D
Jag ska dra upp två ledningar till taket (skorstenen) från vardagsrummet. Den ena ska det gå ström igenom (3g1,5) och den andra är en signalkabel för tempsensor.

Är det ok att låta signalkabel och strömkabel gå från samma apparatdosa upp till taket. De går i separata rör hela vägen?

Ett alternativ skulle vara att dra en 5g1,5 hela vägen men jag är osäker på om den går in i 16mm flexslang.

Problemet som du syftar på är om kraftkabeln kommer störa signalen på något sätt antar jag?
Bäst är väl om det går att separera hela vägen?
Sedan vet jag inte hur mycket 230V stör men chansen finns antar jag.
Varför kan dom inte gå separat?

Vid 5g1,5 tänkte du använda svart och grå som signaltrådar då?

D
Ska de gå separat hela vägen så behöver jag sätta en extra apparatdosa och det får inte plats.

Båda kablarna kommer från en styrbox i vardagsrummet.

Det finns ju skärmade kablar som ska skydda mot störningar men hittar inga nu på stört.
Annars är ju rådet att skilja signal och kraftkabel åt.
Men jag kan inte se att det skulle vara någon fara i att testa så länge allt är rätt kopplat, det värsta som kan hända är väl att tempgivaren ger konstiga resultat?
Kanske nån med mer materialerfarenhet kan svara?

• Gilla
Derbyboy
  • Laddar…
Det finns ju kablage som kombinerar el/styr i samma kabel, EQLQ Easy Styr från nexans till exempel.

• Gilla
Derbyboy
  • Laddar…
elmontören elmontören skrev:
Det finns ju kablage som kombinerar el/styr i samma kabel, EQLQ Easy Styr från nexans till exempel.
Får man använda det som både strömkabel till en apparat med L1,N,PE och sedan L2,L3 som signal till en givare?
Eller EQLQ kanske bara finns som 3-ledare?

Redigerat:
D
Den måste gå in i en 16mm flexslang också.

Får jag gå ner till 1mm3 till rökgasfläkten?

bästa vore en gummikabel 3g1.0 + 2 x 0,75

Nja, gå inte under 1,5 mm2 i fast installation om du ska ha säkrat till 10A.
Kan du ta en bild på där 2 dosor inte får plats så kanske det finns en lösning där, som jag förstår det så är det problemet

D
Tack för all input.

Tyvärr inte på plats. Det är mellan två reglar i en badrumsvägg.

rökgasfläkten sitter på skorstenen. Därifrån går det en flexslang 16mm ner till en apparatdosa som sitter i vardagsrummet.

Normalt sätter man styrboxen utanpå skorstenen men eftersom jag vill modifiera styrboxen med en kontaktor och ett z-wave relä blir det bättre sätta den i vardagsrummet.

Om jag ansluter styrboxen med stickkontakt blir det fast installation då?

alltså

stickkontakt i väggen med gummikabel till styrbox. Från styrboxen tillbaka till väggen (inte samma apparatdosa som stickkontakten) och sen upp till taket.

Nu ska jag inte kalla mig expert på alla gråzoner men man kan väl säga att fast installation är om man behöver verktyg för att sätta dit eller ändra.

D
Jag har ingen aning.

Får det ens komma ut en sladd från väggen med en stickpropp? Som jag sen kopplar in i ett uttag....

känns ju skumt men svårt att få till styrboxen uppe på skorstenen

Nej det kan jag aldrig tänka mig, gör inte det

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.