Bryter man hela centralen när en grupp trådas om?
 
Byta central och tråda om är två olika saker som görs var för sig eller tillsammans.
 
prototypen prototypen skrev:
Byta central och tråda om är två olika saker som görs var för sig eller tillsammans.
Sorry såg jag skrev otydligt . Menade bryta (göra spänningslöst )
 
Det beror på hur säker man är på det man gör.
 
F Fredrik K80 skrev:
Bryter man hela centralen när en grupp trådas om?
Det beror på om det behövs. Du säger tråda om en grupp. Då skulle jag börja med att lossa L,N,PE i elcentralen, vilket beroende på typ av elcentral och hur den ser ut kan kräva att man bryter strömmen med HB. Därefter kan man tråda om ostört och utan att störa ev JFBer, med elcentralen i drift.
 
Bo.Siltberg Bo.Siltberg skrev:
Det beror på om det behövs. Du säger tråda om en grupp. Då skulle jag börja med att lossa L,N,PE i elcentralen, vilket beroende på typ av elcentral och hur den ser ut kan kräva att man bryter strömmen med HB. Därefter kan man tråda om ostört och utan att störa ev JFBer, med elcentralen i drift.
Stort tack för svar. Ett problem verkar vara att den som gjort installationen initialt har varit ganska rörig och det är svårt att se vart kabeln kommer ut i centralen så att säga och svårt att få plats att få in en dragfjäder.
Brukar man i sådana situationer även lossa på dvärgbrytarna som sitter bredvid?
 
Om du trådar om så behövs inte dragfjäder, använd befintligt som dragtråd.
Är du säker på att du är säker på vad du håller på med?

Protte
 
prototypen prototypen skrev:
Om du trådar om så behövs inte dragfjäder, använd befintligt som dragtråd.
Är du säker på att du är säker på vad du håller på med?
Tack för svar. Detta är inget jag kommer göra själv, men vill känna till omfattningen

Protte
 
useless useless skrev:
Det beror på hur säker man är på det man gör.
Så om man är riktigt säker - slår man bara av den dvärgbrytare som det gäller då:geek::geek::rofl:
 
Ja i bland, det beror som vanligt på hur det är utfört och vem man är. Jag har dragit om tråd i många spänningssatta centraler men jag har även plockat ur huvudsäkringarna ibland. Och vilket som så är det knappast nått jobb för en glad amatör.
 
F Fredrik K80 skrev:
Så om man är riktigt säker - slår man bara av den dvärgbrytare som det gäller då:geek::geek::rofl:
Om det finns en JFB i elcentralen så finns det en risk med detta: Om man råkar kortsluta N-PE så kan JFBn lösa pga belastningsström i andra gruppledningar. Det är alltså inte fullt tillräckligt att enbart bryta säkringen för gruppen. Man behöver också bryta N.
 
Bo.Siltberg Bo.Siltberg skrev:
Om det finns en JFB i elcentralen så finns det en risk med detta: Om man råkar kortsluta N-PE så kan JFBn lösa pga belastningsström i andra gruppledningar. Det är alltså inte fullt tillräckligt att enbart bryta säkringen för gruppen. Man behöver också bryta N.
helt med på det. Var skrivet med ett leende :D
För mig förefaller det mest logiskt att slå ifrån HB i normcentralen och sedan plocka ur huvudsäkringarna i mätarskåpet för att jobba helt säkert. Det som verkar mest utmanande tycker jag är att hitta och lossa på rätt N och PE till den gruppen jag vill tråda om när man inte ser vart fasledaren från dvärgbrytaren tar vägen
 
Ibland får man lossa hela centralen från väggen för att säkert hitta vart trådarna tar vägen.
 
E elmont skrev:
Ibland får man lossa hela centralen från väggen för att säkert hitta vart trådarna tar vägen.
Kommer nog sannolikt bli så här också
 
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.