E
elmont: Limpan4all Man kan även dra lös elkablar på golvet och genom öppna dörrar och få ett kontorslandskap att fungera utmärkt. Lika så är det knappast någon mening att köpa en bil som är 500 hästar. Att överdimensionera ger normalt inget utan rätt dimensionering för dom krav man har är det absolut mest kostnadseffektiva. Inte minst med åtanke på just det du nämnde, man har ingen
17 svar · 3,3k läst
N
nilshav: Vill undersöka hur mkt ström som vissa grupper drar. Är det någon som har bra koll på hur man kostnadseffektivt kan göra det?
0 svar · 950 läst
Williamkarl
Williamkarl: Idag redde vi ut allt. En elektriker från firman som dragit kabeln förklarade. De andra lägenheterna har elmätaren i källaren och centralen i sovrummet. synd att det ska komma fram i slutskedet av renoveringen. Speciellt när jag frågat damen i styrelsen om jag får flytta min central till sovrummet, då tyckte hon inte det lät bra och hon nämnde inget om den nya stammen. hur som helst,
11 svar · 2,6k läst
·
Bo.Siltberg
Bo.Siltberg: Då armaturen är dubbelisolerad ska den inte ha någon skyddsjord, så det är riktigt att du bara har två ledare att ansluta, fas och nolla. Hur den ska anslutas i dosan vet bara du. Neutralledaren brukar vara blå, om den är blå hos dig vet bara du. Var fasledaren ska kopplas behöver du ta reda på då det ser ut att finnas två val. Om du säger att vit är tändtråd och om du vill
1 svar · 2,6k läst
·
G
guggen: Kan tillägga att skulle jag dragit det själv (föregående ägare till stugan som var elektriker gjorde detta), så skulle jag dock ha använd 12v prylar som man tex normalt använder till båt eller bil. Finns en uppsjö av bra tillverkare och grejer tillgängliga hos tex hjertmans, watski etc, men du hittar även högkvalitetsmärken på tex amazon. Det finns säkringsboxar och paneler med
6 svar · 4,4k läst
alm82
alm82: Ja, den gamla k44an klarar både ac och dc så du behöver kolla vad som matar då din nya axema kräver dc. Samt även kolla hur låsningen är kopplad.
16 svar · 3,5k läst
·
T
Tompafix: Min styrning sitter precis utanför badrummet nu. Så jag kommer ihåg det oftare än innan ivf. Håller med att den helst skulle vara fuktstyrd. Jag brukar köra högre på varma sommarkvällar för att vädra ut under natten utan att behöva ha fönster öppna p.g.a. allergi.
9 svar · 2,4k läst
R
Rampo: [citat] Perfekt! Tack så jätte mycket! Så bara en simpel elkabel som ska kopplas ihop i plinten.Nu tror jag att jag fixar det. Tack för tålamodet! :heart:
17 svar · 5,4k läst
·
O
OscarWe: Plejd CTR-01 har en funktion för 1-10v styrning. Har drivdonet möjlighet till 1-10v styrning så kan du köra dim funktion och styra fasen till drivdonet via ctr 01, fast då ska tråden från L (pil ut) på pucken till L på drivdonet. Sen måste du såklart ha två trådar till från pucken till drivdonet för 1-10v styrningen + Neutral.
8 svar · 5,1k läst
·
L
Limpan4all: Kokning och vatten är ganska intressant. Lufttrycket spelar stor roll. Du får olika temperaturer när det kokar vid låg och högtryck. Som kuriosa och värdelöst vetande så har jag noterat att i min kammarvakuummaskin så kokar vatten vid rumstemperatur (under 30 milliBar att jämför normaltrycket som är 1013 millibar).
21 svar · 3,2k läst
Bo.Siltberg
Bo.Siltberg: Utan mer specifikation än så borde denna ordning duga: Strömbrytare -> närvarovakt -> dimmer -> belysning.
1 svar · 801 läst
G
gnsmk: [citat] just på min sitter klister där så syns inte . men googlade numret, står 20 A .. så lär kunna bryta 8 a ..
23 svar · 2,6k läst
·
krikur
krikur: [citat] Det är mycket riktigt MK, det är jag som är ovan med benämningarna. Jag tyckte jag hade ordning på allt tills jag såg Plicaslangen, vilket jag inte stött på tidigare och blev osäker. Bättre att fråga då tänker jag. Tusen tack!
4 svar · 725 läst
K
KTM950: [citat] Tack!
3 svar · 1,1k läst
S
supernoob: [citat] Ber om ursäkt för att det var svårtolkat, men tack för det detaljerade svaret. Har kopplat in dimmern nu och den+eluttag fungerar :)
14 svar · 4,0k läst
·
J
Jocke Best: [citat] Har råkat ut för samma sak hemma, galenskapen var nära när jag bytte till en smart dimmer. Därför jag kände till det. Nu används den lediga brytaren till att köra lite automation istället :-)
9 svar · 2,8k läst
·
David Källberg
David Källberg: Tack, den här tråden räddade min dag!
5 svar · 15,0k läst
·
S
Soltorp40: Tackar för tipset om PoE - splitter. Det får jag ta till mig för framtiden. (Just nu har jag utrustning med "passiv 24V PoE), men det kan ju ändras. Har hittat (i Kina...) burk som tar samma pssiva 24V och omvandlar till 12V, för en billig peng...
46 svar · 5,7k läst
·
T
TechChad: [citat] Du har helt rätt! Slarvigt av mig. Hoppas hans elektriker inte gjorde sammq miss... träligt att behöva manövrera motor för att ha igång vägguttaget:crysmile:
4 svar · 2,3k läst
·
K
Kluffe: Ok, tack för info!
2 svar · 612 läst
S
Soltorp40: [citat] Om man skulle byta Din elcentral, så är det lådan längst upp med 9 säkringar som byts. Mätartavlan, som är den stora delen av detta "gråfärgade bygge" blir kvar. Jag gissar att Du tänker dig en "modern" central med automatsäkringar. Hoppas att Du vet att automatsäkringar egentligen är sämre än skruvsäkringar, men har bedömts tillräckligt bra för att användas i
2 svar · 1,4k läst
·
P
pmd: [citat] Du har större estetiska krav än jag. I ett köksskåp tittar jag inte speciellt ofta på bakre väggen. Det brukar stå en massa saker i skåpet som skymmer sikten. Varifrån kommer sladden som går till det befintliga vägguttaget? Det kanske går att dra sladden en alternativ väg? Kanske på andra sidan väggen och sen igenom väggen?
8 svar · 1,4k läst
·
Fotografen
Fotografen: Ja nån dosa måste du ju ha att koppla ihop'at i. Blir det helt åt fanders med en dosa just där får du flytta rören, och dra i längre tråd.
3 svar · 2,9k läst
·
Fotografen
Fotografen: Inte enligt reglementet, och jag har lite svårt att tro att det går att få till utan förhöjningsram.
8 svar · 3,6k läst
·
B
Berrabus123: [citat] Vad har du använt för program till denna ritning?
5 svar · 4,1k läst
·
J
Johan456: Typ sån här: https://www.proffsmagasinet.se/el-belysning/belysning/inomhusbelysning/lampsladdar-och-lamphallare/gelia-4001026002-lamphallare-e27-slat-porslin-m10-x-1-2811731?channable=00a9e8736b75003238313137333123&VAT=1&gclid=EAIaIQobChMI3cab65vH7wIVqgV7Ch19mA7tEAUYBCABEgIK9fD_BwE Men du ska ha M8 då. Nu vet du iaf vad det heter. En bubblare, det kan vara tumgängor och inte metriska. Det
1 svar · 1,2k läst
·
Bo.Siltberg
Bo.Siltberg: Så, vad har du för plan? Välj lämpligen samma fas som förut användes till TM, förutsatt att ni tidigare inte hade problem med att mätarsäkringen löser vid tvätt. Om du tittar närmare på strömbrytaren så hittar du antingen en märkning i form av siffror vid terminalerna eller ett schema, 1->2. 3->4. 5->6. Om du har en multimeter kan du också ohmmäta brytaren i strömlöst
29 svar · 3,1k läst
·
S
StyrmanL: Tack, ska prova detta! Edit: funkade kanon, tack för snabbt svar!
2 svar · 1,6k läst
·
E
elmont: För att veta vad som är fel måste man vara på plats och mäta. Så mitt råd är, ta dit en elektriker som får felsöka är felet före mätaren så ska entreprenören betala och är felet efter mätaren ska du betala. Men först ska du ta kontakt med grävaren så att ni blir sams om hur det ska gå till.
11 svar · 7,7k läst
tommib
tommib: Kanske. Jag har inte någon erfarenhet av den i 5G2,5. Jag skulle dock inte lita på att den t.ex. går att klamra snyggt som en EXLQ eller liknande. Det senaste jag gjorde var att installera N1XV-R 5G6 på landet och den var allt annat än smidig. Visserligen var det lite kallt men kabeln var så styv att den fick ligga framför en värmefläkt ett tag bara för att gå att arbeta med.
8 svar · 2,9k läst
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.