El
Husqvarna220Ac: [citat] Inget fel på det skåpet, är det vädertätt och fungerar så låt stå..
snowjim: Installationen gick utmärkt. Det var lite jobbigt att få in alla kablar och dosan bakom brytaren men det gick. Tack för hjälpen!
Peter2400: Provade 2 nyinköpta biltemabatterier, AAA 900mAh gick det i 912mAh AA 2450mAh gick det i 2504. Helt ok, är det någon som testat batterier från någon annan tillverkare?
tommib: Nej, frågan var om flera grupper fick dela på en skyddsjordledare, dvs inte flerfasiga grupper. Jag håller dock med om att frågan borde stått kvar. Det är ingen dum fråga och min mening var inte alls att vara otrevlig utan tydlig i mitt första svar. Det är dummare att inte fråga alls eller att fråga efter att man gjort saker som man vet är fel.
tommib: Vad är effekten? Räkna baklänges med sambanden P=UI, U=IR. Givet att U=400 V och att I=U/R så kan du omformulera det till P=U*U/R -> P = 160000/R -> 160000/P = R. Om effekten är t.ex. 3 kW så ska resistensen vara 160000/3000 (=160/3) = 53,3 ohm. Enkelt uttryckt ska den vara något annat än oändlig.
Mjolnir: Problemet var en av 20A säkringarna från huvudskåpet på fasaden som hade gått. Detta kontrollerade vi dock innan och proppens fjäder var kvar, den satt fast även nu när vi bytte men vid mätning visade det sig saknas spänning på den proppen. De kom billigt undan också då de känner elaren, en flaska whisky :)
Magnus E K: Aha, där fick jag lära mig något nytt om LED-strips/tejp. Får skaffa några att testa med någon gång, men i hallen kommer jag nog behålla de traditionella takarmaturerna tills det blir ekonomiskt att tapetsera med OLED-tapet.
Reval70: Låter som en möjlig lösning! -Jag kollar med Plejds support.
etompau: Sätt kabelskydd över kabeln, snyggt, säkert, helt rak kabeldragning och lär hålla så länge huset står kvar.
Janus82: Det finns ett datablad här med lite info. Vad jag förstår så är den största skillnaden att VRTE C klarar en belastning på 1A medan VRTE 3 klarar 3,5 A. Utöver det så är det lite skillnad i vilka spänningar den levererar på de olika stegen (försumbart) samt att det är en lite bättre kapslingsklass på lådan till VRTE 3.
Bo.Siltberg: Det finns inga varianter på EXLQ annat än olika fabrikat. Nexans eller Draka är säkra val där. De olika namn som tillverkarna kanske lägger till styr inte de grundläggande egenskaperna men det kan skilja lite i hanterbarhet, enkel att avmantla osv. Sedan finns lågpristillverkare som Amokabel som inte har en UV-beständig mantel.
4integration: Hej, Har moderniserat belysningen i garaget och ersatt några gamla ljusrörsarmaturer med 4 st sådana här: https://www.jula.se/catalog/el-och-belysning/armaturer/inomhusbelysning/lysrorsarmaturer/lysrorsarmatur-424063/ Funderar på att ta bort de sista 2 gamla armaturerna och komplettera med ytterligare 1 över arbetsbänken. Det skulle alltså innebära totalt 7 st armaturer. Jula
thobjo: [citat] Nej, för 1,5-dosan sitter redan i väggen.
cpalm: [citat] Antar att den består av en enkel spänningsdelare med en X2-kondensator och ett motstånd, sen en liten spänningsregulator för elektroniken medan reläet drivs av den oreglerade utspänningen. Säkert kondensatorn som tappat kapacitans. Förklarar varför allt funkar utom dragningen av reläet.
Panor82: [citat] Gillar det med inget man ser nu förtiden .
Lärospånet: [citat] Jag föredrar nog mansplaing framför manshaming. Eftersom jag nyligen skrev att jag skulle låta en elektriker mäta upp det hade jag trott att det visade att jag förstod rekommendationen. Jag förstår inte riktigt din fråga "Så om gamla spisen var farlig, då kan lika gärna den nya också vara farlig, eller?" så jag kan inte svara så bra förutom att allt jag vet är att bägge
Bo.Siltberg: När installationer inte är gjorda enligt vedertagen kunskap och praxis börjar man ju undra. Nu tillkommer uppgifter om en ommärkning som inte heller riktigt låter som att en fackman varit framme. Jag säger därmed ingenting om hur du kan göra i ditt fall utan bara om hur man kan göra rent allmänt om allting står rätt till. Jag kan bara säga att i en frisk EKKJ, även om den i detta
Bo.Siltberg: [citat] Spelar ingen roll. Den typ av konstanströms-LED som passar det drivdon jag länkade ska seriekopplas men det går utmärkt att göra antingen vid varje lampa ifall det idag är vidarekopplat där eller vid drivdonet.
perror: [citat] Min "suck" var mest för att jag borde handlat kabel när jag köpte resten av prylarna. Nuvarande kabel är säkert OK som det ser ut just nu men det finns tre centraler (i ett litet hus med fem rum!) och tydligen bör man byta till femledare redan i mätarskåpet. Är ju bra att veta i förväg vad som behöver göras så tack till alla på Byggahus.
Magnus E K: Den gamla brytaren är en kronbrytare, dvs har två stycken tändtrådar som styrs av var sin knapp. Så det kommer bara vara ledaren som sitter på den knapp du använder idag som ska kopplas till dimmern, den andra får du terminera med någon typ av kopplingsklämma. Den blå tråden som syns i dosan, är den skarvad med någonting eller går den bara igenom? Det ser ut som att den bara går
tommib: När du tar in elektrikern för att fixa ditt uttag kan du be den ta med ett sladdställ till spisen också. Jag skulle dock rekommendera att du köper ett själv eftersom elektrikerna har en tendens att lägga på rätt mycket på prylar. Du behöver ett sånt här. Det finns även på större byggvaruhus.
lars_stefan_axelsson: [citat] Då kan man ju hoppas att det var så att maskinen klarade sig med kortare sladd, och de helt enkelt klippte den och satte på en ny stickpropp. Dvs utan skarv. En skarv är ingen vidare idé, särskilt inte på en diskmaskin som drar en del ström. Ju färre grejjor desto mindre risk.
Bo.Siltberg: 56 W och 700 mA är inte jättevanlig i en kanal med de finns, t.ex MeanWell PLD-60-700B https://www.meanwell-web.com/en-gb/led-drivers/constant-current-c-c/all-power-format/all-output-voltage-v/0-7/60/ac-dc-single-output-led-driver-constant-current-cc-pld--60--700b?returnurl=%2fen-gb%2fled-drivers%2fconstant-current-c-c%2fall-power-format%2fall-output-voltage-v%2f0-7%2f60%2f%23pld-60-700b
Demmpa: Bo Siltberg har skrivit en bra spisbibel, Spisbibeln - att elektriskt välja spis, häll och ugn https://www.byggahus.se/el/koppla-in-spis-hall-eller-ugn https://www.byggahus.se/forum/threads/spisbibeln.244911/page-4#post-2936374
thardin: [citat] Har sett tipset om N1XV i andra trådar här å, får kika på det. Det är trefasomformare, så om jag förstår rätt blir det 2750/690 = 4 A. Men jag misstänker att jag lär bygga ut framöver, så lika bra att dra ordentlig kabel. edit: Jag kikade i databladet på invertrarna jag kikar på (YC1000-3) och nominell ström är 1.3 A per fas, så 4 A bör stämma bra för tre invertrar
Appendix: [citat] Brukar berätta om dig för kollegor. Dels på grund av två saker Det där med hur elledningar kan dras ;) Men även din inställning till grannsämja. Att inte vara småsint även om man har rätt. Och inte bråka i onödan. med tanke på ditt glada humör när du svarar så verkar det fungerat rätt bra att ha den inställningen (y):D
www: Hej. Jag har en gård. Det finns en lokal kraftledning över fältet, två stolpen är vid kanten, men en är i mitten. Om jag vill plantera äppelträd, vad ska vara avståndet till el stolpen i mitten?
tttomten: Det kommer att bli sprött men det tar tid. Mao du kan ta det när du bygger om altanen om en sisådär 20-30 år.