1 035 läst ·
4 svar
1k läst
4 svar
Inkommande kabel i bjälklag ?
Hej,
Har 25mm tomrör dragna utifrån fasadskåpet in till centralen. 25mm skulle räcka, men nu vill jag ha 5G 10 mellan fasadskåp o central o röret är för litet
Det var rätt ordentligt pyssligt att tråckla in de där tomrören. Så frågan är om det är OK att lägga ock klamra ? Inkommande i mellan bjälklaget ? Det är liksom en tunnel där mitt på huset över en hjärtvägg på undervisningen. Väldigt liten risk att man spikar eller nåt sånt i kabeln.
Det är en 5G 10 N2XY
Har 25mm tomrör dragna utifrån fasadskåpet in till centralen. 25mm skulle räcka, men nu vill jag ha 5G 10 mellan fasadskåp o central o röret är för litet
Det var rätt ordentligt pyssligt att tråckla in de där tomrören. Så frågan är om det är OK att lägga ock klamra ? Inkommande i mellan bjälklaget ? Det är liksom en tunnel där mitt på huset över en hjärtvägg på undervisningen. Väldigt liten risk att man spikar eller nåt sånt i kabeln.
Det är en 5G 10 N2XY
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 26 844 inlägg
Ja, röret är inte avsett att skydda kabeln på något sätt, även om det i praktiken har den effekten i viss mån. Röret är endast till för att enkelt kunna byta kabel. Men man byter i stor sett aldrig en 5G10 mm².
Tackar ! så bra. Borde räknat ut det själv, men får skylla på trötthet...Bo.Siltberg skrev:
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 26 844 inlägg
Såja, det är inte så lätt och mitt svar kan misstolkas. Vi pratar VP-rör eller flexslang och dessa skyddar visst, men då pratar vi om enkelisolerade ledare. Röret motsvarar där kabelmanteln och är därmed mycket viktig. Med en kabel i ett sådant rör får man alltså två lager "kabelmantlar" vilket inte är fel men behövs inte. Sedan har rör även en annan funktion i att underlätta ledningsförläggning.
Är det rör hela vägen till centralen och inte för tvära böjar, prova med att skala av manteln någon decimeter för att se om det går att få in ledarna. Är inte förbjudet att skala av manteln och dra in i rör. Kan vara lite knepigt och gå lite trögt, då ska ledarna lika absolut rakt bredvid varandra och inte korsas ( kallas för att kamma ledarna ) men finns smörja för att få det glida lättare. Använd inte diskmedel eller såpa, det kommer att klibba fast när du drar.
Klicka här för att svara
