1 862 läst ·
20 svar
2k läst
20 svar
400V till ljusramp badrum?
Vi vill kunna tända och släcka lampan med on/off-knappen på lampan. Vi sökte en som har on/off-knapp då vi inte vill att vägglampan ska tändas varje gång man tänder taklampan (som verkade vara fallet med den gamla ljusrampen innan den slutade fungera, den hade ingen on/off-knapp) - ofta räcker taklampan gott och väl.harry73 skrev:
Redigerat:
Ska ni verkligen köpa en vägglampa med fast anslutning (som kräver elektriker) där det inte går att byta ut lampan när den går sönder?
Försök istället hitta en armatur där det sitter utbytbara LED-lampor..
Om ni vill kunna styra lampan på väggen och i taket separat så är det ju ingen stor sak att ändra för en elektriker. Byta ut tryckknappen till en dubbel och vips så är det klart..
Om ni vill kunna styra lampan på väggen och i taket separat så är det ju ingen stor sak att ändra för en elektriker. Byta ut tryckknappen till en dubbel och vips så är det klart..
Det var en punkt vi diskuterade förra veckan men har inte lyckats hitta en armatur som både har en on/off-knapp och utbytbar ljuskälla (uttaget var inte viktigt men skadar inte om det finns).S StevieGee skrev:Ska ni verkligen köpa en vägglampa med fast anslutning (som kräver elektriker) där det inte går att byta ut lampan när den går sönder?
Ang. att byta ut tryckknappen, detta förutsätter väl att trådarna verkligen går till samma inkopplingspunkt? Är inte riktigt säker på hur det ligger till. Bakom knappen på väggen fanns bara två trådar, om jag minns rätt (ingen jord - taklampan är dubbelisolerad och jordas inte, om jag fattat det rätt). Ovanför badrumsskåpet finns det 4 trådar. Ang. det jag sa om att den gamla ljusrampen verkade vara ihopkopplad med taklampan, det verkar logiskt att anta det men tror ljusrampen var trasig när min släkting flyttade in. Den gamla ljusrampen hade ingen knapp så det verkar rimligt att båda tändes samtidigt när den fungerade. Det kan också var så att den inte fungerade p.g.a. att den inte var inkopplad på rätt sätt (kan ha funnits en annan ljusramp av annan typ innan min släkting flyttade dit) men vi besvärade oss inte att undersöka detta då vi ville bli av med den ändå.
Elektrikern drar enkelt fram en till tändtråd och sätter en ny strömbrytare med två knappar (kron) och du tänder taklampan och vägglampan var för sig. Då kan du köpa en vanlig belysningA a.non skrev:Det var en punkt vi diskuterade förra veckan men har inte lyckats hitta en armatur som både har en on/off-knapp och utbytbar ljuskälla (uttaget var inte viktigt men skadar inte om det finns).
Ang. att byta ut tryckknappen, detta förutsätter väl att trådarna verkligen går till samma inkopplingspunkt? Är inte riktigt säker på hur det ligger till. Bakom knappen på väggen fanns bara två trådar, om jag minns rätt (ingen jord - taklampan är dubbelisolerad och jordas inte, om jag fattat det rätt). Ovanför badrumsskåpet finns det 4 trådar. Ang. det jag sa om att den gamla ljusrampen verkade vara ihopkopplad med taklampan, det verkar logiskt att anta det men tror ljusrampen var trasig när min släkting flyttade in. Den gamla ljusrampen hade ingen knapp så det verkar rimligt att båda tändes samtidigt när den fungerade. Det kan också var så att den inte fungerade p.g.a. att den inte var inkopplad på rätt sätt (kan ha funnits en annan ljusramp av annan typ innan min släkting flyttade dit) men vi besvärade oss inte att undersöka detta då vi ville bli av med den ändå.
Klicka här för att svara