A Avemo skrev:
Någonstans på spisen finns en etikett med märkdata. På den skall det stå vad spisen har för elementspänning. Är elementspänningen 230V så kräver den nolla. Är elementspänningen 400V så krävs inte nolla. På din beskrivning gissar jag att du har ett perilexuttag. Det skall alltid ha nolla anslutet men det saknas ändå ibland.
Tack! Googlade och det ser ut som ett perilexuttag. Check på den. Men otur då att det ändå kan saknas nolla ibland...

prototypen prototypen skrev:
Stäng strömmen.
Dra fram spisen.
Sitter det ett fyrkantigt uttag med en stickpropp (som går till spisen) med 4 eller 5 stift
Skruva av locket på uttaget.
Ta en bild, ladda upp den. viktigt med vad som sitter uppe till vänster, ser du något blått så är det bra.
Skruva tillbaka locket och proppa i spisen.
Slå på strömmen.

Vänta på svar......

Protte
Åh, det vågar jag nog inte!

L Lalizita skrev:
Åh, det vågar jag nog inte!
Det är hjul i bak på den. Lyft den i fram och dra ut den, ingen fara! Om du är osäker slå av elen till spisen :)

• Gilla
Lalizita
  • Laddar…
Magnus E K
Robbanh92 Robbanh92 skrev:
Spisbibeln var bra, gjorde mig dock mer nojig över att inte köpa fel spis. För som sagt känns det som en tidigare ägare har dragit el själv på "känsla"!
Det vi ser på bilden är nog sen huset byggdes snarare än draget av förra ägaren (beroende på hur gammal förra ägaren är uteseluter det ena i och för sig inte det andra rent tekniskt...). Menar du toaletten/badrummet? Om badrummet har renoverats under 2000-talet med eluttag utan jordfelsbrytare så är det ett grovt och farligt fel. (Eller finns det en jordfelsbrytare bredvid centralen som vi inte ser på bilden?)

Magnus E K Magnus E K skrev:
Det vi ser på bilden är nog sen huset byggdes snarare än draget av förra ägaren (beroende på hur gammal förra ägaren är uteseluter det ena i och för sig inte det andra rent tekniskt...). Menar du toaletten/badrummet? Om badrummet har renoverats under 2000-talet med eluttag utan jordfelsbrytare så är det ett grovt och farligt fel. (Eller finns det en jordfelsbrytare bredvid centralen som vi inte ser på bilden?)

Det finns en jordfelsbrytare där det står: "JFB FÖR DUSCH 13A". Duschen är en "massage-ångbastu-radio-dusch". Så får väl anta att den är till hela våtutrymmet?

Men den har jag slagit av då jag inte vill ha någon inkommande el dit överhuvudtaget (duschens radio etc krånglar massa). Har jag gjort fel då? Gjort det ännu osäkrare?

Robbanh92 Robbanh92 skrev:
Det finns en jordfelsbrytare där det står: "JFB FÖR DUSCH 13A". Duschen är en "massage-ångbastu-radio-dusch". Så får väl anta att den är till hela våtutrymmet?

Men den har jag slagit av då jag inte vill ha någon inkommande el dit överhuvudtaget (duschens radio etc krånglar massa). Har jag gjort fel då? Gjort det ännu osäkrare?
Nej, om du slår av en JFB så bryter du strömmen (spänningen) på de grupper som skyddas av den så det blir inte osäkrare, tvärtom.

Men har du fortfarande ljus i badrummet med JFBn av? I så fall så har du någon grupp som inte täcks av den JFBn (vilket är helt OK i de flesta fall, dvs ljus utan JFB, det får bara inte finnas några uttag då).

• Gilla
Robbanh92
  • Laddar…
Demmpa Demmpa skrev:
Om du drar ut den gamla spisen och läser på märkplåten och på inkopplingsanvisningen så ser man om nuvarande spis kräver nolla eller inte.

Av denna märkskylt kan man utläsa att den inte kräver någon nolla utan kopplas bara till två/tre faser,
[bild]
Tack!

Öppet eluttag med synliga kablar och anslutningsskruvar på en vägg, installationsarbete pågår.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Eluttag under installation med synliga anslutningar och monterad apparatdosa i vägg.
Skapa konto
Typskylt på en Siemens apparat med teknisk information och kopplingsschema.
Skapa konto
Stäng strömmen.
Dra fram spisen.
Sitter det ett fyrkantigt uttag med en stickpropp (som går till spisen) med 4 eller 5 stift
Skruva av locket på uttaget.
Ta en bild, ladda upp den. viktigt med vad som sitter uppe till vänster, ser du något blått så är det bra.
Skruva tillbaka locket och proppa i spisen.
Slå på strömmen.

Vänta på svar......

Protte
Blir man klokare av dessa bilder?

Öppen eldosa med synliga ledningar och anslutningar, förmodligen bakom en spis, utan tydlig nollledare.
Skapa konto
Typskylt med teknisk information för Siemens-spis som visar modellnummer, elektriska specifikationer och kopplingsscheman.
Skapa konto
Öppen eluttagsdosa utan nollkabel inför installation av ny spis.
Skapa konto
Demmpa Demmpa skrev:
Om du drar ut den gamla spisen och läser på märkplåten och på inkopplingsanvisningen så ser man om nuvarande spis kräver nolla eller inte.

Av denna märkskylt kan man utläsa att den inte kräver någon nolla utan kopplas bara till två/tre faser,
[bild]
Blir man klokare av dessa bilder??
Jag gissar att nuvarande spis inte kräver nolla. Men nya spisen gör ju så frågan är om vi har det framdraget eller ej :/

En bild rakt framifrån så man ser trådarna.
Det skymtar en blå så hoppet finns.
Din gamla spis behöver inte nolla.

En bild rakt framifrån så man ser trådarna.
Det skymtar en blå så hoppet finns.
Din gamla spis behöver inte nolla.
Synd! Framifrån såg man inga kablar alls! Därför jag fick vinkla in den lite för o fota det ljusblå där bak uppe till vänster.. kanske hade man behövt skruva av mer men det vågade jag inte ..

Ser ut att det är två svarta, en blå & en gulgrön.
Den gulgröna ser ut att sitta rätt, till jordskruven.

- Slå av / skruva ur säkringarna till uttaget
- Lossa skruvarna som håller insatsen
- Vrid insatsen lite så att skruvskallarna går genom hålen
- Ta en/flera bilder så att man ser alla anslutningar med tillhörande ansluten tråd.

• Gilla
Lalizita
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.