Hej!
Idag har jag 4 lyktstolpar på uppfarten till huset. Dessa styrs med ett astronomiskt ur som sitter i elskåpets DIN-skena. Lyktstolparna är tända hela natten och släckta på dagen. drivningen är på 230V (lamporna är vanliga LED-lampor på 10 watt) alltså, utgången på astronomiska uret är koppat direkt till lamporna(230V). Astronomiska uret ska klara laster på 10A och Lamporna klara dimmer.
Jag vill utöka med en rörelsevakt och dimmer.
Min fråga är om någon har en idé till setup där lamporna lyser nerdimmrat hela natten och när rörelsevakten slår till så ska lamporna lysa med full effekt. På dagen ska de vara helt släckta. Jag vill helst styra från elskåpet(DIN). Sensorn till rörelsevakten kommer jag sätta ovanför garaget och dra kabel till elskåpet.
Hoppas någon har en bra idé till setup!
Idag har jag 4 lyktstolpar på uppfarten till huset. Dessa styrs med ett astronomiskt ur som sitter i elskåpets DIN-skena. Lyktstolparna är tända hela natten och släckta på dagen. drivningen är på 230V (lamporna är vanliga LED-lampor på 10 watt) alltså, utgången på astronomiska uret är koppat direkt till lamporna(230V). Astronomiska uret ska klara laster på 10A och Lamporna klara dimmer.
Jag vill utöka med en rörelsevakt och dimmer.
Min fråga är om någon har en idé till setup där lamporna lyser nerdimmrat hela natten och när rörelsevakten slår till så ska lamporna lysa med full effekt. På dagen ska de vara helt släckta. Jag vill helst styra från elskåpet(DIN). Sensorn till rörelsevakten kommer jag sätta ovanför garaget och dra kabel till elskåpet.
Hoppas någon har en bra idé till setup!
Medlem
· Västerbottens län
· 18 047 inlägg
Dimmer efter astrouret och rörelsevakten kortsluter över dimmern.
Protte
Protte
Principiellt kan du fixa detta med en dimmer, ett relä och en rörelsevakt samt ditt befintliga ur. Uret styr om det ligger spänning till kresten överhuvudtaget. Efter detta kopplar du reläet och på reläets ena utgång dimmern och andra utgången direkt till lamporna. Spolen på reläet styr du med rörelsevakten.
Enda frågan är vad en eventuell dimmer tycker om att få lasten bortkopplad plötsligt. Det borde inte vara något stort problem men jag vet inte säkert.
Du borde också kunna använda en Eltako EUD12D-UC och koppla rörelsevakten till central på.
Edit: Ja, du kan också koppla som protte skrev utan reläet.
Enda frågan är vad en eventuell dimmer tycker om att få lasten bortkopplad plötsligt. Det borde inte vara något stort problem men jag vet inte säkert.
Du borde också kunna använda en Eltako EUD12D-UC och koppla rörelsevakten till central på.
Edit: Ja, du kan också koppla som protte skrev utan reläet.
Astrouret borde kunna ersättas av en Plejd-puck som både har dimmer, astrour och ingång för rörelsevakt inbyggt. Är dock osäker på om den går att ställa in så du får full belysning när rörelsevakten är aktiv och att den kan återgå till dimmrat läge när rörelsevakten släpper. Men det finns det garanterat någon annan här som vet. Det borde rimligen fungera.
https://www.plejd.com/
https://www.plejd.com/
En tanke som slog mig, kanske någon med mer teoretisk kunskap kan rätta mig om jag är inne på fel spår 
Om du byglar tändtråden från rörelsevakten till utgången på dimmern, givetvis är det ju samma grupp och alltså samma fas.
Dimmern kapar ju vågen i ena kanten och när rörelsevakten skickar ut spänning i tändtråden så ska ju lamporna lysa med full styrka. Men jag vet inte om detta kan ställa till det för dimmern.
Kanske någon annan som vet.
Bara en tanke som kanske fungerar.
Om du byglar tändtråden från rörelsevakten till utgången på dimmern, givetvis är det ju samma grupp och alltså samma fas.
Dimmern kapar ju vågen i ena kanten och när rörelsevakten skickar ut spänning i tändtråden så ska ju lamporna lysa med full styrka. Men jag vet inte om detta kan ställa till det för dimmern.
Kanske någon annan som vet.
Bara en tanke som kanske fungerar.
Medlem
· Västerbottens län
· 18 047 inlägg
Finns en sak man ska vara medveten om, de flesta rörelsevakter skickar ut ström när strömen slås till.
Så varje dag när astrouret slår till kommer belysningen att lysa för fullt den inställda tiden.
Men det är väl inget större problem..........
Går komma runt med ett extra relä, eller om man hittar en vakt med separat reläanslutning.
Protte
Så varje dag när astrouret slår till kommer belysningen att lysa för fullt den inställda tiden.
Men det är väl inget större problem..........
Går komma runt med ett extra relä, eller om man hittar en vakt med separat reläanslutning.
Protte
Inga problem med den saken
Se till att rörelsevakten är spänningssatt hela tiden genom arr bygla matningen till den från matningen till uret.
Det är tändtråden från den som ska byglas till dimmern
Bifogar ett snabbt ritat kretsschema.
Dimmern är en Eltako EUD12NPN-UCoch rörelse vakten är en vanlig enkel rörelsevakt som kostar ca en hundring
Tänk på att beteckningarna på apparaterna skiljer sig åt beroeende på fabrikat och modell.
Se till att rörelsevakten är spänningssatt hela tiden genom arr bygla matningen till den från matningen till uret.
Det är tändtråden från den som ska byglas till dimmern
Bifogar ett snabbt ritat kretsschema.
Dimmern är en Eltako EUD12NPN-UCoch rörelse vakten är en vanlig enkel rörelsevakt som kostar ca en hundring
Tänk på att beteckningarna på apparaterna skiljer sig åt beroeende på fabrikat och modell.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Om det ska bli helt enligt TS beskrivning får L' från rörelsevakten också ligga före uret parallellt med dimmerns utgång så det är helt släckt dagtid.U Uffe A skrev:Inga problem med den saken
Se till att rörelsevakten är spänningssatt hela tiden genom arr bygla matningen till den från matningen till uret.
Det är tändtråden från den som ska byglas till dimmern
Bifogar ett snabbt ritat kretsschema.
Dimmern är en Eltako EUD12NPN-UCoch rörelse vakten är en vanlig enkel rörelsevakt som kostar ca en hundring
Tänk på att beteckningarna på apparaterna skiljer sig åt beroeende på fabrikat och modell.
[bild]
Medlem
· Västerbottens län
· 18 047 inlägg
Rörelsevakten har ju för det mesta en ljusinställning också men den kan komma både tidigare och senare än astrouret.
Protte
Protte
Klicka här för att svara
