E
El-Löken66: [citat] Ja, bara att isolera i slutet i så fall. Men allt ska ha jord i dina rum om du nu bestämt sig för det. Vad gäller färgerna finns olika åsikter men i grunden kan du ha en vanlig 3G1,5 till strömbrytaren. Men du bör även kunna dra FK den korta sträckan, eller kör en 5G1,5.
3 svar · 588 läst
G
GoGetLost: Går kanske stigare till lägenheter ovanför i väggen
5 svar · 3,7k läst
·
P
pfb: Så här blev det, klockren! [bild]
3 svar · 2,9k läst
·
nizzehult
nizzehult: För att knyta ihop säcken: nu är den ihopsatt och allt funkar. Fick även plocka bort och smörja upp griparmarna då dom ville fastna i inre läget. Det var ingen lek att få tillbaka motorn. Den sitter på ett ledat fäste typ gångjärn och fäst med två bultar. Dessa skruvade jag då bort för att få bort den och det gick väl rätt bra men att få dit den igen...Motorn väger väl 10 kg
9 svar · 3,3k läst
·
Bo.Siltberg
Bo.Siltberg: Det kan ha o göra med att det följer med lite olika kontakter för olika tillämpningar, bl. en RJ11 och små krokodilklämmor för andra fall, dock ingen schuko. Så det borde skrivit att den stöder olika saker.
3 svar · 1,6k läst
·
E
El-Löken66: [citat] Kopparn kan och ligger även helt bar i backen, det kallas jordlina så för den sakens skull finns inga bekymmer. Första generationers EKKJ upp till 6 kvadratmillimeter tillverkades skärmtrådarna i för små dimensioner så där ärgade kopparn sönder rakt in till kärnan som föll sönder totalt eller vid rörelse. Samma problem uppmärksammas även i mellanspänningskablar typ AXKJ
8 svar · 2,3k läst
Bo.Siltberg
Bo.Siltberg: Jag känner inte till några erfarenheter av AFDD på detta forum. De är nog ännu en väldigt exotisk produkt i bostäder. Lite mer tankar kring AFDD finns i denna tråd: https://www.byggahus.se/forum/threads/ljusbagsdetektorer-afdd-vill-veta-mer.350796/
8 svar · 1,0k läst
nikasp
nikasp: :D [citat] Just brytare och VU är något jag inte är väldigt petig med. Finns klart snyggare utseendemässigt men håller inte med om plastig, tycker att de känns rejäla men har en sådan med återfjädrande brytare i kaklat badrum. Klickar så in i bängen högt tycker jag. Sambon har aldrig tänkt tanken att det skulle var något så man stör sig på olika saker :D
15 svar · 4,1k läst
·
Höghus
Höghus: Dubbla fel. Eller? Stoppknappen var kopplad med en normalt sluten kontakt som var sotig. Gjorde rent och fick spänning igenom. Startar inte ändå. När jag tvingar kontaktorn funkar motorn fint. Och sedan funkar start och stopp. Kanske kontaktorn behövde motioneras. Härligt med gamla elektromekaniska prylar som man kan ta isär, göra rent och sätta ihop igen. Och som klarat att stå utomhus
2 svar · 970 läst
·
13th Marine
13th Marine: Där är många produkter som har en felaktig CE-symbol, handlar om okunskap, jag har till och med sett ett företag som hjälper dig CE-märka din produkt ha fel symbol.
37 svar · 4,6k läst
·
P
ptlf: Ingen som ligger med en sån här på lager elle i madrassen?
8 svar · 4,0k läst
·
S
Soltorp40: Lite sent svar, som inte säger mycket om vem så för göra vad (det är ju redan...) En fast inkopplad tvättmaskin måste inte skyddas av jordfelsbrytare (men det är bra) Alla former av uttag i badrum skall vara skyddade. "Vanliga" vägguttag skall vara jordade och skyddas av jordfelsbrytare. De gamla rakapparatuttagen (110V/20 VA) var helisolerade... (Och så finns det regler om placering
11 svar · 6,3k läst
En apelsin
En apelsin: Tack för svar Emil! Då kör jag på så det ryker med installationskiktet idag. Är inte 100 på höjd på strömbrytare ännu, så väntar nog med att sätta dit kortlingar en stund
2 svar · 3,4k läst
Staffans2000
Staffans2000: https://www.tv4play.se/program/leif-gw-om/del-3-geijeraff%C3%A4ren-och-bordellh%C3%A4rvan-s%C3%A4song-1/12506661 Banned by Bo, syftar på att Bo som ofta skriver i elforumet, inte uppskattade att bli emotsagd och visade det genom att tala om att han minsann inte skulle hjälpa mig, ifall jag bad om det. Rätt så lustigt, tyckte jag och lade till det. Staffan
210 svar · 36,5k läst
·
F
Fruck: [citat] Tack men springer nog in på butiken
4 svar · 923 läst
slacker
slacker: Det korta svaret är nej, det långa är mer komplicerat än så. Alla termostater förlitar sig på en golvgivare i golvet för att justera temperaturen rätt, dvs alla termostater är inte kompatibla med alla sensorer. Tittar jag på den du länkat till så framgår det inte vilka värden som är på den enda rekommenderande golvgivaren (WDE002495). Din första termostat är nog en Ebeco
1 svar · 1,8k läst
·
A
Alex13: [citat] Två år än sålänge :) lyser starkt än.
8 svar · 1,6k läst
Bo.Siltberg
Bo.Siltberg: Jag tror det även beror på att hällen (inkl den på en spis) inte behöver mer effekt än vad två faser 2 x 16 A ger. För spisar tillkommer ugnen som behöver en egen fas.
5 svar · 1,3k läst
B
BJER: Kolla brun fas för att få dess kardeler bli så spretiga måste det till våld hur lätt får man då inte med in isoleringen i anslutningen
36 svar · 3,9k läst
·
J
jonaserik: [citat] Det med yviga får stå för dig , dom som får svar anser nog inte det. [citat] Så kallas saker när det går en emot och inget annat kan sägas. PS Får se när nästa gång det blir:)
31 svar · 3,5k läst
·
S
spaxx: [citat] nej rummet finns inte, all el skall dras om. Så det är ytterst flexibelt. så helst inte infällt då det skall vara lätt att dra in fler anslutningar.
15 svar · 6,6k läst
Bo.Siltberg
Bo.Siltberg: Det är själva motorskyddet som, när det löst ut, har en "av-hållkrets" om den inte är satt i läget för automatisk återställning. Men jag har inte kollat hur just ditt fungerar. Då tryckbrytaren är bistabil så måste man koppla den så att kretsen bryts om man "släpper" på brytaren.
3 svar · 5,9k läst
·
lars_stefan_axelsson
lars_stefan_axelsson: [citat] Ja, den siffran finns på fler ställen, bla från brandskyddsföreingen. Jag vet dock att jag har läst det i en mera vederhäftig källa; tryck på papper. (Som ju alla vet är bättre. ;)) Men jag kan inte hitta det nu. Och de källrona är såvrare att söka i...
124 svar · 29,2k läst
·
Bo.Siltberg
Bo.Siltberg: Du behöver ta reda på vilken slags givare som termostaten använder, PT100, PT1000 etc, och sedan leta efter en annan termostat som fungerar mot en sådan. Du kanske kan hitta din modell här och finna lite uppgifter: https://www.micromatic.no/produkter/varme--varmestyring/microtemp-termostat/ Det går ju också att byta termostaten om man vill, och om den inte sitter fast. Man kan dra lite i
1 svar · 3,9k läst
·
E
El-Löken66: [citat] Ja, allt låter rimligt men som synes har i mitt exempel PSA ännu mer tilltagna faktorer och var värmen försvinner har det säkerligen gjorts mätningar på men skulle förvåna mig om det inte skulle påverka avgivningen negativt, om än marginellt. Värmen bör i skåpet vara som högst där översta dvärgen är placerad men vid vertikalt montage hamnar ju många lågt i
56 svar · 10,4k läst
·
putte22
putte22: Funkar gott med iläggs ledplattor 60x60cm i bärverk om du väljer det. Som sprider ljus skapligt även vid låg takhöjd.
8 svar · 2,6k läst
·
A
avdpos: [citat] [citat] Ni tänkte båda som mig -och jag gillar inte heller sättet kopplingen är gjord. Så det blir absolut annat märke på omköpet.
4 svar · 3,4k läst
·
H
Helehena: Tack för alla svar! Nu vet jag att faktiskt inget av sätten är otänkbara. Tack!!
7 svar · 4,4k läst
A
Allmänobildad: För att svara på trådrubriken så är det förmonterad sladd på socklarna för att G9 är en halogensockel, och till en sådan, som blir väldigt varm under drift, vill man ha värmetåliga anslutningskablar. Värmetåliga kablar är dyrt, så därför hålls längden till ett minimum.
4 svar · 2,0k läst
J
jonaserik: Se bara till att stickproppen har 5 stift och kolla gärna bakom luckan bak spisen om kabeln är rätt kopplad blå =noll Gröngul = jord övriga spelar ingen roll hur dom sitter. EDIT Kolla även i stickproppen om den är delbar , är den gjuten behöver du inte kolla
3 svar · 2,7k läst
·
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.