Hej!
Nu är det så att jag har fått en idé att sätta upp en takfläkt i taket, där jag tidigare har haft en taklampa.
När jag kollar på kablarna från uttaget i taket så består denna av (Blå och brun).

Men sedan på den takfläkt jag har köpt så finns det L (Brun & svart ), Jord (Gul & Gul/grön), N ( Blå ).

Kommer jag koppla detta korrekt om jag kopplar, Tak-uttagets Blå, till takfläktens N(Blå). Tak-uttagets Brun, till takfläktens L (Brun och svart) och sedan låta den jordade ligga åt sidan ( inte koppla denna med någon då det inte finns jordat från tak-uttaget.

Kopplar jag rätt?
Tack på förhand!

Låter korrekt. Du har en fasledare och en neutraledare i ditt takuttag.
Jordning i takuttaget förekommer enbart om övriga eluttag i rummet också är jordade.

Försäkra dig om att jordledaren från fläkten är isolerad och inte kan komma i kontakt med någon strömförande ledare.

Tack för svar, funkar det då att vira in jordkontakten från fläkten i några vändor med silvertejp/eltejp. För att eliminera risken?

tommib
Nja, använd hellre ubåt eller wago. Länkar till clabbe då de finns överallt men samma produkter finns på många ställen.

Som sagt, du måste ha ett rum där inget uttag är jordat, annars är det fel i taket. Eftersom du har brun och svart från fläkten gissar jag att den ena går till belysning och den andra till fläktmotorn. Det innebär att du bara kan köra fläkten med lampan på (och vice versa). Om du vill kunna köra dem separat krävs en till ledare.

Välkommen till forumet!

• Gilla
Jonterino
  • Laddar…
Tack, ser nu när jag kollar på jordadekabeln, att den i ena änden har som en plastbit liten "sockerbit". Så antar att denna även kanske funkar som en liten, avskiljare för att eliminera risken.. Så att säga. Tack för grym hjälp hittills och tack för välkomnandet!

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.