Hej. Gällande rörelsevakt. Om jag ska använda 2 röreslevakt som trapp funktion, kopplar man dem med varsin tändtråd till lampan, eller gör man det som en strömbrytare med 2 tändtrådar mellan brytarna och sen tändtråd till lampan.
Om jag använder varsin tändtråd från cencorerna till lampan, kommer inte bakspänningen från den ena rörelse vaktens tändtråd att förstöra för den andra rörelse vakten ?
Endast seriösa svar tack.

Det går bra att parallellkoppla (trappkoppling är ej möjligt, men det är nog inget du vill uppnå heller tror jag) två eller flera rörelsevakter.

Om det sitter mekaniskt relä i vakten (det klickar i vakten) så kan du parallellkoppla vakterna.
Är det något helelektroniskt så är det 50/50 om det fungerar.
Mata med samma fas, nolla och tändtråd till båda vakterna, du kan inte ha två tändtrådar.

Protte

• Gilla
Bo.Siltberg
  • Laddar…
snaggletooth snaggletooth skrev:
Det går bra att parallellkoppla (trappkoppling är ej möjligt, men det är nog inget du vill uppnå heller tror jag) två eller flera rörelsevakter.
Då kan man koppla ihop alla tändtråd från rörelse vakter i en dosa och sen en tändtråd till lampan?

prototypen prototypen skrev:
Om det sitter mekaniskt relä i vakten (det klickar i vakten) så kan du parallellkoppla vakterna.
Är det något helelektroniskt så är det 50/50 om det fungerar.
Mata med samma fas, nolla och tändtråd till båda vakterna, du kan inte ha två tändtrådar.

Protte
Vilka är standard för inomhus, är dem mekaniska ? Ska monteras i en verkstad

Om rörelsevakten måste ha nolla så är chansen större att det är mekaniskt relä.
Men titta på inkopplingsanvisningen om den visar dubbla vakter eller att vakten kan kombineras med en alltid på strömbrytare så är du i hamn.

Protte

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.