Det handlar nog snarare om vilken ström den tål än detekteringen. Det är ju inte så att man mäter strömmarna separat och jämför.

Men det har inte med saken att göra. Jag håller helt med om att man ska använda korrekta begrepp om man vill bli tagen på allvar. Men exemplet ”hur många ampere” är definitivt en formulering som kan vara användbar. Men att använda ampere som synonym till ström indikerar verkligen okunskap.

Citatet kommer från inlägg 12.

Oscaar92, hur menar du att du ska klara av jobbet när du saknar dom mest basala kunskaperna?? Ska du vända dig hit för att få hjälp med dina jobbproblem. Förstår du inte att du kommer att bli avslöjad per omgående???

• Wow
El-Löken66
  • Laddar…
X xLnT skrev:
Det var nyhet för mig, vad är den tekniska förklaringen till det?
Så man bör bryta strömmen innan man trycker på testknappen?
Jag menar att man bör undvika slita på kontakterna genom att bryta hög belastningsström. Liksom en säkerhetsbrytare vill man att en JFB ska ha friska kontakter så att den gör sitt jobb, inklusive att sluta alla kontakter distinkt och i rätt ordning vid återställning.

• Gilla
elmont
  • Laddar…
E
Bo.Siltberg Bo.Siltberg skrev:
Jag menar att man bör undvika slita på kontakterna genom att bryta hög belastningsström. Liksom en säkerhetsbrytare vill man att en JFB ska ha friska kontakter så att den gör sitt jobb, inklusive att sluta alla kontakter distinkt och i rätt ordning vid återställning.
En annan aspekt är att ett nollsläpp vid manövrering med tillhörande skadad elektronik enkelt kan undvikas, detta är däremot väldigt sällsynt men troligen värt sett till insatsen.

E elmont skrev:
Oscaar92, hur menar du att du ska klara av jobbet när du saknar dom mest basala kunskaperna?? Ska du vända dig hit för att få hjälp med dina jobbproblem. Förstår du inte att du kommer att bli avslöjad per omgående???
Ber som ursäkt för sent svar.

Företaget jag har kontakt med är medveten om hur min situation ser ut så det är inga problem. Så inga lögner eller konstiga försök med att leka att jag kan mer än jag gör

E
O Oscaar92 skrev:
Ber som ursäkt för sent svar.

Företaget jag har kontakt med är medveten om hur min situation ser ut så det är inga problem. Så inga lögner eller konstiga försök med att leka att jag kan mer än jag gör
Lägg upp foto på resultatet! (y)

E El-Löken66 skrev:
Lägg upp foto på resultatet! (y)
Det är eventuellt, inget är klart än.

Det låter konstigt att vända sig hit att fråga sådana frågor det förstår jag med. Sedan bryr jag mig inte vad folk säger och man kan man tycka vad man vill. Vet på ett ungefär vart jag står och mörkar inget samt att jag erkänner vad jag kan/ har kännedom om och inte kan.

Sedan är man ju lärling för att man ska lära sig? Nu var det dock 10 sedan jag tog examen och valde annat yrke tyvärr.

• Gilla
Berrabus123 och 1 till
  • Laddar…
E
O Oscaar92 skrev:
Det är eventuellt, inget är klart än.

Det låter konstigt att vända sig hit att fråga sådana frågor det förstår jag med. Sedan bryr jag mig inte vad folk säger och man kan man tycka vad man vill. Vet på ett ungefär vart jag står och mörkar inget samt att jag erkänner vad jag kan/ har kännedom om och inte kan.

Sedan är man ju lärling för att man ska lära sig? Nu var det dock 10 sedan jag tog examen och valde annat yrke tyvärr.
Vaa. Varför skulle det vara något konstigt att skylla frågor på ett forum?

Vi tar dock inget ansvar för vad du gör och inte gör.

Helt rätt inställning Oscar, är man ödmjuk inför sina brister och icke brister så kommer man jävligt långt i livet!

• Gilla
Nimxia
  • Laddar…
Brukar inte största anledningen att ha flera JFB i en normalstor hemanläggning vara för att t.ex. värmepanna inte ska stanna när nåt händer i övriga anläggningen?
Eller är jag ute och cyklar?

Nej då, kanske möjligen en liten aning ;)

En uppdelning på flera JFBer gör man av två huvudsakliga skäl som jag ser det.

- Summan av naturliga läckströmmar överstiger gränsen för utlösning.
- Att isolera kända riskgrupper på en JFB som betjänar "okritiska" förbrukare.

Vad man inte gör (idag) är att sätta en separat JFB på kritiska förbrukare som t.ex värmen, med syftet att skilja den från "resten" av anläggningen. Felet med detta som jag ser det är att man bör ha bättre kontroll på "resten". Det är ofta inga problem med "resten", förutom några enskilda punkter som är ganska lätta att identifiera. Det har gjorts en gallup på hur ofta en JFB "tjyvlöser" utan till synes anledning, och den risken är mycket låg.

Det konkreta risker som finns som kan lösa en JFB är typiskt allt utomhus, uttag och belysning. Det handlar där om slarv och väder o vind. Det är sällan som förbrukare inomhus löser en JFB pga fel. Det händer men inte så ofta att det finns skäl att skydda sig mot "resten" av anläggningen.

Så idag är rekommendationen att lägga allt utomhus på en JFB, och allt kritiskt på en annan JFB. En ganska jämn fördelning på två JFBer. Den för utomhus kan även betjäna spis, TM, TT och andra okritiska förbrukare. Larm, värme, kyl/frys och andra kritiska förbrukare får den andra JFBn.

Belysning fördelar man lämpligen jämnt och strategiskt mellan JFBerna så att man enkelt ser om någon löst ut. En ensam JFB på enbart värmen har ingen "larm" annat än att huset fryser ned...

Bo.Siltberg Bo.Siltberg skrev:
Nej då, kanske möjligen en liten aning ;)

En uppdelning på flera JFBer gör man av två huvudsakliga skäl som jag ser det.

- Summan av naturliga läckströmmar överstiger gränsen för utlösning.
- Att isolera kända riskgrupper på en JFB som betjänar "okritiska" förbrukare.

Vad man inte gör (idag) är att sätta en separat JFB på kritiska förbrukare som t.ex värmen, med syftet att skilja den från "resten" av anläggningen. Felet med detta som jag ser det är att man bör ha bättre kontroll på "resten". Det är ofta inga problem med "resten", förutom några enskilda punkter som är ganska lätta att identifiera. Det har gjorts en gallup på hur ofta en JFB "tjyvlöser" utan till synes anledning, och den risken är mycket låg.

Det konkreta risker som finns som kan lösa en JFB är typiskt allt utomhus, uttag och belysning. Det handlar där om slarv och väder o vind. Det är sällan som förbrukare inomhus löser en JFB pga fel. Det händer men inte så ofta att det finns skäl att skydda sig mot "resten" av anläggningen.

Så idag är rekommendationen att lägga allt utomhus på en JFB, och allt kritiskt på en annan JFB. En ganska jämn fördelning på två JFBer. Den för utomhus kan även betjäna spis, TM, TT och andra okritiska förbrukare. Larm, värme, kyl/frys och andra kritiska förbrukare får den andra JFBn.

Belysning fördelar man lämpligen jämnt och strategiskt mellan JFBerna så att man enkelt ser om någon löst ut. En ensam JFB på enbart värmen har ingen "larm" annat än att huset fryser ned...
Ja jag har råkat löst jfb när jag drog av motorv.sladden. Utomhus är det väl lag på jfb vid nyinstallation?

• Gilla
Bo.Siltberg
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.