Jag har sett att I proppskåpet som är ett 25 a finns det olika säkringar allt från 2 Amp till 20 Amp, så ju till min fråga.

Jag behöver använda 3000 watt I ett uttag och 16 Amp säkring, kan jag sätta i en 16 Amp I en där det är lite lägre eller är kablarna inte gjorda för en högre Amp?

Har jag förstått rätt att ju mer watt man använder ju mer ampere? Att detta är såkallat mängden ström?

Flippegubben Flippegubben skrev:
Jag har sett att I proppskåpet som är ett 25 a finns det olika säkringar allt från 2 Amp till 20 Amp, så ju till min fråga.

Jag behöver använda 3000 watt I ett uttag och 16 Amp säkring, kan jag sätta i en 16 Amp I en där det är lite lägre eller är kablarna inte gjorda för en högre Amp?

Har jag förstått rätt att ju mer watt man använder ju mer ampere? Att detta är såkallat mängden ström?
Nej det kan du inte göra.
Ampere är strömstyrka.

K Kane skrev:
Nej det kan du inte göra.
Ampere är strömstyrka.
Varför? Överbelastning? Brand?

Hur många watt klarar en 16 Amp vs 2 Amp?

Kan jag mäta hur många Amp ett utagg är säkrar mot? Säkringen går när jag svetsat och högtryckstvättar?

tommib
Googla ohms lag.

Nej, du kan inte säkra upp godtyckligt.

tommib tommib skrev:
Googla ohms lag.

Nej, du kan inte säkra upp godtyckligt.
Intessant, jag vill öka Amp på en ledning, vad gör elektrikern? Bytar kablar? Något I proppskåpet?

Om vi pratar en enfasbelastning på 230 V så räcker 10 A till 2300 W och 16 A räcker till 3600 W. Och 2A räcker till 460 W. Du multiplicerar strömmen med spänningen för att få effekten. Säkringen är till primärt för att skydda efterföljande ledning från kortslutning och överbelastning. Du skall inte säkra upp en ledning utan att vara säker på att den klarar den högre säkringen.

• Gilla
Fairlane
  • Laddar…
Intessant, jag vill öka Amp på en ledning, vad gör elektrikern? Bytar kablar? Något I proppskåpet?
Elektrikern kontrollerar vilken kabelarea som behövs för den säkring du vill ha. Skulle det räcka med det som sitter där är det bara att byta säkringen. Om det mer troligt inte räcker så måste kablarna bytas.

Tack Avemo

Kan jag mäta hur många Amp ett utagg är säkrar mot?
Ja, den hårda vägen genom att belasta uttaget tills säkringen går. Bättre att en elektriker (eller en kunnig "amatör") kontrollerar mot vilken säkring aktuellt uttag är kopplat till. Och också kontrollera vilken kabeldimension som är använd.

• Gilla
Flippegubben
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.