3 462 läst ·
18 svar
3k läst
18 svar
Fuskbygge elinstallation - Behöver fixas
Du måste prata med bostadsrättsföreningen om vad det finns för alternativ för dig. Din elcentral är avsäkrad med 16 A. Det innebär att du kan ta ut maximalt 3680 W i hela lägenheten*. Oavsett om du drar fram en till kabel för ugnen kommer du inte kunna köra den och vattenkokaren samtidigt eftersom bägge apparaterna sannolikt har anslutningseffekter i häradet 2 kW. Samma problem uppstår om du t.ex. försöker dammsuga samtidigt som du kör vattenkokaren eller ugnen. Lägenheten är byggd för att ha en gasspis vilket drastiskt sänker effektbehovet. När lägenheten byggdes hade man inte särskilt mycket elapparater, det var mest lite lampor och någon radio, i värsta fall en TV.
Om det blir aktuellt att uppgradera elmatningen till din lägenhet, se om du kan få trefas 16 A med det samma, annars är enfas 25 A bättre än det du har nu.
När du har uppgraderat matningen till lägenheten kan det vara aktuellt att dra fram en separat matning till ugnen men innan du har det är det liksom ingen mening med det. Enda skillnaden kommer vara att du drar huvudsäkringen istället för gruppsäkringen.
* I praktiken går det att överlasta lite en kort stund men man ska inte räkna med det.
Om det blir aktuellt att uppgradera elmatningen till din lägenhet, se om du kan få trefas 16 A med det samma, annars är enfas 25 A bättre än det du har nu.
När du har uppgraderat matningen till lägenheten kan det vara aktuellt att dra fram en separat matning till ugnen men innan du har det är det liksom ingen mening med det. Enda skillnaden kommer vara att du drar huvudsäkringen istället för gruppsäkringen.
* I praktiken går det att överlasta lite en kort stund men man ska inte räkna med det.
Tack för svaret, nu förstår jag.tommib skrev:
Du måste prata med bostadsrättsföreningen om vad det finns för alternativ för dig. Din elcentral är avsäkrad med 16 A. Det innebär att du kan ta ut maximalt 3680 W i hela lägenheten*. Oavsett om du drar fram en till kabel för ugnen kommer du inte kunna köra den och vattenkokaren samtidigt eftersom bägge apparaterna sannolikt har anslutningseffekter i häradet 2 kW. Samma problem uppstår om du t.ex. försöker dammsuga samtidigt som du kör vattenkokaren eller ugnen. Lägenheten är byggd för att ha en gasspis vilket drastiskt sänker effektbehovet. När lägenheten byggdes hade man inte särskilt mycket elapparater, det var mest lite lampor och någon radio, i värsta fall en TV.
Också tack till er alla som hjälpte mig så snabbt.
Skippar att göra nåt, blir att inte använda dammsugare, vattenkokare, ugn, spis osv samtidigt.
Liten synpunkt:E evoline skrev:
Jag anser att det skulle fungera utmärkt att använda vattenkokare och ugn samtidigt utan att huvudsäkringen går. Både ugnen och vattenkokaren är "av - på" - ugnen kör fullt några minuter när den startar och värmer upp, sedan är det av/på. Vattenkokaren kör fullt i några minuter. Jag utgår från att Din vattenkokare är märkt 2300W, inte 3600W...
Troligen har man bytt från "gamla omoderna" skruvsäkringar till de fina moderna automatsäkringarna, utan att ändra något i installationen. Då blev det så här. Med skruvsäkringar hade det fungerat, både i gruppen och i huvudsäkringen.
Och förresten "ugn" - har Du ingen spis? Plattor?
Sedan håller jag med andra, det är väldigt ovanligt med 1-fas 16A tom i en liten lägenhet. Det brukade vara 1 x 25A, och då hade det inte varit ens någon fundering på funktionen. Att bara ha 1 x 16A, dvs 3 600W i en lägenhet känns idag snålt, och motsvarar helt klart en gasspis! Med 1 x 25 skulle det vara 5 750W att tillgå, inget för en gigant-spis, men helt ok att leva med. Kanske har Du inte diskmaskin + tvättmaskin + torktumlare + hårtork + dammsugare + storspis + mikro + kaffemaskinen maximal, och definitivt inte samtidigt (för då måste Du även ha AC-anläggningen "Svalka" ;-)
Jag håller INTE med andra om att omläggning till 3-fas skulle lösa alla problem - redan 1-fas men större säkring skulle vara bra nog.
Men en sådan omläggning påverkar troligen hela huset - hur ser fördelning ut, hur ser huvudledningar ut etc. Hur många våningar har huset? Är det ett gammalt HSB?
"Fasta kostnaden" till elverket brukar vara för enfas 25A som lägsta tariff - inget att spara där på 16A.
Klicka här för att svara