El
etompau: Överledning i värmepatronen. Jag hade nog börjat med en rörmokare, såvida du inte kan byta/mäta patronen själv.
hempularen: Det som brukar kunna döda en dimmer är när en glödlampa går sönder. Det blir kortslutning i lampan under ett kort ögonblick. Det beror på att när glödtråden (som har ett visst motstånd ) brinner av, så bildas en ljusbåge. Strömmen hoppar över gapet. En ljusbåge har lågt motstånd. När väl ljusbågen har tänt, så vandrar ändarna av ljusbågen mot anslutningstrådarna där
elmont: Men använd en "bra" tejp, dom billigaste i lågprisbutikerna brukar inte sitta på plats så länge då klistret har en tendens att släppa efter en tid. "Riktig" eltejp ser lika ut men kostar någon krona mer och har ett klister av en helt annan kvalitet.
jesper33: Inte för att vara dryg, men hur gör du när du klipper, kabeln får följa med liggande på marken när du drar klipparen fram och tillbaka, ta och lyft upp den och håll den i handen tillsammans med greppet på klipparen så det blir en låååång sväng på kabeln.
karkka: Blev rätt, tror du eller mätte du fram att det blev rätt kopplat. Inte för att jag tror att dom föregående gjort fel. Men det handlar om kontroll av eget arbete. Utför man elinstallationer ska man kontrollera att man gjort rätt och det gör man delvis via mätning.
Bo.Siltberg: Kalla det vidarekoppling istället. Om armaturen inte medger vidarekoppling så kan du inte koppla vidare från armatur till armatur utan behöver använda kopplingsdosor eller ett stjärnnät. Vad säger installationsanvisningen? Då det dessutom handlar om en fast installation av 230 V så behöver lite kontrollfrågor ställas till vilken kabel du använder och hur anslutningsterminalen ser ut
erikssonandreas: Tack för alla svar och tips! Har fått svaret, det var även två säkringar för att få bort all spänning
Magnus E K: Ett sätt att göra det lagligt och ofarligt är att klippa kontakten, koppla in en 12V-transformator och köpa 12 V LED-ljuskällor.
JohanJack: [citat] Watty känns som helt rätt produkt men de verkar va slut atm, har signat upp till deras nyhetsbrev. Tack för info
Minkqvist: Uppdatering: Gjorde anmälan men de ansåg att ingen åtgärd behövdes så vida inte vi ansåg att kabeln utgör snubbelrisk eller liknande.
Nötegårdsgubben: Så är det säkert, plast med mjukgörare i snarare än naturgummi. Men gäller inte det nästan allt vi kallar gummi, att det är syntetiskt framställt av någon form av oljederivat? Jag förstår att själva poängen med att bara följa reglerna är slippa sådana här diskussioner, men om det är etenpropengummi, kloroprengummi* eller något som inte ens kallas gummi – det är ju i grunden
anders07: Pratar du just rökdetektorer, brandspjäll etc. så är det lite felaktigt att säga att de "seriekopplas" utan de "kopplas i serie"... Något som inom ellära är seriekopplat innebär att det finns ett spänningsfall över varje enskild "apparat" (=resistans) och summan av spänningsfallet blir matningsspänningen, t.ex. du har 10 volt (V) matning och du kopplar två likadana lampor i serie
perjar: För privatbostäder finns numera olika trådlösa teknologier som helt tar bort behovet av signal/data-kablar. Använder själv Z-wave. fungerar alldeles utmärk och är väldigt flexibelt. Inga nya ledningsdragningar och man kan programmera sina brytare och brukare precis som man vill.
SkaneErik: Tack för svaren! Det gick att passa in ROT-dosan med rätt avstånd så det löste sig Elmont: låg förhöjningsram har jag också använt i andra fall, men här skulle den tillkommande belysningsgruppen matad från en annan säkring så kunde/ville inte blanda i samma dosa/ram.
Bo.Siltberg: Eftersom det är infällda rör så går inte 16 A / 1.5 mm² ihop. Det alternativ som är möjliga är då - 16 A / 3 G 2.5 mm² (enfas) - 10 A / 4 G 2.5 mm² (tvåfas) Man behöver alltså dra om/dra nya ledningar i båda fallen. Det ska också vara en separat gruppledning till badet så att ingenting annat berörs.
Leif i Skåne: Om man har dosor så kan man sätta pucken i en sådan oftast vid taket rakt ovanför där du har din kontakt. Tag en bild som visar hur det ser ut. Här ör en typisk koppling med en vanlig osmart dimmer med Nolla. [bild]
useless: [citat] Dom små plastöverfallen som ska skruvas fast så dom klämmer fast kablarna. [bild] Men det kanske är inbyggt i locket till skarvdosan?
inspectah44: Kanon, tack för hjälpen. Då kör jag på som tänkt! :rofl:
BirgitS: [citat] Låter som en bra elektriker! Men som Bo skrev, kolla gärna med styrelsen om det pågår något arbete med att upprusta föreningens elnät.
Mikael_L: Typ så jag tänker också. Men ärligt talat, UT525/526 hittar du nog inte snorbilligt tillsammans med chuko-stickpropp, den kanske inte ens säljs i det utförandet. Klipp bort den som inte passar och skruva dit en stickpropp inköpt på Jula, sen kör du så det ryker. :) Det är inte svårare än så. Frågan ligger i min mening mer om ifall du (eller någon annan) alls har tillräcklig
2yoggi: OCD elektriker var kanske överdrivit, dock söker jag fortfarande efter en nogran och pålitlig elektriker för arbete i Lund.
etompau: Gissar att blå ledare är neutralledare och ska sitta ensam, de två andra ledarna kopplas ihop i lampsockeln.
cpalm: Intressant med tanke på att dessa don precis blivit formellt godkända i sverige.
Slugge: De vill gärna ha mätaren åtkomlig. Snart dags för byte.. Be elektrikern dra igång processen så fort som möjligt.