El
Peter2400: En kompis bad mig att komma förbi och hjälpa honom koppla in några armaturer i vardagsrummet. Han hade hade haft hantverkare där som satt upp råspont i taket som de sedan sprutade vitt. ALLA kablar i kopplingsdosan i taket var HELT vita, färgen satt riktigt bra också. Gick inte alls bra att reda ut vad som gick var:seenoevil:
Tronxy: [citat] Ah då förstår jag :) Tänkte eftersom dom behöver en nolla till sig så trodde jag att det behövdes separeras. Då är jag med
Ragnar_AT: El i Italien är rätt blandad. Det finns tre typ av stickpropp och fem typ av uttag. -S11: italiensk stickpropp 10 A ("ljuspropp") - S17: dto., 16 A ("kraftpropp") - Schuko - P11: uttag 10 A - P17: uttag 16 A (väldig ovanlig idag) - P17/11: kombinerad 10 och 16 A (mest vanlig typ) - P30: accepterar S11 och Schuko - Universal: S11, S17 och Schuko De flesta prylar levereras med Schuko-propp men
LukasK: [citat] Tackar! Ja, givetvis är det samma fas och grupp, men bra att du klargjorde det då jag missade det.
tommib: N1XV finns i fåtrådig variant i de klenare dimensionernea vilket gör den ganska stel och tungjobbad. RV-K är vad jag förstår alltid fintrådig och blir därmed mjukare och mer följsam, mer som en gummikabel.
Myckling: Tack för svar. Det märkliga är att nu värmer den som den ska och säkringen löser inte ut längre. Beredarens märkström tolkar jag som drygt 7A och säkringen är en 10A. Elpatronen är tydligen rostfri. Märkligt att det funkar igen. Blir intressant att se om det bara är tillfälligt. [bild] [bild]
El-Löken66: Okej. Säger inte ni har fel. Om frågan ställs så här då, hur länge har elektrisk golvvärme installerats i svenska hem?
TheHerbalist: Okej tack allihop för svar men då vet jag vad som behövs och han som ärger detta får fixa elen helt enkelt :crysmile:
Mikael_L: [citat] Och man kan ju tillägga att just detta är enligt reglerna, dvs standarden ss4364000 (elinstallationsreglerna) samt god elteknisk praxis samt alla elsäkerhetsverkets föreskrifter. Sen kan du förstås välja att göra på ett regelvidrigt sätt, men i och med att du frågar så antar jag att du vill ha ett godkänt utförande.
JohanLun: Om trend eller renova passar bäst i ett renoverat sekelskifteshus är ju lite av en smaksak. Samtidigt så tror jag att för en stor del av befolkningen är detta något man inte ens reflekterar över. Detsamma gäller väl i princip om man tar plastklammer, klemmi-klammer eller lettiklammer... Funktionellt är det ju bra med alla, men jag tycker ändå att letti och EKRK mer påminner om
LoTiX: [citat] Update han svängde förbi och fixade det idag, lät inte som han hade räknat med att vvs redan fått allt sitt klart och att vi var igång och bastade. Hur som är påsken räddad!
Svante Svenson: Du kan ju, med något dorn eller borr, gå på väggen bakom uttaget och se hur hårt det är. Om det inte är så fasligt hårt kan du konsultera elektriker om hur det ska tas upp och sen knacka loss själv, elektrikern måste komma in förmodligen flera gånger dock.
Dracula: [citat] Hej, Jag puffar en 8 år gammal tråd :) Jag står för exakt samma problematik, men min tanke jag hade är att flytta brytaren o golvvärmereglaget till andra sidan väggen, alltså på utsidan av badrummet - genom att borra igenom befintliga väggdosor(det hade du väl gjort redan med golvvärmens reglage). Den enda vinsten med att ha brytaren på insidan av badrummet i mitt tycke är
Nomijah: [citat] Tack! Då har jag tänkt rätt, det var skönt att höra. Och ja, byglarna ska jag inte glömma.
prototypen: Surret är nog i sin ordning, det är magnetspolen till kortslutningsskyddet som ligger och smådrar i utlösningsmekanismen. Att det blir varmt beror på att bimetallen i överlastskyddet blir varm av strömmen som går genom. Protte
zno: [citat] Tack för svar trots min röriga beskrivning. Du hade helt rätt i att belastningen blev för låg. Det löste sig genom att helt enkelt ersätta 10W-lampan med en på 20W :)
Mats_Andersson: [citat] Plinten är för AL kabel, och som det ser ut, endast AL kabel, så den bör du byta, kan dessutom vara så att den kan vara gränsfall för att det går att få en 10 mm2 att sitta fast i den, köp en sådan här istället, stabil och bra att jobba med. https://www.elbutik.se/product.html?product_id=426968 /Mats
El-Löken66: Okej, vi får vänta in att någon annan kommer och summerar. Jag skulle tro att Sverige har en ganska stolt tradition av kabelindistri men tyvärr säljs ju det mesta i vanlig ordning utombys.
LaT: [citat] Pannan är dimensionerad för & skall ha en pump som ger ett visst flöde vid ett visst Delta-T. Ett givet flöde överpannan ger ett givet tryckfall över pannan. Normalt dimensionerande Delta-T är 10-20C för en panna. Det betyder att en panna på tex 25kW skall ha ett flöde på 1,44m3/h vid ett Delta-T på 15C. Ställ in pumpen på ~1kPa , det är nog standard. Ju lägre Delta-T,
Mikael_L: Det mesta elmaterialet har blivit lite vitare, mindre gult, de senaste 20 åren, det är naturligtvis för att trenden allmänt går mot mer vitt (och ljusgrått) utan gula inslag. Ibland lanseras en ny, vitare serie, som t.ex. gamla anrika ELKO RS (fjällvit, RAL9010) som nu har kommit i en vit variant (renvit, RAL 9003) och dessa RAL-koder är väl närmast att översätta med RAL9010 - NCS
Manhunter: Det är känt att nätdelen är dålig sändning från Kina.
Papperskatt: Här kan du köpa beiga knoppar. https://www.aliexpress.com/item/32818829336.html?spm=a2g0s.8937460.0.0.4de32e0epYst4f [bild]
Andresm: Hej vill ersätta några gamla Roth Rumstermostat mot några andra med display (lite mordernare) vilka jag använda mig av? tacksam för alla tips
Alfredo: [citat] Jag tror mig ha hört att det även existerar andra alternativ... ;)
useless: [citat] Om du drar 16 A i varje fas så blir strömmen i nollan 0 A. Det är därför den heter nolla...
tommib: Om grön har spänning beror mycket riktigt på brytarnas läge. Samma med blå. Jag kan inte uttala mig om Nexan men om de har ett kopplingsschema för sparkoppling så reder du nog ut det ja. Bara så det blir sagt så är det olagligt för dig att göra kopplingen själv. Gör den noggrant så att ingen behöver fundera på vem som gjorde det.