4 449 läst ·
12 svar
4k läst
12 svar
Allmän fråga om elfel och brand
Hej
Har en sån där kvällsfundering efter att en bostad i grannskapet brann efter något konstaterar elfel.
Hur blir det egentligen så illa? Borde inte elfel visa sig på något sätt innan det bryter ut i brand? Eller är det bara så att ledningar plötsligt börjar brinna efter typ att ha fungerat i 5 år och man inte ändrat något?
Ser fram emot lite kvällsläsning haha
Har en sån där kvällsfundering efter att en bostad i grannskapet brann efter något konstaterar elfel.
Hur blir det egentligen så illa? Borde inte elfel visa sig på något sätt innan det bryter ut i brand? Eller är det bara så att ledningar plötsligt börjar brinna efter typ att ha fungerat i 5 år och man inte ändrat något?
Ser fram emot lite kvällsläsning haha
Du fick en bra länk. Men rent allmänt så är svaret på din fråga nja.
Många elrelaterade bränder startar i ansluten utrustning. Och sådan kan ju endera användas väldigt sällan eller slitas när den används eller helt enkelt gå sönder. Så därav att det blir fel "plötsligt".
Fel i den fasta installationen är mer ovanligt, men den åldras också och saker kan gå sönder där också. Det förekommer att latenta fel orsakar brand vid ändrad användning av elanläggningen. Typexemplet är när någon ansluter en långvarigt effektkrävande apparat i ett uttag som normalt belastas väldigt lite. Ett element eller liknande. Finns det då en dålig anslutning på väg till uttaget så kommer det bli varmt där. Värmeutvecklingen i anslutningen är beroende av strömmen genom anslutningen. Så när just ingen ström dras så blir där ingen värme även om felet finns. Med ändrad användning som ger en stor ström så blir det också mycket värme och risk för brand.
Hur många av uttagen hemma hos dig belastas normalt med mer än någon lampa eller mobilladdare? Kanske något i köket och några som dammsugaren ofta kopplas in i. Så det är inte så konstigt att vissa fel inte upptäcks.
Många elrelaterade bränder startar i ansluten utrustning. Och sådan kan ju endera användas väldigt sällan eller slitas när den används eller helt enkelt gå sönder. Så därav att det blir fel "plötsligt".
Fel i den fasta installationen är mer ovanligt, men den åldras också och saker kan gå sönder där också. Det förekommer att latenta fel orsakar brand vid ändrad användning av elanläggningen. Typexemplet är när någon ansluter en långvarigt effektkrävande apparat i ett uttag som normalt belastas väldigt lite. Ett element eller liknande. Finns det då en dålig anslutning på väg till uttaget så kommer det bli varmt där. Värmeutvecklingen i anslutningen är beroende av strömmen genom anslutningen. Så när just ingen ström dras så blir där ingen värme även om felet finns. Med ändrad användning som ger en stor ström så blir det också mycket värme och risk för brand.
Hur många av uttagen hemma hos dig belastas normalt med mer än någon lampa eller mobilladdare? Kanske något i köket och några som dammsugaren ofta kopplas in i. Så det är inte så konstigt att vissa fel inte upptäcks.
Följande ska man vara försiktig med har jag hört:
Lysrör som blinkar eller är släckta trotts att strömbrytaren är på. Då kan glimtändaren bli så varm att glödande metall droppar ner och antänder saker under.
Laddning av litiumbatterier. Om det är fel på någon cell kan den börja brinna rätt kraftigt och hett. Hörde om en verkstad som laddade batterier till sina verktyg och det började brinna. De var på platts men hann inte släcka och hela verkstan brann ner.
Men även mobilbatterier och även dåliga laddare till dessa kan ta eld. Ladda alla saker under uppsikt och flytta brännbara föremål så långt ifrån som möjligt.
Lysrör som blinkar eller är släckta trotts att strömbrytaren är på. Då kan glimtändaren bli så varm att glödande metall droppar ner och antänder saker under.
Laddning av litiumbatterier. Om det är fel på någon cell kan den börja brinna rätt kraftigt och hett. Hörde om en verkstad som laddade batterier till sina verktyg och det började brinna. De var på platts men hann inte släcka och hela verkstan brann ner.
Men även mobilbatterier och även dåliga laddare till dessa kan ta eld. Ladda alla saker under uppsikt och flytta brännbara föremål så långt ifrån som möjligt.
Riktigt bra rapport även för personer med ett allmänt intresse för renoveringar och hembygge.
Kan väl säga att man säkert är lite nonchalant med speciellt laddningen av batterier, det gäller både verktyg och mobil m.m.
Förstår också "PNO":s svar med nja också
. Att det plötsliga uppstår egentligen vid fel i anslutna maskiner alternativt att man efter 5 år kopplat in något i ett uttag som inte tidigare belastat det, att det latenta felet plötsligt ges förutsättningar för att visas tydligt.
Intressant fråga då jag känt att man slänger runt sig med begreppet "elfel" och att min uppfattning blev att ledningar typ kan börjar brinna plötsligt efter 5 år trots att man använt dem på samma sätt i alla år (förstår även att äldre ledningar ökar risken för just "plötslig brand" då dem också har ett bäst före datum).
Kan inte säga att mina tanker vid "elfel" tidigare gått mot att en maskin är sönder och fattar eld eller att man lämnat spisen på.
Stort tack!

Kan väl säga att man säkert är lite nonchalant med speciellt laddningen av batterier, det gäller både verktyg och mobil m.m.
Förstår också "PNO":s svar med nja också
Intressant fråga då jag känt att man slänger runt sig med begreppet "elfel" och att min uppfattning blev att ledningar typ kan börjar brinna plötsligt efter 5 år trots att man använt dem på samma sätt i alla år (förstår även att äldre ledningar ökar risken för just "plötslig brand" då dem också har ett bäst före datum).
Kan inte säga att mina tanker vid "elfel" tidigare gått mot att en maskin är sönder och fattar eld eller att man lämnat spisen på.
Stort tack!
Moderator
· Stockholm
· 57 801 inlägg
Jag har varit med om 3 brandincidenter pga. el.
1. Som tonåring hemma. Började ryka ur golvet. En ledning i pansarrör av metall. När brandkåren bröt upp golvet var röret vitglödgat, träregel som den låg mot pyrde. Det pågick ombyggnad, men inte i den delen av huset. Just den ledningen var från en käksombyggnad 10 år tidigare. Nyaste elen i 30 talshuset.
2. Lysrörsarmatur infälld i kökstaket i vårt hus för drygt 10 år sedan. Ett rör hade blinkat några dagar. Drosseln var så varm att plåten i den deformerades. Pyrde i taket. Brandkåren högg hål i kökstaket och efter temp mätning övervägde de att kyla med vatten.
3. Vid köksombyggnad efter lysrörsincidenten. Nästan all el i huset var bruten. Vi rev en vägg med 30 elrör som behövde dras runt istället. Nästan allt matades tillfälligt från ett uttag och en skog av grenuttag. Började brinna i en kopplingsdosa i källaren. Dock mot betongtak, ingen risk för spridning. Tillkallade inte brandkår. Felet i dosan från 1960 var att en skruv hade Gängat snett 1960, så den inte klämde trådarna i kopplingen. Skruven hade fastnat hårt ändå.
1. Som tonåring hemma. Började ryka ur golvet. En ledning i pansarrör av metall. När brandkåren bröt upp golvet var röret vitglödgat, träregel som den låg mot pyrde. Det pågick ombyggnad, men inte i den delen av huset. Just den ledningen var från en käksombyggnad 10 år tidigare. Nyaste elen i 30 talshuset.
2. Lysrörsarmatur infälld i kökstaket i vårt hus för drygt 10 år sedan. Ett rör hade blinkat några dagar. Drosseln var så varm att plåten i den deformerades. Pyrde i taket. Brandkåren högg hål i kökstaket och efter temp mätning övervägde de att kyla med vatten.
3. Vid köksombyggnad efter lysrörsincidenten. Nästan all el i huset var bruten. Vi rev en vägg med 30 elrör som behövde dras runt istället. Nästan allt matades tillfälligt från ett uttag och en skog av grenuttag. Började brinna i en kopplingsdosa i källaren. Dock mot betongtak, ingen risk för spridning. Tillkallade inte brandkår. Felet i dosan från 1960 var att en skruv hade Gängat snett 1960, så den inte klämde trådarna i kopplingen. Skruven hade fastnat hårt ändå.
@hempularen jag har läst nästan alla dina inlägg och jag måste säga att jag aldrig hört om någon som råkat så illa ut med el som du.H hempularen skrev:Jag har varit med om 3 brandincidenter pga. el.
1. Som tonåring hemma. Började ryka ur golvet. En ledning i pansarrör av metall. När brandkåren bröt upp golvet var röret vitglödgat, träregel som den låg mot pyrde. Det pågick ombyggnad, men inte i den delen av huset. Just den ledningen var från en käksombyggnad 10 år tidigare. Nyaste elen i 30 talshuset.
2. Lysrörsarmatur infälld i kökstaket i vårt hus för drygt 10 år sedan. Ett rör hade blinkat några dagar. Drosseln var så varm att plåten i den deformerades. Pyrde i taket. Brandkåren högg hål i kökstaket och efter temp mätning övervägde de att kyla med vatten.
3. Vid köksombyggnad efter lysrörsincidenten. Nästan all el i huset var bruten. Vi rev en vägg med 30 elrör som behövde dras runt istället. Nästan allt matades tillfälligt från ett uttag och en skog av grenuttag. Började brinna i en kopplingsdosa i källaren. Dock mot betongtak, ingen risk för spridning. Tillkallade inte brandkår. Felet i dosan från 1960 var att en skruv hade Gängat snett 1960, så den inte klämde trådarna i kopplingen. Skruven hade fastnat hårt ändå.
Någon gång var det någon som kopplade en kaffemaskin fel så höljet blev spänningssatt, en annan gång var det någon som inte anslöt nollan på en stigare så det började brinna i ett flertal lägenheter och en annan gång var det något problem med en teve.
Fast så orimligt låter det inte. Jag har varit med om följande, om man räknar in arbetslivet (it) och hemmet tillsammans :
Gammal kulodosa där skruven tagit gänga fel och inte klämde ledarna. Tecken på varmgång, hittades vid mätning av slingresistansen för gruppen.
Intermittent jordfel i en cfl-armatur. Skadad isolering nära chassit. Fullt med svetsstänk.
Avklippt spänningdsatt installationskabel i installationsränna av metall i golvet. Fast här tid jag aldrig det hade blivit varmt.
Hemma :
Tecken på gammal brand i en takdosa i huset vi köpte.
Inget av det här ledde till en brand, i alla fall inte utanför dosan. Det flesta var ju i kontorslokaler som under mitt yrkesliv omfattar installationer motsvarade 10 hushåll eller så.
Gammal kulodosa där skruven tagit gänga fel och inte klämde ledarna. Tecken på varmgång, hittades vid mätning av slingresistansen för gruppen.
Intermittent jordfel i en cfl-armatur. Skadad isolering nära chassit. Fullt med svetsstänk.
Avklippt spänningdsatt installationskabel i installationsränna av metall i golvet. Fast här tid jag aldrig det hade blivit varmt.
Hemma :
Tecken på gammal brand i en takdosa i huset vi köpte.
Inget av det här ledde till en brand, i alla fall inte utanför dosan. Det flesta var ju i kontorslokaler som under mitt yrkesliv omfattar installationer motsvarade 10 hushåll eller så.
Ja, sådana saker sätter förstås spår. Jag har som tur är aldrig råkat ut för något liknande ännu.H hempularen skrev:Jag har varit med om 3 brandincidenter pga. el.
1. Som tonåring hemma. Började ryka ur golvet. En ledning i pansarrör av metall. När brandkåren bröt upp golvet var röret vitglödgat, träregel som den låg mot pyrde. Det pågick ombyggnad, men inte i den delen av huset. Just den ledningen var från en käksombyggnad 10 år tidigare. Nyaste elen i 30 talshuset.
2. Lysrörsarmatur infälld i kökstaket i vårt hus för drygt 10 år sedan. Ett rör hade blinkat några dagar. Drosseln var så varm att plåten i den deformerades. Pyrde i taket. Brandkåren högg hål i kökstaket och efter temp mätning övervägde de att kyla med vatten.
3. Vid köksombyggnad efter lysrörsincidenten. Nästan all el i huset var bruten. Vi rev en vägg med 30 elrör som behövde dras runt istället. Nästan allt matades tillfälligt från ett uttag och en skog av grenuttag. Började brinna i en kopplingsdosa i källaren. Dock mot betongtak, ingen risk för spridning. Tillkallade inte brandkår. Felet i dosan från 1960 var att en skruv hade Gängat snett 1960, så den inte klämde trådarna i kopplingen. Skruven hade fastnat hårt ändå.
Funderar över din punkt nummer 1. Frågan är vad som gått fel där? Har själv pansarrör med relativt nydragna kablar i, typ bara 20 år eller så. Jag har tänkt att största risken med dem borde vara att de kan bli strömförande, men att de i övrigt snarare borde minska risken för brand. Men det kanske är fel tänkt? Ett gammalt stålrör som kanske dessutom är lite smårostigt på sina ställen kanske kan kortsluta så där alldeles lagom så att det blir rätt hett utan att säkring går? Men det kräver ju ändå att isoleringen går sönder på kabeln på något vis. Och att råka dra in en spik eller skruv känns också som risken bör minska avsevärt med stålrör, medan man väl inte märker något alls om man skulle råka dra in något i ett plaströr?
2 incidenter hemma.
Ett lysrör i garaget som ibland höll på blinka och till slut slocknade men som man pga slarv inte brydde sig då man fick nog med ljus från övriga.
Sen minns jag inte alls vad som gjorde att jag till slut klättrade upp och kollade eller tänkte byta men det hade brunnit i armaturen och det var svart i taket där den satt.
En strtömkabel som klämdes i en dörr fortsatte att användas, till slut brann den av och det lucktade ve och faen och rykte.
Tror att kablarna i väggen inte börjar bara brinna av sig själv, om man kanske inte ersätter en propp med en bult tex som man sett ibland
Ett lysrör i garaget som ibland höll på blinka och till slut slocknade men som man pga slarv inte brydde sig då man fick nog med ljus från övriga.
Sen minns jag inte alls vad som gjorde att jag till slut klättrade upp och kollade eller tänkte byta men det hade brunnit i armaturen och det var svart i taket där den satt.
En strtömkabel som klämdes i en dörr fortsatte att användas, till slut brann den av och det lucktade ve och faen och rykte.
Tror att kablarna i väggen inte börjar bara brinna av sig själv, om man kanske inte ersätter en propp med en bult tex som man sett ibland
Klicka här för att svara
