömmen.
Vänta på svar......
Protte
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Blir man klokare av dessa bilder??Demmpa skrev:
Jag gissar att nuvarande spis inte kräver nolla. Men nya spisen gör ju så frågan är om vi har det framdraget eller ej :/
Medlem
· Västerbottens län
· 18 047 inlägg
Nä
En bild rakt framifrån så man ser trådarna.
Det skymtar en blå så hoppet finns.
Din gamla spis behöver inte nolla.
En bild rakt framifrån så man ser trådarna.
Det skymtar en blå så hoppet finns.
Din gamla spis behöver inte nolla.
Synd! Framifrån såg man inga kablar alls! Därför jag fick vinkla in den lite för o fota det ljusblå där bak uppe till vänster.. kanske hade man behövt skruva av mer men det vågade jag inte ..prototypen skrev:
Ser ut att det är två svarta, en blå & en gulgrön.
Den gulgröna ser ut att sitta rätt, till jordskruven.
- Slå av / skruva ur säkringarna till uttaget
- Lossa skruvarna som håller insatsen
- Vrid insatsen lite så att skruvskallarna går genom hålen
- Ta en/flera bilder så att man ser alla anslutningar med tillhörande ansluten tråd.
Den gulgröna ser ut att sitta rätt, till jordskruven.
- Slå av / skruva ur säkringarna till uttaget
- Lossa skruvarna som håller insatsen
- Vrid insatsen lite så att skruvskallarna går genom hålen
- Ta en/flera bilder så att man ser alla anslutningar med tillhörande ansluten tråd.
Klicka här för att svara