Snailman
Snailman: https://www.golvbranschen.se/om-oss/fragor-och-svar/golvlaggning/behover-man-verkligen-angsparr-under-tragolvet-vid-golvvarme/ Tippar på att de flesta trägolv etc, kräver en plastfolie under för att garantier ska gälla. [citat]
15 svar · 3,5k läst
·
R
Robert-san01: Typ dessa? http://www.elektro-linden.se/productcategory/enkla-vinkelflansar-sidflansar-lattmetall/
2 svar · 1,1k läst
·
Bo.Siltberg
Bo.Siltberg: Är elradiatorn stickproppsansluten? Du kan ju använda en tvåfas- eller trefasgrupp i detta fall, två eller tre faser med gemensam nolla. Det är dock inte klockrent att blanda så pass olika slag av förbrukare som värmeelement och TV. Om värmeelementen är fast anslutna säger jag nej. Och det är heller inte klockrent att välja en flerfasgrupp... I första hand är det separata
18 svar · 6,8k läst
·
Bo.Siltberg
Bo.Siltberg: [citat] Din teori är helt igenom rätt.
2 svar · 6,3k läst
·
S
SiggeEklund: Tja! Har du bild på din nya lampkåpa invändigt med vore det bra. De två skruvarna som du skruvar in från kåpans utsida är väl kopplade till en bygel som dras åt ju mer du skruvar in skruvarna ? Sen ser det ut som att kabeln från lampan går ut genom ett hål på sidan av kåpan vilket ser konstigt ut. Om så är fallet får du koppla bort kablarna från den vita kopplingsboxen,dra
1 svar · 7,7k läst
·
A
anhack: Då får det bli att bryta strömmen till förstärkarna innan jag börjar jobba med kablarna. Tack för svaren!
3 svar · 1,8k läst
R
RobbanLT: Edit: Jag googlade istället ;)
4 svar · 1,2k läst
Magnus E K
Magnus E K: Lite offtopic, men har du nytta av spillvärmen från pannan? Om inte så är detta troligen ett väldigt ineffektivt sätt att tillverka varmvatten. När jag satte in en Biltema-beredare och stängde av pannans elpatron låg jag på plus redan efter en sommar.
5 svar · 1,3k läst
AWWENATION
AWWENATION: Ligger trådarna fritt inne i gummislangen eller är det något annat avledande hölje runt? Som en komplett kabel?
6 svar · 2,1k läst
J
Jake.: Tack för snabba svar. Det är bara en till kopplingsdosa på väggen och den är på motsatt sida. Hur tror ni man hade löst detta på bästa sett? Alltså vad gör man av kablarna vid rivning och hur drar man om dom efter rivning?
3 svar · 4,3k läst
·
O
Oldfart: [citat] Mig veterligen finns det bara två lagliga vägar att få koppla hemma. Den ena är att arbeta på ett elinstallationsföretag och att arbetet utförs på arbetstid inom ramen för dess egenkontrollprogram, eller att genomlida fyra års praktik och sedan kunna ansöka om personlig auktorisation. Så vad är det för utbildning du syftar på här?
23 svar · 6,6k läst
·
A
Avemo: Just att det blir för varmt är lite udda. Olika spisar skall kopplas på olika sätt. Det har att göra med om spisen har 400 eller 230V elementspänning. Om det är en nyare spis är det vanliga om man kopplar den till 400V i stället för 230V att den går sönder. Om det är en spis med gjutjärnsplattor så kan det bli så att ingenting går sönder men att plattorna blir onormalt varma.
2 svar · 1,6k läst
E
elmont: Eller skarva kabeln i marken med en kabelskarv för markförläggning.
8 svar · 1,3k läst
N
Nalleboda: Viss skillnad på Telge energi och vattenfall... Själv har jag så klart vattenfall... 20A, 6050:-/år Överföring: 34 öre/kWh
11 svar · 3,3k läst
Mikael_L
Mikael_L: Jag har kikat på elritningen, och en sak förstår jag inte riktigt. Är det ritat in en fläkt vid nästan varje fönster? Varför i så fall?
27 svar · 5,9k läst
P
prunila: [citat] Ok! Skönt att det finns hopp. Den sitter verkligen så dumt placerad just nu. Kanske får skära med kniv runtom så att jag får loss den då! Tack för lösningarna! Verkligen så stor hjälp!
7 svar · 3,2k läst
·
tommib
tommib: Ah, righty. Jag glömde det där. Det visar hur stor vanans makt är..... Det mest pinsamma är att jag själv har skrivit en del i ovan nämnda tråd.
6 svar · 5,2k läst
·
M
Matten: Det man behöver tänka på är att om du bor i lägenhet eller annan gemensam byggnad så kan du ha ett kaskadnät. Dvs det är kopplat uttag till uttag, ibland från granne till granne. Om du tar bort ditt egna uttag kan du släcka antennuttagen hos grannen.
4 svar · 13,7k läst
eriobe
eriobe: Tack för alla svar. Syftet med fast installation var att monteringen blir mycket smidigare. Upp med lampa i med sladd, klart. Annars alla kablar dras och tejpas. Olika långa är sladdarna också. Så ibland måste man krångla med extra loopar.
14 svar · 5,0k läst
·
M
msjoho: Det visade sig att lampan var trasig, bytte den idag och nu fungerar det igen. Märkligt när en helt ny LED som ska hålla 15k timmar går sönder nästan direkt? Tack för era tips!
13 svar · 6,0k läst
·
M
MrMinkhe: [citat] Ja det var ett märkligt fel...
9 svar · 2,3k läst
N
Nizztos: Halband blir nog bra. Tack för tipset.
2 svar · 674 läst
Cruzze
Cruzze: [citat] Bra klargörande...!:ok:
10 svar · 5,3k läst
·
Zideman
Zideman: [citat] Tack så mycket för snabbt svar.
2 svar · 2,3k läst
·
Bo.Siltberg
Bo.Siltberg: Nånting åt det hållet, man får göra en bedömning, även av isoleringens skick. I ditt fall skulle det räcka att klippa bort 1 centimeter.
3 svar · 2,0k läst
·
U
utgång: En Eltako.
30 svar · 12,6k läst
·
U
30 svar · 12,6k läst
·
KnockOnWood
KnockOnWood: [citat] Från centrum fästplatta: Ner 25 cm, upp 7 cm. Från underkant fästplatta till underkant glasglob 19 cm. Och lampan är en enkel, billig Albert från ClasO, som gick för reapris 99 kr varje höst förr.
7 svar · 3,9k läst
·
E
elmont: Som elektriker kan jag kolla om ett jobb är rätt utfört men inte ge nått godkännande.
8 svar · 2,1k läst
Müssli
Müssli: [citat] Det tråkiga svaret är att det är omöjligt att svara på utan att veta mer om kabelavstånd, förimpedans och kortslutningsström.
5 svar · 893 läst
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.