Hejsan

Min spis med keramikhäll har haft problem med temperaturregleringen på en av plattorna, och i går när jag skulle byta en Sonoff väggbrytare till en nyare så blev allt skumt, när jag slog på säkringen för det uttaget igen så kom ingen ström, detta även till kylskåpet och det ligger före JFB frysen fungerade dock och den säkringen sitter brevid.
jag återställde väggutaget till den tidigare (Sonoff) och upptäckte att strömmen kom när man slog på en spisplatta.
För att se att jag inte har flippat sönder säkringen så flyttade jag kabeln till en tom säkring och allt fungerade som det skulle förutom spisen som tydligen har tappat en fas så nu är det bara spisen som inte fungerar.
Innan jag ringer en elektriker, hur mäter jag i skåpet eller spisen?
Elcentral med öppen kabelkanal, olika säkringar och en jordfelsbrytare, markerad säkring med röd pil.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Jag skulle börja kontrollera huvudsäkringarna.....

• Gilla
Sajo6000
  • Laddar…
Gul = Frys ingen ström (startas med spisplattan) sitter före jordfelsbrytaren.
Blå= Spis (ugn fungerar men "plattorna" blir ljumma bara).
Lila= gamla säkringen (strömmen till den startades med spisen).
Orange= Flyttade Lila hit och nu inga problem.

Så hur mäter jag? har en billig multimeter.

Elcentral med säkringar och färgmarkeringar för frys, spis och gamla säkringen.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

tommib
Du behöver inte mäta, speciellt inte med en billig multimeter. Du behöver byta huvudsäkringar, en av dem är trasig. Detta är ett klassiskt symptom.

• Gilla
Sajo6000
  • Laddar…
Kontrollera kopplingarna du gjorde så det inte är en felkoppling som har smällt huvudsäkringen. Felet uppstod efter att något blev installerat. Troligtvis är det källan till problemet

• Gilla
Sajo6000
  • Laddar…
Naturligtvis är det så, jag kan i bland förstöra saker innan jag förstår hur det fungerar :)

Efter en massa läsande i forumen så fick jag reda på hur man mäter, så nu vet jag att det är en fas som saknas på inkommande.

Förstår inte hur huvudsäkringen kan ha gått då det sitter så många "proppar" och en jordfelsbrytare i mellan?

Men tack alla som har försökt få mig att förstå det uppenbara :)

Redigerat:
tommib
Vid en stum kortslutning så har du inte någon vidare selektivitet mellan en 16 A diazed och en 10 A dvärg.

Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.