Hej,

Håller på att bli galen.

Får inte taklampan att släckas genom att bryta strömmen på strömbrytaren på ”vanligt” sätt. Enda sättet att få lampan att slockna är att snabbt trycka på/av på brytaren.

Jag hoppas det framgår av bild 2 men fas är kopplad till L och tändtråden till den ena utpilen.

Någon vänlig själ som kan förklara vad som är fel?

Grön strömbrytare monterad på vägg med synliga ledningar och kopplingsschema.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Eluttag med öppen kabeldragning och kopplade trådar, nära vägg utan skyddande kåpa.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Mårran75
  • Laddar…
Demmpa Demmpa skrev:
Den lilla ström & spänning som induceras i tändtråden när den går parallellt med belastad fasledare räcker för att driva led-lampor.

Det du behöver är en ”bottenlast”/”störskyddskondensator” parallellt med lampan, tex
[länk]
[länk]
Tusen tack för svar! Bara för att dubbelkolla att jag förklarade mitt problem tydligt. Jag tänkte att ditt svar gäller då lampan lyser svagt och inte slocknar helt. Min lampa slocknar, men först efter jag ”dubbelklickar” på strömbrytaren. Men mitt fel avhjälpes alltså med den bottenlast du länkar till? Tack!
 
Har du bytt strömbrytare eller har det fungerat innan?
Du skriver LED,har det alltid varit samma led som sittit där?
Eller har det blivit utbytt nyligen?
Vad är det för typ?
230V eller med drivdon?
Vem har bytt det, firma eller någon annan?
Svarar du på dessa frågor så kan du få hjälp.
Annars så kan vi bara gissa ;)
 
U Uffe A skrev:
Har du bytt strömbrytare eller har det fungerat innan?
Du skriver LED,har det alltid varit samma led som sittit där?
Eller har det blivit utbytt nyligen?
Vad är det för typ?
230V eller med drivdon?
Vem har bytt det, firma eller någon annan?
Svarar du på dessa frågor så kan du få hjälp.
Annars så kan vi bara gissa ;)
Det har inte suttit någon taklampa där innan. Huset har totalrenoverats och lämnades med el framdragen till taklampan.

Taklampan jag köpte kommer från Markslöjd och kopplades in väldigt enkelt enligt bild.

Nyinstallerad taklampa med elanslutningar synliga i takdosan innan montering av lampkåpan.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Vägguttaget skruvades loss i samband med en tapetsering vi utförde själva. Jag tog dumt nog inga bilder på hur det såg ut före. Detta eftersom det såg relativt okomplicerat ut med en fas och en tändtråd.

Men nu får jag inte ihop det igen. Den enkla lösningen är kanske att testa med en icke-led lampa.

Jag förstår bara inte varför den släcks helt med ett ”dubbelklick” på brytaren men inte med ett vanligt klick som jag skulle förvänta mig.
 
  • Gilla
tiddeR70
  • Laddar…
Tändtråden från brytaren är grå men vid lampan har den blivit brun, du behöver följa kabeln från brytaren. Finns det kanske en dimmerpuck mellan?
 
  • Gilla
Mårran75 och 1 till
  • Laddar…
alm82 Andreas La Motte skrev:
Tändtråden från brytaren är grå men vid lampan har den blivit brun, du behöver följa kabeln från brytaren. Finns det kanske en dimmerpuck mellan?
Vilket detektivarbete! Ja, när du säger det kommer jag ihåg denna dosa bakom garderoben som jag helt glömt bort och förbisett.

Elektrisk anslutningsdosa med flera kablar monterad i vägg bakom garderob.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Nu förvandlades dock det till synes väldigt enkla till något mer avancerat.

Jag såg framför mig tre tåtar vid lampan och två vid brytaren och tänkte ”hur svårt kan det vara.. ”

Hoppas någon förstår hur detta hänger samman.
 
Enklast är att komplettera brytare med en fjäder så pucken fungerar som tänkt, detta förutsätter att lampan är dimbar med denna dimmer.
 
  • Gilla
Mårran75 och 1 till
  • Laddar…
M Mårran75 skrev:
Vilket detektivarbete! Ja, när du säger det kommer jag ihåg denna dosa bakom garderoben som jag helt glömt bort och förbisett.

[bild]

Nu förvandlades dock det till synes väldigt enkla till något mer avancerat.

Jag såg framför mig tre tåtar vid lampan och två vid brytaren och tänkte ”hur svårt kan det vara.. ”

Hoppas någon förstår hur detta hänger samman.
Liten anmärkning: alldeles för mycket naken koppar på inkommande kopplingstråd, de ska bara vara skalade så pass mycket att tråden bottnar i sockerbiten.
 
  • Gilla
Mårran75
  • Laddar…
Köp en impulsfjäder till schneiderbrytare
Montera den
Ev får du byta ljuskälla om den du har inte är dimbar
 
  • Gilla
Mårran75
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.