Hej,
Håller på att bli galen.
Får inte taklampan att släckas genom att bryta strömmen på strömbrytaren på ”vanligt” sätt. Enda sättet att få lampan att slockna är att snabbt trycka på/av på brytaren.
Jag hoppas det framgår av bild 2 men fas är kopplad till L och tändtråden till den ena utpilen.
Någon vänlig själ som kan förklara vad som är fel?
Håller på att bli galen.
Får inte taklampan att släckas genom att bryta strömmen på strömbrytaren på ”vanligt” sätt. Enda sättet att få lampan att slockna är att snabbt trycka på/av på brytaren.
Jag hoppas det framgår av bild 2 men fas är kopplad till L och tändtråden till den ena utpilen.
Någon vänlig själ som kan förklara vad som är fel?
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Den lilla ström & spänning som induceras i tändtråden när den går parallellt med belastad fasledare räcker för att driva led-lampor.
Det du behöver är en ”bottenlast”/”störskyddskondensator” parallellt med lampan, tex
https://www.elbutik.se/product.html/storskyddskondensator-01f
https://www.elbutik.se/product.html/eltako-bottenlast
Det du behöver är en ”bottenlast”/”störskyddskondensator” parallellt med lampan, tex
https://www.elbutik.se/product.html/storskyddskondensator-01f
https://www.elbutik.se/product.html/eltako-bottenlast
Tusen tack för svar! Bara för att dubbelkolla att jag förklarade mitt problem tydligt. Jag tänkte att ditt svar gäller då lampan lyser svagt och inte slocknar helt. Min lampa slocknar, men först efter jag ”dubbelklickar” på strömbrytaren. Men mitt fel avhjälpes alltså med den bottenlast du länkar till? Tack!Demmpa skrev:
Har du bytt strömbrytare eller har det fungerat innan?
Du skriver LED,har det alltid varit samma led som sittit där?
Eller har det blivit utbytt nyligen?
Vad är det för typ?
230V eller med drivdon?
Vem har bytt det, firma eller någon annan?
Svarar du på dessa frågor så kan du få hjälp.
Annars så kan vi bara gissa
Du skriver LED,har det alltid varit samma led som sittit där?
Eller har det blivit utbytt nyligen?
Vad är det för typ?
230V eller med drivdon?
Vem har bytt det, firma eller någon annan?
Svarar du på dessa frågor så kan du få hjälp.
Annars så kan vi bara gissa
Det har inte suttit någon taklampa där innan. Huset har totalrenoverats och lämnades med el framdragen till taklampan.U Uffe A skrev:Har du bytt strömbrytare eller har det fungerat innan?
Du skriver LED,har det alltid varit samma led som sittit där?
Eller har det blivit utbytt nyligen?
Vad är det för typ?
230V eller med drivdon?
Vem har bytt det, firma eller någon annan?
Svarar du på dessa frågor så kan du få hjälp.
Annars så kan vi bara gissa![]()
Taklampan jag köpte kommer från Markslöjd och kopplades in väldigt enkelt enligt bild.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Vägguttaget skruvades loss i samband med en tapetsering vi utförde själva. Jag tog dumt nog inga bilder på hur det såg ut före. Detta eftersom det såg relativt okomplicerat ut med en fas och en tändtråd.
Men nu får jag inte ihop det igen. Den enkla lösningen är kanske att testa med en icke-led lampa.
Jag förstår bara inte varför den släcks helt med ett ”dubbelklick” på brytaren men inte med ett vanligt klick som jag skulle förvänta mig.
Vilket detektivarbete! Ja, när du säger det kommer jag ihåg denna dosa bakom garderoben som jag helt glömt bort och förbisett.Andreas La Motte skrev:
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Nu förvandlades dock det till synes väldigt enkla till något mer avancerat.
Jag såg framför mig tre tåtar vid lampan och två vid brytaren och tänkte ”hur svårt kan det vara.. ”
Hoppas någon förstår hur detta hänger samman.
Liten anmärkning: alldeles för mycket naken koppar på inkommande kopplingstråd, de ska bara vara skalade så pass mycket att tråden bottnar i sockerbiten.M Mårran75 skrev:Vilket detektivarbete! Ja, när du säger det kommer jag ihåg denna dosa bakom garderoben som jag helt glömt bort och förbisett.
[bild]
Nu förvandlades dock det till synes väldigt enkla till något mer avancerat.
Jag såg framför mig tre tåtar vid lampan och två vid brytaren och tänkte ”hur svårt kan det vara.. ”
Hoppas någon förstår hur detta hänger samman.
Klicka här för att svara